roterende banner

vrijdag 15 januari 2016

ENPS 2 wint van VAS 3

Gisteravond heeft het tweede haar eerste overwinning in de promotieklasse behaald. Ze wonnen met 2½-5½.
Uit een mail van Ronald Post:
"Ik had nog weinig tijd om te supporteren dit jaar bij het 2e, zouden we daarom alles hebben verloren? Kom ik om half 12 binnen.... (na de bridgeles) zie ik alleen maar goede dingen! Jan pakt remise terwijl ik binnen kom, Ron had al remise, Mark haalt ook remise. Boudewijn hield stand in dat mindere eindspel, Kees en Sanne zag ik beiden op zeer prettige wijze winnen! Dat waren 4 punten!

Pieter won dat betere eindspel heel netjes! 5 punten binnen en ik weer naar huis. Alleen Eric was nog bezig... pion achter, slechte loper. Dacht dat gaat mis. Blijkt dat ie remise wist te houden. Lekker hoor"

VAS3- ENPS22½ - 5½
1. Benno Drewes- S.Visser0 - 1
2. Jaap Jung- K.Bakker0 - 1
3. Ben Wijgers- E.van Rijkom½ - ½
4. Sietske Greeuw- M.Hecker½ - ½
5. Chris van Bockel- P.Oldenhoven0 - 1
6. Corjan Nota- B.Beckhoven½ - ½
7. Dick Paulis- R.Heeneman½ - ½
8. Rob van Dongen- J.Velde½ - ½
En Kees stuurde:
"Hierbij mijn partij, ik dacht dat het aardig was gegaan, maar de computer laat toch aardig wat schoonheidsfoutjes zien. Wat te denken van 14. ... c5, ik had niet nagedacht over LxP, leek me geen optie, maar het geeft direct groot voordeel, in de partij vond ik het nog wel mee vallen, maar de computer geeft een diep gele kaart. Na 14. ... P7b6 staat zwart goed. Dramatisch vond ik om terug te zien 25. ... Pxf4, het wint weliswaar de pion terug, maar ik heb lang over de zet gedacht. Ik zag twee thema’s: 25. ... b5 als de toren van de rij af moet, valt de loper; na 25. ... Tcd8 dreigt Ld3. Allebei lijkt net te lukken, maar als je ze combineert, win je wel de loper. Spijtig hoor, lang gedacht, thema’s gezien en toch geen resultaat. De slotzetten waren mooi voor het publiek. Na 45. Pb3?? is het direct uit, in alle varianten is het uit na Dg1+.

(en weet je wat het mooiste was, we hebben gewonnen, gewonnen van VAS.) Kees"

Niek

7 opmerkingen:

  1. We zouden de header van het verslag van het eerste ook kunnen gebruiken "we hebben niet verloren", want er heeft geen enkele speler gisteren verloren: 5 remises en drie winstpartijen (Sanne, Kees en ik). Wat ik verder bijzonder vond is dat er bij VAS twee externe wedstrijden waren en dat er daarnaast te weinig belangstelling was voor de interne, zodat de overige 6-8 mensen maar gingen vluggeren....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat viel mij ook op, hun intern gaat verder in Februari pas word ik verteld.

      Verwijderen
    2. Overigens, ik was er ook gisteren dus(Bas kwam ook supporten) en ik zag het heel anders dan Ronald!

      Sanne stond totaal gewonnen toen ik binnen kwam rond 10 uur,maar hij speelde een reeks suboptimale zetten en ineens was het echt spannend. Sanne kon remise nemen maar wilde dat niet, nam veel risicos om te winnen en dat lukte pas aan het eind van de avond.
      Eric verloor een pion in het middenspel maar gelukkig voor hem blunderde zijn tegenstander later een pion weg.
      Kees stond heel lang een pion acther maar bleef nuchter terwijl zijn tegenstander in paniek raakte.
      Mark stond onder druk maar niet echt in gevaar dacht ik.
      Ik vond Pieters stelling het meest interessant. Ik dacht dat hij wel beter stond, maar eenvoudig was het zeker niet. Op een gegeven moment ging zijn tegenstander onnodig veel materiaal ruilen om in een verloren eindspel te belanden.
      Boudewijn stond verloren in het eindspel maar het lukte hem om een soort vesting te bouwen,
      Ron kon niet profiteren van de dubieuze opening van zijn tegenstander, m.i had hij een Konings-Indisch stelling met 2 of 3 tempi meer, en bod remise aan in een betere stelling.
      Jan's stelling was de hele tijd min of meer gelijk.

      Een spannende avond dus, de toeschouwers hebben zich vermaakt!

      Verwijderen
  2. ik zal mijn partij nog even opsturen, en Ronald dank voor het verslag, ik wilde het net gaan schrijven, maar een mooier verslag dan dit gaat mij niet lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. VAS3 - ENPS2 5½ - 2½ . Staat er. Wat is het nu ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Blij voor Pieter O ,na 4 nederlagen zou ik toch ernstig aan mezelf twijfelen Daarbij moet gezegd worden dat zijn tegenstanders niet de eerste de beste waren .Ook Van Bockel was/is een goede speler ,hoop dat het hele team weer zelfvertrouwen geladen heeft

    BeantwoordenVerwijderen