roterende banner

zondag 29 maart 2015

Topavond bij ENPS

Bas, Niek, Tom B - Peter H, Steve, Kees.
Ofwel ENPS2-ENPS1. Het werd 2-1.
In het midden de tafel van Robin.
En wat doet Bas!? Gevalletje Moene?
Het was een topavond bij ENPS. Alle spelers van het eerste waren gekomen voor de interne (OK, Eric en Clive zitten in het buitenland, dus die waren er niet). Dit lijkt me een unicum, bij welke andere club gebeurt dat? Ook waren er zes ENPS kampioenen aanwezig. Van de 17 spelers boven 1800 die ENPS heeft waren er maar liefst 14 gekomen. Er valt ietsje op af te dingen, want Bert deed alleen de catering, Arnth kwam later snelschaken en Ronald kwam alleen kijken bij het eindspel. Maar toch.....

ENPS5: Dirk, Tom A, Theo H en Arjen
De avond begon met de eindspelclub geleid door Aran. Onderstaande stelling is uit de partij Petrosian tegen Fischer in 1958. Een prachtig eindspel, ik heb het vervolg en wat commentaar uit mijn database bijgevoegd. Het vijfde speelde tegen ESpion5 die op rating een van de sterkste van de poule was en op de tweede plaats stond. Arjen Wiering won gemakkelijk op het eerste bord en de anderen hielden keurig remise, zodat het vijfde een mooie 2.5-1.5 overwinning behaalde.

Jan - Aran
In de interne mocht Jan de Fries het proberen tegen Aran, maar dat was vrij snel klaar. Gelukkig voor Arnth, want nu was er een sterke tegenstander beschikbaar voor het vluggeren (al bleek Aran daar misschien weer te sterk in). Mark was al binnen een half uur klaar tegen Laurens. Tom B speelde tegen Kees. Hij kwam goed te staan, later stond Kees heel goed, maar uiteindelijk won Tom. Hoe komt het toch dat sterkere spelers zo vaak aan het langste eind trekken in dit soort situaties?

Peter N - Pieter
Concurrent Peter H verloor van Bas die tijdens de partij zowaar vrolijk was. Steve won van Niek en bezet nu weer de tweede plaats. Tom zal nog regelmatig moeten komen om de eerste plaats veilig te stellen. Ik stond lang wat minder actief tegen Peter N, maar in het eindspel kwam ik twee pionnen voor te staan. In tijdnood gaf ik de voorsprong weg, maar won toch op tijd. Van de andere partijen heb ik weinig gezien.


Volgende week is er geen schaken vanwege goede vrijdag. 10 April is de volgende avond. Ook 17 april is er overigens geen schaken, want dan is de kerk niet beschikbaar.

Petrosian-Fischer 1958 na 44.... Tc8 van zwart
45. c5 bxc5 (45... Nxd5 46. c6 ) 46. bxc5 dxc5 47. Nf3 Kf7 48. Ne5+ Ke7 49. Nxd7 Nxd7 50. Bxf5 Rf8 51. g4 Kd6 (51... Nf6 52. Be6 Nxd5 53. Bxd5 Rxf4 =) 52.Bxd7 Kxd7 53. Ke3 Re8+ (53... c4 54. Ra6) 54. Kf3 Kd6 55. Ra6+ Kxd5 56. Rxh6 c4 57. Rh1 (57. Rh7! c5) 57... c3 58. g5 c5 59. Rd1+ (59. g6 Rg8 60. f5 Ke5! 61. Kg4 Kf6 62. Rc1 c4 63. Rxc3 Rc8 !=) (59. Kg4 Re2 60. g6 Ke4 61. Kg5 Rg2+ =) 59... Kc4 60. g6 c2 61. Rc1 Kd3 62. f5 Rg8 63. Kf4 Kd2 64. Rxc2+ Kxc2 65. Kg5 c4 66. f6 c3 67. f7 1/2-1/2 (het eindspel dame tegen pion met een pion op c2 en zwarte koning ver weg is theoretisch remise).

Pieter

PS Niek
  • Bas was inderdaad vrolijk, zeg maar in een tophumeur. Hij moest tijdens zijn partij regelmatig zijn best doen niet in lachen uit te barsten. Misschien kwam het door zijn score dit seizoen tegen spelers uit het eerste: 7-1 .... ja zeven - één! Niet te geloven toch. Kunnen we Bas niet op 8 borden tegelijk opstellen in de KNSB? Ik zet e.e.a. even op rij:
    Bas - Steve Michel     2-0
    Bas - Peter Hoekstra 2-0
    Bas - Peter Nitschke 1-0
    Bas - Pieter Oldenhove 1-0
    Bas - Mark Hecker 1-0
    Bas - Kees Bakker 0-1
    Bas - ENPS 1 7-1
  • Op de volgende speelavond, over twee weken op vrijdag 10 april, speelt het cupteam thuis tegen Zukertort. Bij Zukertort speelt Moene mee, de man van Het Incident. Verschrikkelijk, zo'n levenslang stigma.
  • En verder zijn er nog ENPS-verteranen in actie, zie veteranenkampioenschap SGA

14 opmerkingen:

  1. Op de volgende speelavond, over twee weken op vrijdag 10 april, speelt het cupteam thuis tegen Zukertort. Bij Zukertort speelt Moene mee, de man van Het Incident. Verschrikkelijk, zo'n levenslang stigma.

    En daarom rakelen we het nog maar eens op :-)

    Martin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeemig wat een verhaal, zég! Dat had ik helemaal gemist.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Uhm, ik wist hier ook niet echt van, maar dit is ook al jaren geleden. Het lijkt me niet echt gepast en een beetje onnodig, om dit weer op te rakelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit verhaal was groot en breed in alle landelijke bladen verschenen ! Zelfs in de telegraaf stond het,vele honderden schakers deden wat Willem deed,Heb het gevoel dat de bond een voorbeeld wilde stellen ! Barbertje moest hangen,straffen o.k maar waarom zo groot in de publiciteit? In de kleine schaakwereld krijg je al snel een stigma.Overigens vind ik die scheidsrechter ook niet helemaal kosjer ! Gaat een beetje een speler achtervolgen nou ja !!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is inderdaad een persoonlijk drama. Het geval Moene zit opgeslagen in het collectief schaakgeheugen. Zeg Moene en iedere schaker denkt aan het incident. Maar maak je geen zorgen hoor.. ons kleine blogje verandert daar niks aan. Mochten we willen!! Het is op zich wel een opmerkelijk verschijnsel, hoe dat gaat met stigmatisering. Ook hoe internet het genadeloos levend houdt. Type Willem+Moene in in Google en de links over het drama staan 8 jaar na dato bovenaan. Arme Willem.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maar begrijp ik het goed dat je in de SGA-competitie gewoon je telefoon mag gebruiken tijdens de partij zolang je maar niet analyseert? En dat Moene geschorst werd omdat ze dachten dat ie wel analyseerde?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je doelt zeker op ons eigen telefoonincident van laatst, in de bekerwedstrijd bij Pegasus, zie tweet 1 en tweet 2.
    Of je je smartphone echt mag gebruiken zou ik niet weten, maar je mag m dus aan laten staan en 1x af laten gaan. In plaats van een zware straf in de KNSB (een 0) krijg je bij de SGA dan een lichte straf: vijf minuten tijd eraf. Dat is (behalve in tijdnood) natuurlijk hetzelfde als een waarschuwing.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ok. Dat weet ik dan. En wat M betreft.. Het lijkt me heel erg om vals beschuldigd te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Over afgelopen vrijdag kan ook gemeld worden dat wij bezoek hebben gekregen van twee schakers uit Berlijn, waarvan één een kennis van Ron H en ik is, en dat er een nieuw lid was. Die speelde tegen Arjan van Tuijl ( ook op bezoek). Ik zie deze partij niet staan bij de uitslagen, misschien telt het niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, ik zou extern komen spelen maar door de enorme chaos op het spoor had ik ruim tweeenhalf uur vertraging. Teamleider Arjen vond gelukkig Theo Hendriks bereid om voor mij in te vallen en ik zou eerst intern spelen, dan weer niet, toen toch weer wel. Het werd een leuke partij tegen iemand die een keertje kwam meespelen, Himmet Obut als ik het notatieformulier goed lees. Hopelijk wordt hij lid, ik vond hem goed spelen voor een thuisschaker.

    Arjan

    BeantwoordenVerwijderen
  11. overigens zie ik op de foto Bas met een telefoon zitten. Zit hij niet onze stelling hier te analyzeren?! Ik eis een overwinning en een levenslange schorsing van Bas. Het bewijs is overduidelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Waarempel je hebt gelijk Hoekstra ! Overduidelijk bewezen ! We zetten in de SGA cup op 10 april ,gewoon die 2 telefoonboeven tegen elkaar ,eigenlijk spelen er dan 2 telefoons tegen elkaar,Dat de beste telefoon moge winnen ! trouwens Bas J en Willem M zijn nog clubgenoten geweest,ze waren beiden lid van schaakclub PTT .

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha die Bert! Maar het zal helaas nog wel voorkomen, fraude met telefoons, misschien wel vaker dan we denken.
    Bas en Willem M waren inderdaad clubgenoten op het moment dat het gebeurde, lees ik in een artikel op dit blog. Ik was helemaal vergeten dat ik dat had geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen