roterende banner

zaterdag 30 maart 2013

Diversen

Gisteren is er niet gespeeld, maar er is toch genoeg te vertellen om een verslagje te posten.

Veteranen
Ik was in mijn vorige stukje vergeten te melden dat er nog twee ENPS-ers meedoen bij het kampioenschap voor oudere Amsterdammers: Ron Heeneman en Ben de Leur. Ben staat gedeeld 5e met een half punt minder dan de nummers 1, hij ligt lekker op schema dus, maar Ron heeft het als laagste rartinghouder zwaar. Hij staat gedeeld laatste. Ruud speelde afgelopen woensdag remise en blijft op de eerste plaats staan.

SGA
We staan op de voorpagina van de website van de Amsterdams bond! De SGA-webmaster was zo aardig ENPS 2 te roemen als eerste kampioen van het seizoen, met een linkje naar de standen. Heel goed en bedankt SGA! Zie http://www.schaakbondgrootamsterdam.nl
Er is trouwens iets fout op de SGA-site. In januari schreef Sanne in een commentaar op een blogje "Nieuwe ratinglijst is uit. Vier clubgenoten boven de 2000!". Hoe hij het heeft gevonden weet ik niet, want als ik op "ratings" klikte kwam ik nergens op uit. Foutje - kan gebeuren, dacht ik nog, het zal volgende week wel weer gemaakt zijn ... maar het is nu na twee maanden nog steeds stuk. Of doe ik iets verkeerd?

Cup
Donderdag 4 april speelt ons cupviertal bij Het Probleem. Komt allemaal naar hun clubgebouw op de Woestduinstraat 18 om te supporten! Het is namelijk erg bijzonder dat we zo hoog zijn gekomen en dat we bij de kanshebbers horen. Sterke clubs als Almere, Zukertort Amstelveen, Laurierboom-Gambiet, MSK en VAS zijn allemaal eerder al gestrand. Het team waartegen we nu moeten, Het Probleem dus, is een sterke tegenstander maar zeker geen onmogelijke opgave. Qua Elo zijn ze in elk geval gelijkwaardig en dat is anders als bijvoorbeeld bij Caissa, dat ook nog in de race is. In een vorige ronde stelde Caissa een team op met gemiddeld 1825 Elo, een ronde later trokken ze een ander blik open en zat er plotseling gemiddeld 2106 achter de borden! Dat gaat een mooie finale worden, ENPS-Caissa, ik kijk er nu al naar uit. Maar zover is het nog niet, eerst gaan we aanstaande Donderdag genieten van een spannende halve-finale.

IJsland
Steve stuurde mij een mail met in de bijlage foto's uit IJsland: Vogels (ik had tegen Steve gezegd dat het een eiland zonder vogels was), het graf van Fischer (zie foto, en: ik was er ook!), de tweedehands boekhandel waar hij vaak naar toe ging op zoek naar complottheorieboeken, de stoel waar hij altijd zat en wat je ziet vanuit de stoel.

Kandidaten WK
Wat is het spannend. Ik ben een fan van Carlsen, wat een held, in zijn eentje rolt hij compleet  Rusland op ... tenminste tot aan gisteravond. Want toen verloor hij, wat een drama. Ik hoop dat jullie het ook gevolgd hebben, de online verslaggeving is namelijk onovertroffen. Er zijn verschillende partijviewers waaronder ook die geschikt zijn voor mobiele apparaten, live computeranalayses bij elke zet, en vermakelijk en professioneel gesproken commentaar met analysebord en beelden van de sprekers. 1e en 2e paasdag zijn de slotronden, alle benodigde links vind je in de kolom hiernaast. Veel plezier!

Niek

4 opmerkingen:

  1. postduiven, eenden & meeuwen, het lijkt amsterdam wel!
    gr.rimme

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niek, de meest handige ratinglijst staat gewoon op de KNSB site: http://83.160.66.52:444/EXEC. Hier kun je ook zien hoe je aan je winstpuntjes of verliespunten ben gekomen.
    Ook is het zo dat Kramnik tot nu toe het indrukwekkendste spel heeft laten zien. Dus absoluut mijn favoriet om te winnen. Het volgen van de persconferenties van Carlsen roept bij mij al een behoorlijke antipathie tegen hem op. Zijn techniek is natuurlijk wel onovertroffen maar die liet hem vrijdag toch aardig in de steek :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kramnik is zeer indrukwekkend dit toernooi, niet in het minst tijdens de persconferenties. Daar valt mijn mond soms echt van open, echt niet te missen. Carlsen is natuurlijk een beest, maar ja, hij moet het nog wel laten zien en dat is nu heel lastig geworden. Kramnik heeft altijd gezegd dat het gat tussen hem en Carlsen niet zo groot is als de rating suggereert. Hij lijkt gelijk te krijgen en een tweede jeugd door te maken.

    Carlsen of Kramnik maakt voor Anand weinig uit: hij kan wel inpakken. Maar voor het schaken als geheel is natuurlijk veel beter wanneer Carlsen de uitdager wordt. Meer aandacht van de media, makkelijker sponsors te vinden, enz.

    De voorlaatste ronde is nu begonnen. Ik ga kijken!

    Oh ja: het 3e speelt ook komende donderdag. Jullie mogen ons ook komen aanmoedigen, hoor. Wij gaan het ook hard nodig hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja hij is wat onbeholpen die Carlsen. Maar toch, zo'n jonge jongen, ik snap dat wel. Antipathie heb ik niet hoor. En hij flikte het m weer gisteren. Echt genieten! Vanavond ga ik er weer eens lekker voor zitten.

    Linkjes naar de verschillende ratinglijsten heb ik toegevoegd in de rechterkolom.

    BeantwoordenVerwijderen