roterende banner

vrijdag 6 maart 2015

PK resultaten

Het was al weer een tijd geleden dat ik met het PK (Persoonlijk Kampioenschap van de SGA, tegenwoordig het Wil Haggenburg toernooi geheten) had meegedaan, dus het werd wel weer eens tijd dacht ik. Je hoort af en toe Amsterdamse schakers met een zekere weemoed terug denken aan de tijd dat het PK in de oude Verheij hal werd gehouden. Het fijne van die grote ruimte was dat alle groepen er inpaste, dus iedereen speelde in de zelfde zaal! Ik vond het altijd het hoogtepunt van het schaakseizoen, ook omdat er zoveel mensen aan meededen.
De verhuizing naar de nieuwe Verheij hal was niet echt een succes. Kleine, bedompte ruimtes om in te spelen, met name voor de hogere groepen. Ik was benieuwd wat Ijburg zou brengen. Ja Ijburg dus, een idee van Chiel die daar sinds kort woont en schaakles geeft aan de jeugd in een groot modern schoolgebouw, waar hij ook de bar in de speelzaal (de kantine) beheert. Om een lang verhaal kort te maken; een geweldige zaal, ruim, licht, goede tafels en vooral ook erg rustig en Chiel en Jan achter de bar. Beter kan eigenlijk niet. Is het niet te ver? Ijburg. Met de tram ben je er zo, en met de auto is het natuurlijk ook geen probleem. Maar met de fiets is het toch wel erg ver. Zaterdagochtend bijna een uur met tegenwind door de regen gefietst, nou ja, er moet wat te mopperen overblijven!
Nu is het PK niet meer zo goed bezet als vroeger, dus ik ben benieuwd hoe het binnenkort is als het Veteranen Kampioenschap daar gespeeld gaat worden. Daar doen veel meer mensen aan mee, dus dan moet er een zaaltje bij.
De resultaten:
Groep  Naam             Rating    TPR       Score

A Aran Köhler 2184 2112 3.5 (7)
B Ron Heeneman 1735 1815 2.5 (5)
Johan v.d. Maas 1645 1534 1 (6)
Paul de Lange 1588 1435 0.5 (5)
C Martin Rekelhof 1639 1762 5 (7)
Albert de Roo 1605 1398 2 (6)
Dirk de Graaff 1546 1392 1.5 (5)
Ik was zelf vooral tevreden over mijn spel, goede partijen, maar toch weer niet de punten gekregen waar ik recht ophad. R1 met zwart tegen Peter Hoomans 1868, Geen kans gehad, zei hij na afloop. R2 tegen Dick van der Eijk 1911, ik speel hem helemaal weg in de opening en kom in een gewonnen eindspel dat ik meteen verpruts. Ik doe volledig gedesillusioneerd nog een of twee zetten en geef op. Terwijl er een simpel eeuwig schaak mechanisme in zit. Aagghhhh!!!!
Dat is niet de eerste keer dat ik op deze manier verlies, als het te makkelijk gaat word ik gemakzuchtig en ga oppervlakkig spelen. Ik speel vaak beter, scherper als ik minder sta, zo als in mijn partij in Almere waar ik vanuit verloren stelling geweldig terugkom.
Ik ben een beetje zoals die man waarvan ze zeggen, “moet je tegen … dan moet je gewoon een pion weggeven in het middenspel, dan denkt hij dat het simpel gewonnen is, en dan verprutst hij het”. R3 een beetje het zelfde verhaal, Roland Wastiaux 1818, speelt een oude mannen opening; London System. Met simpele, sterke zetten kom ik heel goed te staan. Ik win een kwaliteit (de computer doet het precies zo in die stelling!) en meteen laat ik een zetherhaling toe. Dat was het eerste weekend.
Voor de vrijdag erna stond het ENPS-prestige duel Ron H.-Johan vd M. op het programma. Spannend om naar toe te leven! Tot de tanden toe bewapend treden we aan. Johan kent mijn openingsrepertoire en weet dus dat ik vaak de Colle-Zuckertort speel met wit.
De eerste zetten. 1.d4 d5 2.Pf3 e6 3.e3 alles volgens plan! …f5!! Hollands- stonewall , “you have been move-ordered”
Goede, slimme voorbereiding van Johan! We spelen 10 zetten theorie, waarna Johan niet de sterkste voortzetting kiest, en ik in een iets beter stelling terecht kom. Na heel veel duwen en trekken win ik, laat op de avond, het eindspel.
Deze partij kostte erg veel energie, ik sliep pas om twee uur. Ook Johan was uitgeput. De volgende dag moest ik tegen Ahnaf Uddin, het talent uit Almere dat gehakt draait van de gemiddelde ENPS-er. Misschien ging het weer te makkelijk maar ik kwam een pion voor en liet me daarna eenvoudig oprollen. Nou ja, die aanval deed hij wel heel flitsend!
Volgende week alweer “oude mannen toernooi”, ik heb er zin in.
Van de andere ENPS-ers viel vooral Martin in positieve zin op. Bijna won hij de C groep, helaas verloor hij in ronde 6. Johan van de Maas won vorig jaar deze groep, dus dit jaar een poging gewaagd in de B groep. Dat het met 1645 zwaar zou worden viel te verwachten. Nog erger verging het Paul de Lange met een halfje uit 5 en een TPR van 1435. Ik begrijp ook niet zo goed waarom hij in de B groep mee wilde doen. Ik hoorde hem bij de inschrijving zeggen dat zijn schaakleraar dat een goed idee vond. Waarom heb je niet meegedaan in de C groep, Paul? Als je echt beter kan schaken dan je rating doet vermoeden, dan was je misschien wel in de prijzen gevallen! Dat lijkt mij toch wel een stuk stimulerender dan als kop van Jut in de B groep te fungeren.
Ron H.

2 opmerkingen:

  1. Het Londensysteem is inderdaad een ouwe-mannen-opening. Maar hetzelfde geldt voor de Colle-Zukertort.
    It takes one to know one, zullen we maar zeggen :))
    Raf

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk verslag dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen