roterende banner

donderdag 19 februari 2015

Scheidsrechtercursus en schaaktraining in het Max Euwe Centrum

Binnenkort start weer de scheidsrechterscursus in Amsterdam 

In het verleden hebben een aantal clubleden de scheidsrechterscursus gevolgd (Sanne, Bas, Sander.....) het is leuk en je leert er alle regels van het spel toepassen.

Omdat het voor de SGA belangrijk is betalen zij voor alle SGA leden het cursusgeld (maximaal 1 persoon per club), maar ENPS vindt het ook belangrijk dus als er meer dan 1 geinteresserde is betalen wij het cursusgeld. Bovendien is samen de cursus doen wel zo leuk. We hopen dan ook op meerdere scheidsrechters to be! Meldt je aan en meldt het hier op de site.

Wit wint. Zwart Wit aan zet.
Een andere leuke tip zijn de schaaktrainingen voor boven de 1800 Elo bij het Max Euwe Centrum. Afgelopen woensdag gaf Jan Timman een masterclass waarbij Pieter en ik aanwezig waren. Het was een vermakelijke avond. Eerst werd de actualiteit besproken, daarna kregen de hedendaagse grootmeesters een veeg uit de pan, werd met een voorbeeld de computer beschimpt en tenslotte kregen we een geweldige set uit zijn eindspelstudies. Op de foto zie je een van de eindspelstudies. Er mist nog een pion op a5, als die er staat is het zwart begint en wit wint. Het componeren van deze studie koste 5 uur het oplossen waarschijnlijk meer...... een kunstwerkje!

Forza ENPS
Kees Bakker

8 opmerkingen:

  1. De kwaliteit van de foto (ik had mijn lens nog opgepoetst) is belabberd. De stand is als volgt zwarte koning op a1 zwarte pion op a2 en een zwarte toren op a3. Een extra zwarte pion op a5 en op g6 staat een zwarte loper die op een pion lijkt. Met deze toelichting is de stand wel te volgen hoop ik?
    Forza enps Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb wel interesse maar ik zou graag oud lesstof van die cursus willen inkijken want ik ben natuurlijk wel een beetje oud en al aan het dementeren Sander Bas en Sanne zouden mij hieraan kunnen helpen Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooi een schaap over de dam, wie doet er nog meer mee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Interesse hebben en daadwerkelijk meedoen zijn 2 verschillende zaken ! geachte anoniem bert

      Verwijderen
    2. Ik voelde dat ik je over de streep kon trekken. En zo als mijn grootvader altijd zei, je bent nooit te oud om te leren.

      Verwijderen
  4. Ik kon de stelling op de foto niet goed zien dus ik heb er maar even een diagram van gemaakt. Dat gaat heel gemakkelijk met (bijvoorbeeld)
    http://www.apronus.com/chess/wbeditor.php
    een aanrader, iedereen die iets leuks te melden heeft kan mij zo een diagrammetje sturen voor op het blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog een correctie wit begint en wint ik dacht de koning al op c1 te zien. Dat is dus gelijk de eerste zet.......

    BeantwoordenVerwijderen