roterende banner

zaterdag 25 mei 2013

Stefan snelschaakkampioen ENPS

Zelden was er zo'n goed georganiseerde, zo'n drukke en zo'n gezellige avond als afgelopen vrijdag 24 mei.

We speelden een snelschaaktoernooi met voorrondes in drie groepen, en finales ook weer in drie groepen. Wedstrijdleider Pieter Oldenhove had het goed voorbereid: met een eigengemaakt indelingsprogramma in excel werd het complexe klusje moeiteloos, nee zelfs achteloos, afgewerkt.

Voorzitter Rimme stak in een toespraak aan het begin van de avond de loftrompet op onze cupoverwinnaars en bood namens de club voor de rest van de avond alle consumpties gratis aan. We begonnen bovendien met een heerlijk op champagne lijkend portugees bruiswijntje om te toasten op ons eclatante succes.  De bijna 30 aanwezige ENPSers hoefden zich vervolgens alleen nog maar te concentreren op de gezelligheid, wat prima lukte.

Voordat ik naar de eindrangschikkingen ga eerst nog het volgende mooie verhaal. De beker die we gewonnen hadden zou deze avond door een afgevaardigde van SGA overhandigd worden. Afgelopen woensdag had dat namelijk nog niet plaatsgevonden. Maar het moest weer worden uitgesteld, want de cupwinnaar van vorig jaar, Zukertort-Amstelveen, is de beker kwijt! Zouden ze hem nog gaan vinden?!
Cupwinnaars Stefan, Peter, Pieter, Kees, Peter en Mark proosten.
Ruud en Erik staan niet op de foto.
Maar afijn, het snelschaken. De sheet met alle uitslagen en rekenmethodes vind je hier (voor de liefhebber), en hieronder staan de rangschikkingen. Stefan wint dus ook weer dit evenement. Voor Mark Hecker waren de druiven zuur, hij stond in de allerlaatste ronde op het punt te winnen van Kees, maar hij liet zijn koning slaan op het moment dat Kees nog maar twee seconden op zijn klok had! Arme Mark, vooral ook nog eens als je kijkt naar de voorsprong die hij had op Stefan in de voorrondes. Nou ja, Mark mag volgende week spelen om het echte ENPS-clubkampioenschap, tegen Peter Hoekstra. Ook niet mis. Mark bleef in het snelschaken Peter alvast voor:

Later op de avond kwam Ruud nog binnenvallen, hij was verhinderd omdat hij naar een z.g. laudatie (nieuw woord voor mij) van zijn zoon moest. Omdat de finale poule A oneven was draaide hij een aantal ronden mee op de onbezette plek. Hij won alles (en ik zeg het er maar even bij :-)) op één na. Hij verloor van mij!

Niek

8 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal was nog dat Johan, die heel goed tot de finalepoule was doorgedrongen, ook tegen Mark goed speelde. Mark bood remise aan en Johan accepteerde het. Normaal natuurlijk een goede uitslag voor hem tegen Mark, maar helaas het was mat in 1. Dat was nog beter geweest...

    Ander saillant detail was dat in de finalepoule de een na laatste wedstrijd tussen Mark en Stefan werd gespeeld die allebei met 5.5 punt ruim aan de leiding gingen. Mark speelde 1. e4 en bood remise aan. Stefan accepteerde. Ik vond het onsportief gedrag en heb ze allebei een nul gegeven!

    Stefan overigens nogmaals gefeliciteerd met de overwinning. En Niek bedankt voor het leuke stukkie; komt de foto van het bekerteam nog op de site?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was ik inderdaad vergeten Pieter, ik heb de foto alsnog ertussen gezet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heeft iemand enig idee met welke kleur we volgende week gaan starten? Mark of ik wit?

    @Pieter: Alle twee de spelers hadden natuurlijk uit het toernooi gezet moeten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het was een mooie avond gisteren.

    Over de 'niet gespeelde wedstrijd':
    - Mark in de voorronde nog van me had gewonnen
    - Mark had wit
    - programma laatste ronde: Kees vs Mark + ik vs Bas

    Gezien deze punten vond ik het remiseaanbod gek, want ik dacht dat ik in de laatste ronde iets meer kans zou maken.

    En dan moet je af en toe het publiek teleur stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. GRATIS DRINKEN !!!!!!!!!! Had ik dat geweten! gr Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Stefan, gaat het dan niet om spelvreugde en de schoonheid van het spel, maar alleen maar om winnen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind winnen echt wel onderdeel van de speelvreugde en de schoonheid van het spel!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tijdens de gehele avond stond de speelvreugde voorop:
    het meeste heb genotenvan mijn partij tegen Raf (voorronde). Raf had wit en de partij begon e4 c5 Pa3!
    Een pareltje, die een mooie partij opleverde. Raf won uiteindelijk door goed combineren.

    Echter als ik dan 2 rondes voor het eind een kans heb om het 'toernooi' te winnen ga ik ervoor. Met nog meer rondes te gaan had ik gespeeld aangezien dan het verloop van (te) veel andere dingen afhangt.

    Stefan

    BeantwoordenVerwijderen