roterende banner

maandag 13 april 2015

ENPS 1 dwingt HWP 2 gelijk spel af

Ons eerste achttal heeft uit gelijk gespeeld tegen de nr 2 van de poule, Het Witte Paard 2 uit Haarlem. Een knappe prestatie, maar de strijd tegen de degradatie is nog niet gestreden. De laatste wedstrijd, thuis tegen Zevenaar, moet waarschijnlijk gewonnen worden.

De wedstrijd begon daverend. Pieter Oldenhove zette zijn tegenstander in 21 zetten mat. 0-1.

Peter Hoekstra speelde Frans. Hij kreeg een dame op c7, een loper op d6 en een half-open f-lijn. Een probleem kreeg hij ook, in de vorm van een onontwikkelde toren op a8, in de weg gestaan door zijn eigen lopers op b8 en c8. Hij vertrouwde het niet en vroeg en kreeg toestemming om remise aan te bieden. Helaas, zijn tegenstander vond de weg naar de winst. 1-1.

Sanne Visser liet al vroeg weten dat hij heel goed stond. Hij verschilde daarin van mening met zijn waarnemend teamcaptain, die had gezien hoe zijn tegenstander lang rokeerde en zo de open d-lijn vast in handen kreeg, gepaard aan een lichte witte achterstand in ontwikkeling. Maar het vervolg gaf Sanne volledig gelijk. Juist de lange rokade werd zwart fataal. Wit won glansrijk met een dame-aanval over de witveldige lange diagonaal, gecombineerd met Lxa7 en een opmars van de vrije a-pion. 1-2.

Kees Bakker sloeg aan het laatste bord met de dame de beruchte pion op b2. Die bleek verre van giftig, want hij zag lange tijd kans een pion voor te blijven, een witte aanval met twee paarden afwerend. Wat er precies misging heb ik niet gezien. Toen ik weer keek stond hij een toren achter en gaf hij op: 2-2.

Steve Michel raakte in het Frans in moeilijkheden en kwam niet tot rokeren. Daarop deed hij wat hij ons in zijn les van dit seizoen had aangeraden als we het even niet meer weten: centraliseren. Even leek het of hij zijn stelling voldoende kon versterken. Uiteindelijk kwam er toch een toreneinspel op het bord waarin hij twee pionnen minder had en dat hij opgaf. 3-2.

Jan Velde speelde de moeilijkste partij van de wedstrijd. Zowel wit als zwart (Jan) hadden een ver opgerukte centrumpion, wat leidde tot een witte aanval op de kwetsbare zwarte koningsvleugel met zware stukken op de h-lijn, en tot een zwarte aanval met twee torens over de open c-lijn, gesteund door een paard op e3. Tussendoor betwistten de tegenstanders elkaar de lange diagonaal van de witte velden. Jans aanval leek resultaat op te leveren toen hij Tc2 kon spelen, maar in het vervolg kon wit het paard op e3 onschadelijk maken. Zwarts aanval liep daarop spaak en hij verloor. Naderhand vonden de ten huize Post etende en drinkende teamgenoten dat zwart in plaats van direct Tc2 ook nog even de dame op de c-lijn had moeten zetten, waarna hij zou hebbben gewonnen. 4-2

De partijen van Aran Koehler en Arnth van Tuinen duurden het langst en leverden de gelijkmakende punten op. Eerst won Aran van Enno Noordhoff, die faam geniet omdat hij in zijn jonge jaren Jan Tmman heeft verslagen. Hij veroverde de c-lijn en stuurde een paard via b5 en c7 naar e6. Daar dreigde het geruild te worden tegen een zwart paard of zwarte loper. Als ik het goed begrepen heb draaide het eindspel om Arans streven dat te voorkomen en intussen te profiteren van de benarde positie van de zwarte koning en diens verzwakte onderste rij (met een koning op h8, een paard op g8 en een toren op f7). Aran zal de partij zelf toelichten. 4-3.

Arnth won zijn partij sluipenderwijs. Hij legde de zwarte damevleugel lam met een sterke loper op c6 en drong de zwarte stukken in een hoek op de koningsvleugel. Het leidde tot een gewonnen eindspel met twee pionnen meer, dat hij precies en zonder zich te overhaasten uitschoof.

4-4. Spelers en supporters konden aan het bier, naarstig pogend uit te vinden hoe de concurrentie het gedaan had. Kees verloste me van zijn smartphone. Want als waarnemend teamcaptain, tevens verslaggever, had ik voor deze gelegenheid ook tot taak foto' s te maken en te twitteren. Ondanks een stoomcursus smartphone door Kees kreeg ik te horen dat de foto's al even wazig uitvielen als mijn inzicht in het schaakspel. Sorry, Niek. Toch een tip voor toekomstige fotografen: vraag de wedstrijdleider eerst even of hij het goed vind. Wedstrijdleider Joost Jansen liet me vriendelijk maar beslist weten dat ook teamcaptains - juist teamcaptains! - geen digitale communicatiemiddelen mogen gebruiken tijdens een wedstrijd.

Victor Bartman

14 opmerkingen:

  1. Mooi verslag Victor en dapper dat je ging twitteren. Wat is er veel gebeurd dit weekend bij ENPS en wat veel leuke verslagen op de site. Gelukkig hebben we volgende week rust, want door andere activiteiten in de kerk is er komende vrijdag geen schaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Victor, prachtig verslag, en voor wat de foto's betreft, ik leg de lat natuurlijk ook wel hoog.. zoveel inzet en dan ga ik ook nog mopperen!
    Voor wat betreft die wedstrijdleiders, hun eisen moeten wel redelijk zijn, én volgens de regels. In Voorschoten verbood de wedstrijdleider mij te twitteren. Een speler van het team Voorschoten hoorde dit en greep gelijk in: "Nou volgens mij, en ik spreek vast ook namens al mijn teamgenoten, mag dat best hoor!" en ik ben er maar mee doorgegaan.

    Weet iemand wat de officiële regels zeggen aangaande fotograferen en twitteren in de speelzaal tijdens een KNSB-wedstrijd?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb de vraag uitgezet op utrechtschaak.nl
    Ik moet het zelf nog even lezen maar `cracks` als IA´s Aart Strik en Mark Huizer hebben al gereageerd.

    Lees het zelf in het draadje (Zo noemen ze een onderwerp daar) "Spelregels e.d."

    Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ronald Post heeft de twittervraag aan de KNSB gesteld. Dit was het antwoord:

      Als de (niet-spelende) teamleider buiten het spelersgebied twittert (of gewoon belt) is er sowieso geen regel die dat verbiedt. De arbiter kan volgens artikel 12.8 van de FIDE-regels het nog in andere aan het spelersgebied grenzende ruimtes verbieden, maar dan kun je natuurlijk gewoon een andere ruimte opzoeken. Voor toeschouwers en spelers die klaar zijn geldt hetzelfde.
      In het spelersgebied vind ik het prima dat het door de wedstrijdleider voor iedereen verboden wordt om een telefoon te gebruiken.

      Met vriendelijke groeten,
      Ron Bleeker
      KNSB-competitieleider


      Niet verbazingwekkend uit de mond van een competitieleider, maar de KNSB doet dit niet slim. Als je met kleine budgetten werkt en je kúnt gratis promotie krijgen moet je het niet gaan verbieden. Mobiliseer al je enthousiaste leden! Crowdsourcing, ideaal en van deze tijd. KNSB zou juist een twitter-stimulatieprogramma moeten opstarten!

      Verwijderen
  4. Alle respect voor Victor ! Je zal het mij maar vragen effe teamcaptain spelen voor E 1 en tegelijkertijd twitteren en een verslag maken ja toedeloe bekijk het maar ! Daar moet je een JONGERE voor vragen en Niet oude bokken zoals Victor en ik Twitteren ? voor een jaar wist ik niet eens wat dat was ! Dat Victor het deed, prachtig ! maar NEE was beter geweest ,komop ! genoeg jongere mensen op de club ,die kunnen foto,s maken en twatteren of zo !! Laat de oudjes met rust !!!!!!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vond nog wat :
    http://www.volkskrant.nl/sport/verdacht-toiletbezoek-wordt-schaakgrootmeester-fataal~a3954562/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wie de moeite neemt om de KNSB ranglijsten na te puzzelen ,komt tot de ontdekking dat met nog 1 ronde te gaan veel Amsterdamse clubs het moeilijk hebben,Ik noem ze op in de derde klasse ,Caissa 5, Vas 2 ( met Roel Dormits ) ,Almere 2,Oosten Toren en kersverse fusieclub Amsterdam West ,ENPS tel ik even niet mee ,het wordt dringen in de Promotieklasse volgend jaar !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan denk ik dat er volgend jaar in de promotieklasse 4 degradatieplaatsen zijn ipv 2, dus krijgt ENPS2 het nog eens extra zwaar.

      Verwijderen
    2. Dit kun je vermeiden door vanaf de start alles te winnen met E 2,rara wie staat er dan aan het eind eerste ?

      Verwijderen
    3. Gaan we doen Bert, goeie tip!! Maar euhh... als ik het goed begrijp hebben we dan twee teams in de KNSB spelen, hoe gaan we dat dan weer oplossen?! Problemen, problemen, problemen!

      Verwijderen
    4. Over 2 jaar spelen E 1 en E 2 in 3F Bij de laatste wedstrijd moet E 1 winnen van E2 oom niet te degraderen helaas speelt E 2 voor het kampioenschap ! nou je raad het al E2 kampioen en gaat spelen in de 2 e klasse en E 1 ? Die mag weer naar de kleuterklas oftewel de promotieklasse !

      Verwijderen
  7. Niek, ik snap het even niet. Stel er degraderen dit seizoen 6 teams uit de SGA vanuit de KNSB-competitie naar de promotieklasse. Waar blijven die dan in 2015-2016? I de promotieklasse dan een jaar 12 teams ipv 8?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben niet een echte regelkenner, Bas weet dat wel, of Sander. Maar een promotieklasse met tien teams en 4 degradatieplaatsen heb ik wel eens meegemaakt. Wat er met 6 KNSB degradanten gebeuren gaat (12 teams?) zou ik niet weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gerie vertelde me gisteren dat in dat geval dit jaar al versterkte degradatie plaatsvindt om de promotieklasse op tien te krijgen. Veel teams houden hun hart vast!

    BeantwoordenVerwijderen