roterende banner

maandag 23 februari 2015

De eindspelclub in maart bij ENPS

De hele maand maart vindt er bij ENPS een nieuwe speciale gratis activiteit plaats: de eindspelclub. Het vindt plaats op vrijdag van 19.00-20.00 uur voorafgaand aan de interne competitie. Deze activiteit is voor iedereen geschikt, dus voor goede en minder goede eindspelers.
Het idee is als volgt. Je neemt plaats tegenover een speler van ongeveer gelijke sterkte en zet de klok op 5 minuten. Er wordt een eindspelstelling gegeven en iedereen gaat dezelfde stelling uitvluggeren, net als aan het einde van een echte partij.

Als iedereen klaar is wordt de stelling besproken. We zijn bijzonder verheugd dat de beste twee schakers van ENPS namelijk Tom Bottema (op 6 en 20 maart) en Aran Köhler (op 13 en 27 maart) de bespreking gaan doen.

Misschien goed te melden dat het geen eindspelcursus is en ook geen les. Natuurlijk zul je door het spelen wel vaardigheid krijgen en van de bespreking valt allicht wat te leren. En het is ook gewoon een leuke en spannende bezigheid. De stellingen zullen niet van elementaire aard zijn (geen koning + pion tegen koning of Lucena positie).

We hopen op een grote opkomst!

Pieter

Bijgaand een voorbeeld van een stelling die uitgespeeld zou kunnen worden. Uit de partij Fischer-Ghitescu (1960) met wit aan zet. Fischer won. Hoe zou dit bij ENPS gaan?

12 opmerkingen:

  1. Leuk initiatief Pieter.

    In het diagram Fischer-Ghitescu staat wit dus met een extra vrije pion. Ik zou met f4 beginnen om tegenspel (1...Ke5 bij voorbeeld) te voorkomen en om ervoor te zorgen dat zwart met een achtergebleven pion op g6 blijft.
    Dan activeer ik mijn koning met Kc2-c3, speel ik Td4-d2 en dan ga ik de vrije pion duwen, ondersteund door de koning. Zwart kan niet zoveel doen tegen dit plan lijkt mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Steve, je bent een kampioen van ENPS waardig. Fischer speelde ook f4. Mijn computer vindt na lang rekenen overigens Kb2 en Kc2 als eerste zet even goed.

    Kun je dan misschien ook de stelling van Timman oplossen?. Het begint met 1. Kc1 en dan dreigt er mat....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Pieter maar het winstplan en 1.f4 waren niet echt moeilijk.

      De studie van Timman integendeel is te moeilijk voor mij :(

      Verwijderen
  3. Zo zie je maar weer, er valt nog veel te leren voor mij. Ik dacht namelijk gelijk aan een geforceerd variantje: Td6+ Ke5 Txa6 Txc4 Kb2
    en dan heb je een stelling met een vrije a-pion, met ook nog eens de witte toren op de goede plek om die a-pion verder te helpen.
    Wat is er verkeerd aan deze redenering?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien ben je meteen begonnen met rekenen in plaats van eerst de stelling grondig te beoordelen?
      Zo denk ik zelf:
      - Wit staat een pion voor
      - hij heeft een vrije pion
      - zijn koning kan snel geactiveerd worden
      - zijn pionnen zijn niet gedekt (behalve de c4 pion) maar kunnen niet makkelijk aangevallen worden
      - zwart heeft wel zwakten: het achtergebleven pion op g6 en vooral de pion op a6 zijn aanvalsdoelen voor wit.
      - Zijn koning is actief, maar zijn toren niet
      - Zwart dreigt 1...Ke5

      Met jouw variant (eigenlijk zou de koning niet naar e5 maar g5 gaan om g6 te dekken) ruil jij je sterke vrije pion c4 tegen de zwakke pion a6, en ineens wordt de zwarte toren heel actief.

      Verwijderen
  4. Wat een leuk initiatief. Ik ben erbij!
    Overigens nog 2 puntjes die verkeer zijn aan je redenering Niek:
    - Toren hoort achter de pion en dus niet voor
    - randpion is nooit de sterkste vrijpion in een toreneindspel omdat de koning geen extra schuilplek voor de schaakjes van de toren heeft. Schaakjes van opzij bedoel ik hiermee.

    ps: Volgens mij moet je computers ietsjes minder vertrouwen in dit soort eindspelstellingen, behalve als er nog maar 6 of 7 stukken in totaal op het bord staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij rede 2 is het woord "nooit" iets te zwaar, kan vervangen worden door meestal niet.

      Verwijderen
  5. Super leuk. Ik probeer er een paar keer bij te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die Oldenhove is wel een aanwinst voor de club met al zijn initiatieven ,Dit is een leuk plan daar het eindspel niet de sterkste kant van veel ENPS ers is goed gedaan Pieter !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank voor alle complimenten. Nu verwacht ik ook een hoge opkomst. Maar let op: deze vrijdag nog niet, want dat is nog feruari.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ondanks dat ik erbij was, weet ik toch niet zeker of ik de juiste oplossing van het Timman vraagstuk kan reproduceren (zie blog donderdag 19 feb). Maar dit is het ongeveer.
    1. Kc1 en wit dreigt mat met Pc2. Als zwart met Tc3 antwoordt verliest hij een kwaliteit en verliest hij op materiaal. Dus 1....f4.
    Wit offert een paard met 2. Pe4 en zwart moet nemen met 2...Lxe4.
    Wit speelt Th3 en als zwart Ta4 speelt is het mat met Pb3, dus 3....Txh3 (bij een toren op een ander veld op de 3e rij, dan ruilt wit torens en geeft ook met Pb3 mat).
    Vervolgens speelt wit het briljante Ld3. En aangezien het paard mat kan geven op b3 en c2, is noch met de toren, noch met de loper slaan goed.
    Ik denk eigenlijk dat dit het is, maar in mijn geheugen zit dat het nog verder ging. Weet jij het nog Kees?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Prachtig inderdaad. Het idee 2.Pe4 om de derde rij te ruimen voor de lokzet 3.Th3 heb ik gemist.

      Verwijderen