roterende banner

zaterdag 2 maart 2013

Interne ronde 8

We hadden weer een leuke avond. Er waren maar 7 partijen (Har oneven) maar dat komt natuurlijk door het PK en wellicht ook vanwege de twee externe wedstrijden die we van de week speelden. Er was weer eens genoeg te lachen, ik hoorde vele publicatiewaardige quotes, en ik had ze moeten opschrijven, want ik heb er maar twee onthouden.

“Ik onderschat ondertussen al 10 jaar niemand meer” zei Theo Hendriks voordat ie zijn partij tegen Roeland begon. “Behalve jezelf dan” antwoordde Bas. En inderdaad, Theo speelde weer eens een hyper agressief gambiet maar verloor. Roeland had nog wel na een zet of 7 remise aangeboden. “Goede wijn is altijd nog geen bier” zei Theo toen hij halverwege de partij zijn tweede flesje rode wijn aan de mond zette.

Pieter liet nog twee vermakelijke fragmenten zien van de gewonnen cupwedstrijd van donderdagavond. Mark Hecker en zijn tegenstander hadden tijdnood. Mark had een pion meer en bleef rustig doorspelen, ondanks de 2 minuten die hij op de klok had. Eerst miste hij een eenvoudige winst (diagram links): Txc6 is natuurlijk gewonnen, maar mark speelde zijn toren weg op de eerste rij!
De winnende zetten: 1.Txc6 Kxc6 2.Ka6 Kc7 3.b5 Kb8 4.Kb6 en dan 4. ... Kc8 5. Ka7 of 4. ... Ka8 5. Kc7


Even later was de beurt aan de tegenstander om te blunderen. Mark en de ES80-speler waren om beurten de toren op de resp. 5e en 8e rij op en neer aan het spelen. Het is remise. Maar in de stelling rechts speelde zwart Td8?? en gaf op na Ta5!


Niek

2 opmerkingen:

  1. Niek had ook wel mogen vertellen dat hij een mooie en verdiende zege op mij heeft behaald, waardoor hij de koppositie heeft overgenomen. De laatste drie keer heb ik nu van Niek verloren. Met weemoed denk ik terug aan 30 september 2011 toen ik in 11 zetten hem mat wist te zetten. Dat was hij vergeten zei die, dus hier is ie nog een keer (dit natuurlijk om mijn teleurstelling te verwerken):
    Pieter-Niek
    1. e4 e6
    2. d4 c5
    3. Pf3 b6
    4. Pc3 Lb7
    5. Lf4 a6
    6. d5 exd5
    7. Pxd5 Lxd5
    8. Dxd5 Pc6
    9. Lc4 Df6
    10. Pe5 Dxf4
    11. Dxd7 mat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede partij Pieter ... maar mijn hemel wat een drama van zwart uit gezien. Ik kan me heel goed voorstellen dat ik het zo snel mogelijk wilde vergeten. En dat heb ik goed gedaan, ik weet er echt helemaal niks meer van. Heerlijk!

      Verwijderen