roterende banner

donderdag 12 juni 2014

Summerschool voetbal-special

Wegens voetbal geen schaken op vrijdag de dertiende. Om deze dramatische leemte op te vullen geef ik hieronder een speciale digitale editie van de onvolprezen ENPS-summerschool (ja, de Eerste Nederlandse Populaire Schaakschool-summerschool). Pas op, op een enkel diagram na is het niveau nogal hoog. Je kunt je er dus lekker in vastbijten. Neem je tijd en zet uit die TV. Je mist niks, die jongens in Brazilië rennen evengoed wel met z'n allen achter die bal aan en we gaan echt niet winnen.
Het is trouwens een speciale editie want er zijn niet alleen punten te verdienen met het geven van de juiste oplossing. Ook details geven over de herkomst van de stellingen wordt flink beloond.
Om dicht bij het thema van vandaag te blijven sluit ik af met een oude voetbalwijsheid. Het orakel uit betondorp, de Euwe van het voetbal, zegt: "Je gaat het pas zien als je het door hebt. Da's logisch". En zo is het ook. Succes!
1. Wit aan zet2. Wit aan zet3. Wit aan zet
4. Wit aan zet5. Wit aan zet6. Wit aan zet
7. Zwart aan zet8. Zwart aan zet9. Zwart aan zet
Niek

8 opmerkingen:

  1. En waar sturen we dan de oplossingen naartoe? Gewoon hieronder?

    Ik zie de eerste al en ik vermoed Steve dit keer ook...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En jij de tweede Chiel! ;)
    Ik herken ook nummer 5: het is de beroemde Heeneman-Hecker combinatie.

    Leuk Niek!

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat ik de volgende partijen herken:

    Nummer 1 Michiel Harmsen (Amstelveen)-Steve,
    nummer 2 Arjan-Chiel
    nummer 4 Peter H extern tegen Boven IJ geloof ik
    nummer 5 Ron H- Mark
    nummer 6 Steve - Arjan
    nummer 7 Mark - Kees
    nummer 8 Tom B- Peter H

    nummer 3 en 9 weet ik niet.

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op het diagram gaan staan met de muis dan rechter muisklik : "opslaan als " is ook een manier. Weet jij de oplossing van 9 Steve ?

      Verwijderen
    2. 1..Lxf5 2.Lxe4 Tfe8 of Tae8 en de loper op e4 is gepend als ik me niet vergis.

      Steve

      Verwijderen
  4. Is 3 niet Ron Heeneman tegen Dick de Graaf? En was de sleutelzet niet Lxd5? Ik kan het zo snel niet vinden op de site. Leuk idee van Niek!

    Arjan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waarom hebben de diagrammen niet allemaal dezelfde kleuren?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is goed opgemerkt Tom. Het zit 'm in de details waar in de opdracht naar wordt gevraagd. Je kunt het antwoord dus zelf bedenken!

    BeantwoordenVerwijderen