roterende banner

zondag 22 maart 2015

Zeeslang

Grappige opmerking van Sanne, die
zaterdag heel internet vol Twitterde
Zaterdag begon ik met een prima partij. Geheel in mijn eigen style, rustig, een klein overwicht opgebouwd. Op het moment dat de pionnen gingen lopen wellicht te snel gespeeld, het was Peter opgevallen, dus waarschijnlijk waar. Op 21. ... Lh5 was ik van plan 22. g4 te spelen, helaas kwam ik er te laat achter dat deze zet niet gaat na 22 .... Lxe5. eigenlijk was er nog niets aan de hand, maar ik knoei er een paar zetten op los en het is eigenlijk einde verhaal. Nog balend van het debacle speelde ik nog even door. Dat het tot bijna zet 100 zou duren had ik niet gedacht. Mijn tegenstander zag geen eenvoudig winstplan en langzaam maar zeker sloeg te twijfel en de vermoeidheid toe. De koning maakte twee rondjes op het bord om uiteindelijk op +30 uit te komen. en toen...... op zet 92 speel ik mijn allerlaatste troef g3 alles is goed behalve nemen op g3, dat gebeurde dus om vervolgens met 94 De3 alles weer weg te geven, De2 is wel remise. Gelukkig kreeg ik nog een kans na 96. ... Kh4x is het na Dh5x alsnog remise.
groet, kees

7 opmerkingen:

  1. Netjes Kees! Mijn gevoel zegt dat je tot aan Dxb5 beter staat daarna lijkt het bij wit in te storten. Zetten als Tab1 en dan op b5 pakken komen denk ik meer in aanmerking. Je kan dan ook vrij makkelijk e3 blijven dekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kees het kan dat ik me vergis maar is het na De3+-Kg4 ook niet een eenvoudige remise?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. de koning kan nu vluchten naar h3 en de dame krijgt de mogelijkheid een zetje te doen waarna het van 0 naar +2 gaat op de computer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kees,
      Toch nog even in de Lomonosov table base de stelling neergezet en deze komt toch met een onverbiddelijk remise oordeel. Interesant! Feit is wel dat De2+ een geforceerde remise op het bord brengt. Had je wel nog zo'n 50 schaakjes kunnen geven :), indien de tegenstander wel Kh3 had gespeeld.

      Verwijderen
  4. Dat moet ik vanavond thuis achter de computer maar eens onderzoeken, want ik zie zo 1,2,3 geen methode voor zwart om uit het eeuwig schaak te lopen. Stockfish geeft na 5 minuutjes lopen in ieder geval 0.00.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Terwijl ik zaterdag mijn ronden langs de borden liep, telde ik steevast de nul op bord zes, althans, na het verdwijnen van de witte vrijpion, maar wel met een onuitgesproken hoop op iets beters, bang dat erover spreken de goden zou verzoeken, maar met een reden: op bord zes zat Kees. Kees liep rond met een vastberaden, zo niet verbeten gezicht. Zijn uiteindelijke triomf leverde onterecht geen vol punt op, voor een team dat naar mijn idee ten minste een gelijkspel verdiende.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Minstens 34 schaakjes gegeven van de laatste 53 zetten door wit , de zwartspeler zal nu wel in een inrichting zitten.

    BeantwoordenVerwijderen