roterende banner

dinsdag 14 mei 2013

Laatste redding

Na een agressieve opening, volgens plan in het Kasparov Gambiet terechtgekomen en met een duidelijk plan het middenspel in. Alles volgens plan, maar het initiatief had zeker na mijn onnauwkeurigheid niet de kracht om door te zetten. Langzamerhand drukte Mark terug en groeide mijn ongemak. Uiteindelijk resulteerde dat in onderstaande stelling. Deze voorziet in één enkele redding voor zwart. Al het andere, zeker het door mij gespeelde ...Tc2, verliest onmiddellijk. Ik vond de zet dus niet en zag daarmee mijn kansen op de titel achter de horizon verdwijnen.

Wie ziet de zet wel?



Chiel

18 opmerkingen:

  1. ik zie het ;-) (maar zag het tijdens partij niet)

    Mark

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het pijnlijke voor mij is dat ik eerder wel naar het idee heb gekeken, maar niet op het moment supreme en de sleutelzet heb ik zeker niet gezien.

    Ik ben trouwens vrijdag in Maastricht, dus kan niet meedoen (of indelen) de laatste ronde. Dus de theoretische kans die ik nog zou hebben op de eerste plaats blijft precies dat.

    Hopelijk is Pieter weer terug, of kan Kees indelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zie het ook, zal het niet verklappen. Ik weet nog niet zeker of ik er vrijdag kan zijn. Nog even onder voorbehoud.

    Groet,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt moeilijk. Volgens mij is dat stap 6!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Iets anders: Mark heeft op dit moment een Elo van 1944! Zie
    http://xaa.dohd.org/rating/clubs.php?club=814
    en
    http://xaa.dohd.org/rating/spelers.php?lidnr=7864725&listid=71

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel goed, Rimme!

    Hallo allen,
    Sander is offline, dus zo: het SGA-kampioenschap voor Rapidviertallen wordt in juni gespeeld en het lijkt me aardig voor een team van ENPS uit te komen. Formeert ENPS teams?

    Groet
    Huib

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De2??
    ...Dxcg7, mat.

    Maar leuk geprobeerd..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat vreselijk dat je niet Dg2: speelde. Niet zozeer dat je door het missen van die zet verloor, maar hoe vaak krijg je de kans om een winnende combinatie uit te voeren met een dameoffer? A once in a lifetime opportunity and you blew it!
    Kun je nu eigenlijk nog wel doorgaan met schaken?

    Ruud

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nee! Dxg2 is het ook niet. Ik zei toch, het is stap 6! Ik liet het de computer berekenen, want ik kwam er zelf niet uit. Hij is wel heel erg mooi. Het is sowieso een topdiagram omdat het een leuke dubbelopgave is. Ik denk dat we die wel in een boekje terug gaan vinden Chiel:
    Vraag 1 (niveau gemakkelijk) Zwart speelt … Tc2 en wit maakt het met één zet uit
    Vraag 2 (niveau moeilijk) Met welke zet maakt zwart remise?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ..sometimes the answer jokes, Chiel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ph6 op Tc2

    Huib
    ...zoals ook bovenstaande reaktie.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Le5


    Ronald

    Rapid team, lijkt we wel dat we mee moeten doen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een pluim voor Ronald.

    Ja, mooi hè, Niek.
    De stelling verdiende een diagram.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben er morgen weer en kan dus indelen.
    Kees gefeliciteerd met de rapid titel!
    Er zijn flinke sprongen in rating gemaakt door een aantal:
    Erik +66 naar 1909
    Tony +51 naar 1636
    Laurens +41 naar 1253
    Rimme +36 naar 1465
    ikzelf +30 naar 1907
    Steve +26 naar 1954
    Mark +25 naar 1944
    Har +24 naar 1571

    Wat was de uitslag van het 1e?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom thuis Pieter!
      zie voor de uitslagen de rechter kolom, as usual

      Verwijderen
  15. Chiel, ik heb het nog even goed bekeken maar het is toch niet zo heel mooi (wel heel interessant, dat wel) Eerst nog even de mooie hoofdvariant:

    De zwarte dame wil op d1 mat geven, maar de witte dame en de witte toren dekken beide d1. Je zou die stukken zo kunnen weglokken:
    1. ... Le5 2.Dxe5 Pf2+ 3.Txf2 Dd1 en het is mat
    maar dat wil wit niet dus volgt het prachtige eeuwigschaakmechaniekje met het paard:
    1. ... Le5 2.Dxe5 Pf2+ 3.Kg1 Ph3+

    Maar wit hoeft natuurlijk helemaal niet die loper op e5 te slaan, ze kan op de d-lijn blijven; naar d3 en d7 waarna je nog gewoon door kunt schaken, alhoewel de computer na die zetten de stelling ook 0.00 geeft. Als ik de lange varianten bekijk vind ik het lastig te begrijpen waarom nou precies 0.00 moet worden. De dame kan niet naar d5 want dat levert volgens mijn computer voordeel op voor zwart met dit geforceerde variantje, let op:
    1. ... Le5 2.Dd5 De2 3.Kg1 Pd2 4.Pe7+ Kh7 5.Dxf7 Dxf1 6.Dxf1 Pxf1 7.Pxc8 Lxb2 8.Kxf1 Lxa3
    Ja hallo, dat is allemaal wel echt mega-ingewikkeld, je moet wel Carlsen of Houdini heten om zoiets te kunnen berekenen. Echt elegant is het diagram dus eigenlijk niet met zulke merkwaardig complexe lange bijvarianten. Helaas!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, helemaal mee eens.

      Wat rest is de praktische situatie dat ...Le5 de enige zet is voor zwart en dat daarmee een mooie dynamiek vrijkomt tussen de twee aanvallende krachten. Als partijfragment kan'ie wel, maar een probleemstelling is het niet.

      Verwijderen