roterende banner

vrijdag 15 april 2016

ENPS 3 eindigt als 3de

Op de laatste speelavond van de competitie was het kampioenschap van klasse 2A nog niet beslecht. Koploper Isolani mocht niet verliezen tegen Almere, anders zouden zowel wij als onze tegenstander Oosten Toren nog langszij kunnen komen. Gezien onze achterstand in bordpunten was de kans wel heel klein, maar je moet er toch voor gaan. Met invallers Bert, Rene en Theo B waren we gelijkwaardig aan onze tegenstander met ook een gemiddelde rating van 1750.

Ik vond dat we vrij aardig uit de startblokken vertrokken waren. Ik zag 2 keer Konings-Indisch en een aantal gesloten Sicilianen. Bert speelde tegen zijn oude makker Budi Manuri een vrije variant terwijl Ron een fantasie opening op het bord kreeg met een doorgeschoven centrum pion. Marco bereidde een gevaarlijk loperoffer voor op h6, wachtte (denk ik) te lang en liet zijn tegenstander het initiatief overnemen met 2 sterke lopers. Marco moest helaas opgeven. Ronald was in een klassieke koningsvleugel-damevleugel race verwikkeld die uiteindelijk in een remise eindigde. Bert wist een kwaliteit te winnen en wikkelde keurig naar winst af. Rene was op de koningsvleugel van zijn tegenstander op avontuur gegaan en had wat materiaal geofferd om druk op de koning uit te oefenen. Achteraf bekende Rene dat de computer waarschijnlijk zijn opportunisme afgestraft zou hebben. Zijn tegenstander was echter van vlees en bloed en moest het hoofd buigen. 

Ron, die last had van zijn schaakschouder, had ondertussen een voorsprong van twee pionnen opgebouwd, maar zijn tegenstander had enkele stukken op strategisch sterke posities kunnen plaatsen. Ron had moeite om zijn stukken te activeren zonder materiaal verlies. Uiteindelijk werd vermoeidheid hem fataal, zijn tegenstander won door een tactisch trucje een stuk en Ron moest opgeven. Van het verloop van de partijen van Theo en Peter heb ik niet veel mee gekregen. Het ging lange tijd gelijk op, maar helaas gingen ze beide verloren. Theo blunderde een paard, hoorde ik later. Mijn eigen partij ging lange tijd gelijk op. Ik kwam sterk uit het middenspel dankzij een sterke loper en actieve toren. Had een pion op de op een na laatste rij gemanoeuvreerd, maar wist mijn voordeel (-3 volgens de computer) niet goed uit te spelen. Ik bleef achter met Koning plus Paard tegen Koning: remise dus. Eindstand 3-5 en een derde plaats in de competitie.

Rest mij om alle spelers te bedanken voor hun inzet dit seizoen. Dat geldt ook voor de invallers uit het 4de en 5de die qua punten zeker niet voor de basisspelers onder hebben gedaan. Hulde dus voor Johan, Bert, Theo, Martin R, Andre, ReneTom & Dick die mij als teamleider uit de brand hebben geholpen. We hebben lang mogen dromen van het kampioenschap. Wellicht had er iets meer ingezeten maar Isolani (die met 7-1 ruim van Almere won) en Oosten Toren bleken echt te sterk.

Tot volgend seizoen,
Arjen Wiering

Oosten-Toren 2ENPS 35 - 3
1) Budi ManuriBert Wijchgel0 - 1
2) Gerard BuskermolenRonald Post½ - ½
3) Hans van DoggenaarRon Heeneman1 - 0
4) Gerard DriessenArjen Wiering½ - ½
5) Pieter van DijkeMarco Wielemaker1 - 0
6) Diego LontPeter Kersten1 - 0
7) Fred BergenRene Nooteboom0 - 1
8) Govert de WithTheo Bakker1 - 0

7 opmerkingen:

  1. Ligt het aan mijn browser ? ik mis het plaatje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie hem ook niet. Moet iets misgegaan zijn, Johan. Het zou het uitslagenformulier moeten zijn. Met helaas 5-3 voor OT :(

      Verwijderen
    2. Toch mooi dat een betrekkelijke nieuweling als Arjen die klus op zich neemt,Laatst tegen de Raadsheer vroeg Gerri Opgenhaffen aan mij " Bert wie is die jongen ?"" wijzend naar Arjen ,Ik antwoordde "" Een wereldaanwinst voor ENPS !! "" En zo is het ook !!

      Verwijderen
    3. Bert krijgt vrijdag bier van mij, dat is duidelijk :)

      Verwijderen
    4. He lekker ! Nog even voor de duidelijkheid Gerri is zelf lid van ENPS ,dus zei hij Bert ik ken alle ENPS-ers behalve die teamcaptain van E 3 .Toen kwam mijn uitleg

      Verwijderen
  2. Arjen, bedankt voor het verslag en het goede werk voor het 3e.

    Over de cupwedstrijd van gisteren: ik ben nog wel benieuwd naar het commentaar van Tom. Door remise af te slaan heeft hij toch een behoorlijk risico genomen, want een nederlaag op het 1e bord had het behoorlijk moeilijk gemaakt voor de twee wedstrijden van volgende week.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Uiteraard had Tom de remise moeten nemen, echter zei Niek je mag de remise nemen of zoiets? Overigens heeft Niek ons gemaild dat bij winst van 1 van ons tweeën zonder meer remise genomen mocht worden. Gelukkig heeft Tom het gewoon remise gehouden dus laten we het maar als een wijze les beschouwen :)

    BeantwoordenVerwijderen