roterende banner

zaterdag 25 maart 2017

Koffiehuisschaak

Ik speelde tegen Ron Heeneman een hele vrolijke wild-west partij. Ik wil 'm graag laten zien, want ik won. Een welbekende vorm van scorebordjournalistiek dus, want als ik had verloren, wat goed had gekund, had Ron er misschien graag een stukje van gemaakt. Hieronder de partij, deze keer niet in een viewertje, maar ouderwets met diagrammen.

Niek - Ron
1. Nc3 Nf6 2. e4 d5 3. e5 Ne4 4. d4 Nxc3 5. bxc3 c5 6. h3 Nc6 7. Nf3 Bf5 8. Nh4 Be4
Lastige stelling, ik zou graag 9. f3 willen spelen, maar
dan doet zwart 9. ... e6 en neemt het initiatief over.
Ik haal e6 dus uit de stelling door 'm zelf te zetten:
9. e6! fxe6 10. f3 Qc7 11. Be3 cxd4 12. cxd4 Bf5 13. g4 Bg6 14. Nxg6 hxg6
Deze stelling had ik voor ogen toen ik 9. e6 speelde.
Zie de zwarte loper, begraven onder zijn dubbelpionnen.
... en ik dacht dus dat dit mij voordeel op zou leveren.
Dat was helaas niet zo, het is zwart die beter komt te staan.
15. Bd3 O-O-O 16. f4 (ik had geen zin in een zwarte dame op g3) 16. ... g5 17. Qd2 gxf4 18. Bxf4 e5 19. dxe5 e6 20. Qe2 Bb4+ 21. Kd1 Bc3 22. Rb1 Bxe5
Van lieverlee groeiden mijn problemen, want zwarts loper werd juist snel
actief. Maar toen ik in deze stelling aankwam zag ik een lekker
zetje en kreeg ik er weer zin in. Mijn ene loper staat aangevallen,
maar met die andere kan ik lekker zelf in de aanval:
23. Ba6! Bxf4 24. Rxb7 Qxb7 25. Bxb7+ (Oeps! Stom zeg, met het simpele 25. Qxe6+ Kb8 26. Bxb7 Kxb7 27. Qf7+ Bc7 28. Qxg7 had ik een pion meer overgehouden) 25... Kxb7 26. Qxe6 Rhf8 27. Rf1 Rf6 28. Qe2 Rb8 29. Rf3 Kc7 30. c3 Rb1+ 31. Kc2 Rb6 32. h4 d4
Na wat gedoe over en weer is er een soort van gelijke stelling ontstaan.
Maar nu besluit ik tot een wáárdeloos kwaliteitsoffer. Ik dacht de
toren op f4 terug te winnen, maar die toren zie ik nooit meer terug...
33. Rxf4? Rxf4 34. Qh2 d3+ 35. Kxd3 Ne5+ 36. Kc2 Re4 37. Qg2 Ra4 38. Qd5 Nxg4 39. Qf7+ Kd8 40. Qf8+ Kd7 41. Qf7+ Kd6 42. Qg6+ Kc5 43. Qh5+
... of toch wel. Hier heb ik een gelukje. als zwart Kd6 speelt staat het gelijk,
want ik kan schaak blijven geven. Maar Ron ging gebukt
onder allerlei druktes: binnenwandelende koorleden, enthousiast
analyserende clubgenoten, maar ook tijdsdruk. Hij blunderde:
Kc6?? 44. Qe8+ Kb7 45. Qxa4 Ne3+ 46. Kd3 Nd5 47. Qd7+ Nc7 48. Qxg7 Rd6+ 49. Kc2 Kc6 50. h5 Ne6 51. Qg2+ Kc5 52. h6 Nf8 53. Qf2+ 1-0

Niek

5 opmerkingen:

  1. Leuke partij Niek. Ik denk overigens dat in de laatste diagramstelling zwart veel beter staat ipv de gelijke stelling die jij voorspiegelt. Bijv 43...Kd6 44. Dg6+-Pf6 45. Dxg7-Ke6 en de schaakjes zijn voor wit weer even op en het lijkt me dat de 2 torens en paard toch beduidend sterker zijn dan de lonely lady.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk Peter! Ik dacht dat zwart op de damevleugel rond zou blijven lopen, want dat leek me zijn plan. Dan zou het remise worden.

      Jouw variantje kon Ron trouwens eerder ook al spelen, op zet 42.

      Verwijderen
  2. Inderdaad, hele leuke partij.
    Van een bescheiden 1600-speler (ahum) de volgende kanttekeningen/opmerkingen/vragen:
    1. Als e4-speler ben ik de stelling die na de derde zet van wit ontstaat in het verleden diverse malen tegengekomen als mijn tegenstander de Aljechin speelde (1. e4 Pf6 2. Pc3 d5 3. e5). In mijn ODI-verleden speelde wijlen Piet Warmerdam dan 3. ... d4 waarna het vervolg 4. exf6 dxc3 5. fxg7 cxd2+ 6. Lxd2 Lxg7 was. Mijn 'oude' Aljechinboek beval destijds 7. Dh5 aan, maar mijn meest recente boek (Alekhine alert! van Timothy Taylor) voorziet 7. Df3 van een uitroepteken. In het Tata-toernooi werd ik zowel in in 2014 als in 2015 in de 10-kamp tegen dezelfde tegenstander (sic!) geconfronteerd met de zet die Ron ook deed: 3. ... Pe4. Volgens het boek dat ik net noemde is 3. ... Pfd7 beter en moet je de zet in de partij beantwoorden met 4. Pce2, want 'Black's advanced knight has no secure way home and invites tempo-gaining attacks').
    2. Ik heb een klein vraagtekentje bij 5. ... c5. Kan zwart niet beter (om gekloot als in de partij te voorkomen) direct 5. ... Lf5 spelen, gevolgd door e6 en eventueel h6? c5 kan toch altijd nog, eventueel voorbereid met b6?
    3. Is in plaats van 6. ... Pc6 wellicht 6. ... b6 te overwegen, om te proberen (net als in sommige varianten van het Frans) de wat zwakkere loper van c8 te ruilen tegen die van f1?

    Van een op die avond eveneens aanwezige speler zonder de rating in aanmerking te nemen de volgende kanttekeningen/opmerkingen/vragen:
    1. Volgende keer bel ik de dieren bescherming, wat werd dat piepende hondje vaak gemarteld!! Zijn die gordijnen niet geluidwerend genoeg, ik had ook flink last van dat kermende beest.
    2. Voor zover ik mede debet was aan de geluidsoverlast waar Ron last van had (ik ben nou eenmaal niet altijd onopvallend aanwezig): excuus!
    3. Die violiste die opeens binnenkwam was wel een lekker ding...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leerzame openingstips Daan! 4. Pce2, natuurlijk. Die ga ik onthouden!

      Verwijderen
  3. Naar aanleiding van de partij Niek - Ron nog een suggestie aan de 'docenten' van de club voor een cursusonderwerp.
    In dit geval wordt de Knight on the Left opeens een Aljechin, ik had het er met Arjen Wiering over die als d4-speler na 1. ... e6 gedachteloos 2. e4 speelde en na 2. ... d5 opeens in het Frans terecht kwam en daarin van het bord werd geveegd door een overigens veel hogere rating.
    Na 1. Pf3 kun je ook met dat soort zaken worden geconfronteerd.
    Kortom: hoe voorkom je dat je door zetverwisseling opeens in een opening verzeild raakt waar je nooit van je leven in terecht had willen komen?
    Heren docenten, ik nodig U uit!

    BeantwoordenVerwijderen