roterende banner

zaterdag 19 september 2015

De Staatsloterij

Na afloop van de partij raadde Steve mij aan om 10 staatsloten te kopen, waarschijnlijk met het idee dat ik dan 10 keer zou winnen. Het ‘geluk’ is aan mij zijde. Hoe kan het anders dat na drie keer verloren te hebben gestaan, toch 2,5 punt op de lat. Het hadden er net zo goed 3 kunnen zijn.

Hoe liep het af?
In tijdnood kon ik de winst niet vinden, vanaf zet 37 Tb2, kom ik beter te staan. De computer zwaait al snel met +5, maar de relatief simpele winstvarianten komen niet meer in mij op. Naspelend op de computer kan je het bijna niet geloven.

Overigens heeft Steve tijdens de partij ook ubergewonnen gestaan. Op zet 13 is ... Pd5 niet zo’n beste, de zet ervoor is ook al niet de beste, Pbd7 is te passief, met c4 c5 krijg ik activiteit die niet onderschat hoeft te worden. Na dxc4 is Dc1 12 .... c5 en 13 d*c5 is Dc8 een sterke zet. Na 13 ..... Pd5, speelt Steve het sterk, met als winner 21 Lb5. Met 22 ... h5 probeer ik een verlenging eruit te slepen, verloren sta ik toch al en wie weet. Steve speelt te oppervlakkig en ruilt dames met 23 Dc6, ook genoeg voor de winst, maar na 23 Lf4 zou het compleet uit zijn geweest, er volg 24 Tc7.

Winnaar van het verhaal? Johan staat eerste, en ik zag Peter met een glimlach, ook Tom zal het nieuws met tevredenheid ontvangen.

to be continued
Forza ENPS
Kees

3 opmerkingen:

  1. Wat een drama. Er waren gewoon te veel winnende opties op zet 23!
    23. Lf4 met het idee 24.Tc7 heb ik niet gespeeld want ik na 23...hxg4 24.Tc7 Df5 de eenvoudige zet 25.Dc6 niet zag. Slordig. Op zich is dameruil een veilige optie, en 32.Ld6 (eerst mijn loper activeren, dan mijn paard) had ik moeten doen.

    Na 35...Ld6 dacht ik dat ik zou verliezen, gelukkig was Kees in tijdnood en ik kon net ontsnappen met remise.

    Kees, je suggestie 12...c5 (je schreef c4) in plaats van 12...Pbd7 is inderdaad beter maar je moet wel de pointe (die ik zelf niet zag tijdens de partij) 13.dxc5 Dc8 14.b4? Pxg4! zien.


    BeantwoordenVerwijderen
  2. dank je wel voor de aanvullingen, het was vanochtend 6:15 toen ik het schreef, gezellig met de kinderen op schoot.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zijn weer mooie verhalen en partijen van Kees en Peter, dank jullie wel! Ik heb het Pxg4!-variantje van Steve erbij gezet, zodat iedereen de
    petite combinaison
    , die altijd zo gemakkelijk overzien kan worden, kan naspelen.

    BeantwoordenVerwijderen