roterende banner

vrijdag 31 mei 2013

Bekerpartijen mei 2013

BORD 1 RUUD
Ruud kon zich slechts identificeren met de eerste 15 zetten van zijn partij, de rest beschrijft hij niet in zetten maar verhalend, herkenbaar en met een karakteristiek slot. Nieuwsgierigen naar de rest van de partij staan niet helemaal met lege handen want zij kunnen de (bijna) slotstelling op de caissa-site bestuderen.

Play chess online
Ik bestudeer geen openingstheorie en een schaakcomputer heb ik ook niet, maar het komt me voor dat wit een gezonde partij opzet heeft gekozen.
Behalve het ruimtevoordeel heeft hij ook een plan: veld d5 vrijmaken voor een stuk en na slaan op d5 nemen met de e-pion i.v.m. de tegenoverstelling van toren en dame met combinatorische motieven. Zwart kan veld c5 vrijmaken voor een paard door te slaan op d4, maar dan krijgt hij een zwakke achtergebleven pion op d6 en moet hij ook eerst Pf5 uit de stelling halen.
Ik liet me gek maken door combinatiemotieven en nam met het paard op b5. Positioneel een idiote zet en het is ook een idiote zet, maar hadden jullie er weerstand aan kunnen bieden? Als zwart a6 speelt volgt Pd6: met winst. Zwart vervolgde echter met Pb8 -die had ik gemist- en uit teleurstelling, zelfhaat en walging deed ik geen zet goed meer, al is de stelling objectief zeker niet minder voor wit.
Hang naar zelfdestructie zit in mijn karakter en ik probeer die hang te beteugelen, maar soms lukt dat niet. Het voorziene gruwelijke schuldgevoel bleef me bespaard want tijdens de nazit met Jack ging er opeens een luid gejuich op:ENPS had gewonnen!
Nazit met Jack
Daarop had ik niet durven hopen na het aanschouwen van de verschrikkingen op het bord naast me van Peter H. Ik bleek echter vergezeld te zijn van drie krijgers.

Io Vivat! Io vivat!
Nostrorum sanitas!
Hoc est amoris poculum!
Doloris est antidotum!
Io Vivat! Io vivat!
Nostrorum sanitas!
Dum nihil est in poculo,
iam repleatur denuo.
Io Vivat! Io vivat!
Nostrorum sanitas!
Nos jungit amicitia,
et vinum praebet gaudia.


BORD 2 PETER HOEKSTRA
Ook Peter was niet trots op zijn partij. In eerste instantie wilde hij niet eens de zetten op de website zien. Gelukkig mailde hij de partij toch, "Van beide kanten een dramatisch partijtje" schreef hij er bij. Maar ik vind het juist een partij om trots op te zijn; diepe dalen doorkruisen en dan toch met de winst er vandoor gaan, en dat tegen een 2100+ speler. Episch en heroïsch is dat! Peter analyseert en becommentarieert overvloedig:

Net de dame geslagen, de handen geschud en het feest kan beginnen
BORD 3 STEFAN
Stefan wint weer met speels gemak, wat is die man sterk, om jaloers op te worden!


Stefan denkt na: zal ik 20. gxf3 of 20. De3 spelen?
BORD 4 Peter Nitschke
Een heel karakteristieke partij van Peter, met analyses die een kijkje geven in wat zich afspeelt een geniaal doch krankzinnig brein. Als je het allemaal zo leest lijkt het allemaal nog reuze rationeel, maar bekijk de stellingen eens na 18.Lg4, 21. ... Pe6? of 29. ... Pd3! Wat moet je daar nou mee als onschuldige en goedwillende toeschouwer onder zulke zware omstandigheden en met zulke grote belangen. Dat is toch misdadig spannend! Eigenlijk gewoon te spanend, Peter wat doe je ons aan. Speel snel na, want het is een prachtig kunstwerk geworden.


Stelling na 18.Lg4. Let op de merkwaardige zwarte pionnen die los op de vierde rij staan: b4, e4 en vooral h4. Peter: "Deze stelling ziet er natuurlijk erg vreemd uit, maar ik kan niet anders concluderen dan dat zwart hier goed staat. (...)"
Stelling na 21. ... Pe6? Peter: "(...) dit verliest een kwaliteit en is niet goed. Ik had in plaats hiervan d5 moeten spelen (...)"
Niek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten