roterende banner

maandag 23 mei 2016

Aran of Tom, wie wordt kampioen?

We gaan een week tegemoet die zijn weerga niet kent. Als ik deze zin opschrijf dan voelt het of ik in herhaling val - had ik dat niet al een paar keer eerder gezegd? Ja hoor. Lees bijvoorbeeld dit, maar er is nog veel meer. We hebben natuurlijk ook al heel wat meegemaakt de laatste jaren (bijvoorbeeld dit! en dit!) Maar toch is komende ENPS-week eentje die écht weer uniek is en alle voorgaande overtreft.

We spelen donderdag onze vierde SGA-bekerfinale op rij, en hoewel we al 2x hebben gewonnen en 1x ‘verloren’ (het werd 2-2 maar we verloren vanwege een tiebreakregel) zijn we nu pas voor het eerst op Elo de duidelijke favoriet. Dat alleen al is ontzettend bijzonder.

Maar een dag later spelen twee hele grote spelers om het kampioenschap van ENPS. Dat is ook nog nooit eerder voorgekomen. Natuurlijk, in het verleden was Klaas Mastenbroek onze legendarische grootheid, maar nu hebben we er twee van dat formaat. Zowel Aran Köhler als Tom Bottema zijn schakers die in het circuit nationale -en zelfs internationale- faam hebben. Wat zijn wij toch een bevoorrechte club. Een voorbeschouwing:

Aran
Aran (1961) speelde een paar jaar geleden een toernooi in Amsterdam en trof halverwege een grootmeester van meer dan 2500. De grootmeester werd verschrikkelijk aangepakt en Aran had een supercombinatie kunnen spelen maar hij zag het niet. Nu werd het remise, wat ook een topprestatie was. Na afloop interviewde Tex de wit hem:

zie ook het artikel dat schaaksite er over schreef.

Straks wordt Aran misschien wel kampioen van ENPS, maar eerder was hij het van van schaakclub Dokkum (1977) en het grote VAS (2014). En hij staat tweede op de 'Eeuwige ranglijst Clubkampioenschap Caissa' met maarliefst met 5 titels:

1996-1997
1994-1995
1991-1992
1990-1991
1989-1990

En Aran was Nederlands kampioen Fischer-random in 2012, hij bleef daarbij 4 grootmeesters, 4 meesters en 5 FIDE-meesters voor in de eindstand. Én hij is snelschaakkampioen van ENPS 2016.

Aran is zo'n typische schaker die je wel eens verdenkt van een tikje monomanie. Je hoort hem meestal iets zeggen als "na 12.Lh2 dxe5 deed ik 13.fxe5 omdat het ogenschijnlijk goede 13.Pxe5 natuurlijk niet kan wegens aftrekschaak op de lange diagonaal, erg interessant is trouwens ... " etcetera, etcetera. Zo kan hij gemakkelijk een avondje vullen. Of hij praat over Karpov (van wie hij eens bijna (*) won in een simultaan), Korchnoi of andere helden uit het verleden. Of hij laat een mooie studie zien. Maar hij is ook goed in andere zaken! Ik vond dit leuke filmpje op youtube.
(*) UPDATE: Aran mailde me: "Ik won wel van Anatolie K. (Beurs van Berlage 1987), echter niet met de fantastische combi die er in zat rond de 20e zet, maar in het verre dame-eindspel met een pion minder voor mij, maar ik was eerder aan de overkant. Daar komen we wellicht later nog eens op terug."

Tom
Van Tom (1968) is al vaak de lof bezongen op het ENPS-blog. Voor dit artikel vroeg ik hem wat hij zelf beschouwde als zijn grootste triomf in zijn schaakcarrière. “Aanstaande donderdag en vrijdag” zei hij direct “De SGA-cup en het ENPS-kampioenschap”. Dat is heel mooi natuurlijk maar nu moest ik zelf het internet afzoeken naar materiaal.

Niet dat dat heel moeilijk is. Heel you-tube staat vol met filmpjes van Tom als originele en kundige interviewer. De gesprekken zijn altijd interessant en nooit obligaat. En er staan natuurlijk oneindig veel Tom-filmpjes op www.tatasteelchess.com

En ik vond een schoonheidsprijs-partij van hem uit 2009.

Aran en Tom
Totaal toevallig kwamen Aran en Tom onafhankelijk van elkaar op hetzelfde moment bij de club, aan het begin van het seizoen 2014/15. Aran omdat ie wel met ons mee wilde spelen in KNSB waar we voor t eerst in uitkwamen, Tom omdat ie even genoeg had van tientallen jaren SOPSWEPS. Ze hebben samen ondertussen al menigmaal zij aan zij de ENPS-kleuren verdedigd, maar het toeval wil dat ze in hun lange schaakcarrières nog nooit tegenover elkaar hebben gezeten. Niet te geloven, het lijkt Karpov-Fischer wel. Met dat verschil dat onze grootheden elkaar uiteindelijk wél treffen. Hun ratings ontlopen elkaar bijna niks, zo rond de 2200, maar hun stijlen botsen, de ene flamboyant en de andere ingetogen - hoewel Tom lekker mee blijft schaken als de vlam in de pan slaat. Het wordt een match om de vingers bij af te likken, niet in het minst omdat beide overtuigd zijn dat ze zullen gaan winnen. Wat een spektakel, ik kan niet wachten.

Van beiden een voorproefje. Hieronder twee schitterende partijen, van Aran zijn triomf uit het bovenstaande filmpje en van Tom een hele mooie en recente winst uit de Haarlemse vierkamp, zijn partij van afgelopen vrijdag toen wij aan het snelschaken waren. Tom won de sterkste Karel Kuip Vierkamp met 3 uit 3.

Niek

5 opmerkingen:

  1. Toch één opmerking over dit journalistiek sterke product: (...) Voor dit artikel vroeg ik"(Niek) hem (Tom) wat hij (opnieuw Tom) zelf beschouwde als zijn grootste triomf in zijn schaakcarrière. “Aanstaande donderdag en vrijdag” zei hij direct “De SGA-cup en het ENPS-kampioenschap”. (...)

    Nee! Ik beschouw mijn komende drie partijen (de bekerfinale, en de twee matchpartijen tegen Aran Kohler) als de sportieve hoogtepunten van mijn seizoen. De Karel Kuip-vierkampen speelde ik louter en alleen als oefensessie om wat varianten te testen en in vorm te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niek, wat een heerlijk stukje! Wat heeft ENPS toch een goede webmaster. BTW, echt briljant om ook het youtube-filmpje van Aran in het verslag te verwerken.

    Heb nu al zin om de verslagen van de cupfinale en de tweekamp te lezen.
    Zit vanaf donderdag even een lang weekend in Dublin, toeristje uithangen en lekker Guinness te drinken, maar zal aan jullie denken.
    Wellicht dat ik het twitter-verslag kan volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Meesterlijke voorbeschouwing

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Journalistieke topklasse en qua schaken is ie ook al zo in vorm de laatste tijd met de tweede plek in de interne competitie. Ik zeg de sky is the limit! You go Niek....

    kan bijna niet wachten......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. BTW: de uitspraak: je voelen als een voetballer die een penalty mist in de championsleague, is bijna Cruijffiaans, ik wacht nog op de eerste “Louis" uitspraak in uiteraard in het Nederengels...

    BeantwoordenVerwijderen