roterende banner

zondag 22 februari 2015

ENPS 3 weggezet door Pegasus 1

ENPS 3 heeft thuis een zware nederlaag geleden tegen de koploper van de poule, Pegasus 1. Het team slaagde er slechts in een halfje toe te voegen aan het al behaalde punt in twee vooruitgespeelde partijen. De uitslag komt daarmee op 1,5 – 6,5.

Een hard gelag, al vallen er een paar verzachtende omstandigheden aan te voeren. Om te beginnen moesten een paar sterke vaste krachten om uiteenlopende redenen verstek laten gaan. Daardoor speelden we met maar liefst vier invallers. En ten tweede is Pegasus 1 niet voor niets koploper. Het is een buitengewoon sterk samengesteld team, met een paar spelers (ver) boven 1900 elo.

Speciale vermelding verdient de remise die invaller Arjen Wiering bevocht aan het eerste bord, dus met zwart, tegen Hugo Luirink (circa 1900). Een knappe prestatie. Martin Rekelhofs vooruitgespeelde winstpartij krijgt extra glans, gezien de definitieve uitslag. Invaller Rene Noteboom had de pech te mogen aantreden tegen Jan Maarten Cobben, met een Elo van circa 2130 toch wel een geduchte tegenstander - om onnaspeurlijke redenen opgesteld aan het derde bord.

Van de partijen heb ik nagenoeg niets gezien doordat ik zelf moest invallen. Mijn tegenstander wist wel raad met de afruilvariant van het Gruenfeld-Indisch.

Er volgen nog twee wedstrijden: tegen Almere en Caissa. We zullen er nog hard aan moeten trekken, willen we ontsnappen aan degradatie.

Victor

7 opmerkingen:

  1. Ik heb even naar de Elo's gekeken op de februarilijst, dit is hun top vier
    1    Hugo Luirink 1940
    2    John Spinhoven 1952
    3    Jan Maarten Cobben 2139
    4    Bart Stam 1841

    Oei oei zeg, gemiddeld 1968 opstellen op je eerste vier borden dat doe je in de promotieklasse, niet in de tweede klasse!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. we mogen tegen ze in de SGA cup!

      Kwartfinale
      di 24 maa KLM Pegasus - ENPS
      do 26 maa VAS - Zukertort Amstelveen
      ma 16 maa Almere - Amsterdam West
      do 19 maa Espion - Chaturanga

      Ronald

      Verwijderen
    2. Heb je nog gedacht aan die lumpiaatjes ? Bert

      Verwijderen
  2. Ik hoorde trouwens nog een anekdote over die vooruitgespeelde wedstrijd van Pegasus, Johan van der Maas tegen Piet Avis (0-1). Volgens mij was dit smakelijke voorval hier op het blog nog niet opgedisd:

    Johan kwam gewonnen te staan, en niet zo'n beetje ook. Alleen had ie wel wat weinig tijd op zijn klok. En hoewel Johan in tijdnood op zijn zachtst gezegd niet op zijn best is was het toch een gelopen race omdat Avis hoegenaamd geen enkele zet meer had. Behalve dan die illegale damezet die ondekbaar mat in één moeglijk maakte. Geniaal!! Avis speelde dus De8-f5 ofzo, en zette op de volgende zet Johan mat. Pas toen ging Johan protesteren, maar dat was dus al te laat.

    Ik zeg: scheidsrechtercursus voor Johan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit heeft natuurlijk niks met een scheidsrechterscursus te maken.
    Als je niet ziet dat een tegenstander een illegale zet uitvoert, kan je alle regels kennen maar dat het helpt dan dus niet.

    Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat Niek sowieso een reden zocht om me scheidsrechter te laten worden. Voorlopig moet ik voor mijn leven vechten in de sterke B groep van het PK.

      Verwijderen
  4. Heb ik net gelezen in het ( geleende ) scheidsrechterboek van Bas.Onregelmentaire zet 2 minuten bij voor je tegenstander ,als je het niet opmerkt en je geeft op bij mat ! helaas pindakaas ! Ga deze cursus alvast goed leren maar 3 maart is te vroeg dag voor mij Volgend jaar kom ik dan goed ter ijs Bert

    BeantwoordenVerwijderen