roterende banner

zaterdag 9 april 2016

Verslag VAS 3 - ­ENPS 1

Niek Verweij stuurde me afgelopen vrijdag per e­mail de notatie van zijn partij tegen Rob van Dongen uit de wedstrijd VAS 3­ - ENPS 1. Hij had dat niet aangekondigd en ook zat er geen begeleidende tekst bij zoals: "schenk eerst een glas wijn in voordat je deze partij gaat naspelen." Omdat ik later op de website van ENPS alleen een uiterst summier verslag van onze redacteur over het treffen in het Cygnus College aantrof, begon het me te dagen dat die e­mail wellicht Verweij's aanpak was om mij een verhaal te laten schrijven.

Het seizoen zit er bijna op voor ENPS 1 en hoewel we een goede kans maken om tweede te worden in de Promotieklasse van de SGA voel ik me qua resultaten teleurgesteld over de afgelopen maanden. Op basis van de ratings zouden we samen met Caissa 6 en VAS 2 om het kampioenschap hebben moeten vechten maar dat heeft er nauwelijks ingezeten. Wel bleek tijdens het duel met de latere kampioen VAS 2 hoe sterk we in potentie zijn: na een uur of 3 spelen leek er een flinke overwinning in het verschiet te liggen. In het laatste uur gingen er toen op verschillende borden toch weer wat dingen mis een uiteindelijk moesten we met 4 - ­4 genoegen nemen.

In de achtste en voorlaatste wedstrijd van het seizoen, tegen VAS 3, konden we dus vrijuit spelen. En ook vrijuit wegblijven, Verweij had een recordaantal van 3 invallers nodig maar dat was helemaal niet erg: Kees Bakker wil altijd wel schaken, Boudewijn van Beckhoven lijkt het niveau in de Promotieklasse SGA goed aan te kunnen en Bert Wijgchel kan nog altijd punten pakken. Samen zouden zij goed zijn voor een overwinning, een remise en een nederlaag.

VAS heeft bijna 100 leden maar die zijn op de clubavond lang niet allemaal aanwezig. Of lijkt dat maar zo omdat het clublokaal zo onnoemelijk groot is? In de kantine vond ik de koffie niet zo lekker maar gelukkig werden er wel lekkere biertjes verkocht.

Toms stelling na 32. ... Tfb8
Niek Verweij won van Rob van Dongen nadat die met 17.g4? positionele zelfmoord had gepleegd. Van Dongen zal ongetwijfeld bang geweest zijn voor de actie van onze man op de koningsvleugel maar die stelde tot 16..h4 nog niet echt veel voor. Peter Hoekstra heeft zijn lichte vormcrisis in het midden van het seizoen overwonnen: als ik het goed zag, weerlegde hij een actie van zijn tegenstander Benno Drewes definitief met het tussenzetje Lxh7+. Kees Bakker bleek de sterkste in een laveerpartij tegen Chris van Bockel en ik had het niet gemakkelijk tegen Sietske Greeuw die in de tijdnoodfase in de fout ging. Ze overzag een afleiding gevolgd door een paardvork. Tot dat moment had ze bijna aldoor beter gestaan. Aran Köhler overspeelde Ben Wijgers in de beginfase maar toen ik pas weer keek toen mijn eigen partij afgelopen was, stond hij verloren. Köhler slaagde er echter in om naar een eindspel met paarden en een dubbele f­pion minder af te wikkelen. Dat leek remise en dat was het volgens de database van Shredder ook.

Er rest nog de wedstrijd tegen Caissa 6 en wij hebben minimaal een gelijkspel nodig om tweede te worden maar winnen is beter omdat ook Laurierboom/Gambiet nog roet in het eten kan gooien.

Tom Bottema

3 opmerkingen:

  1. Mooi verslag maar je hebt het belangrijkste vergeten !Wat dan? Het "" gewone bier "" was op om 10 uur !!Kwam mijn tegenstander met Chouffe bier aanzetten Ja toedeloe dat krijg ik er niet in !Ze schaamden zich dood daar bij VAS hebben ze uit ellende maar wat Koude dus dure biertjes bij de snackbar gehaald .Dit kan bij ENPS niet meer gebeuren breekt er opstand uit !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dank voor het mooie verslag! Ik denk trouwens niet dat Laurierboom/Gambiet nog roet in het eten kan gooien, bij een gelijkspel in de laatste ronde zijn we sowieso ongedeeld tweede.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en weet wat het mooiste was, Tom, Peter, Kees en Niek hebben hun partij gewonnen tegen VAS!

    Caissa is next!

    BeantwoordenVerwijderen