roterende banner

vrijdag 19 mei 2017

Vierde achttal kampioen

Klik hier voor het verslag van Oosten Toren

Het vierde achttal is kampioen van poule 3A van de SGA. Het team heeft de kroon op het werk gezet met een hard bevochten overwinning op directe rivaal Oosten-Toren 3: 3-5, zonder ook maar 1 remise.

Het was tevoren duidelijk dat het erom zou spannen. De tegenstander kon bogen op meer ratingpunten. Wij hadden het voordeel dat een gelijk spel voldoende was voor het kampioenschap.

We vermoedden dat Oosten Toren onze sterke man Bert Wijgchel onschadelijk zou proberen te maken door een minder sterke tegenstander tegen hem op te stellen. We besloten dat plan te dwarsbomen door Bert het derde bord te geven en Daan het eerste. Ons vermoeden werd bewaarheid: hun kopstuk Pieter van Dijke (elo 1952) speelde aan het tweede bord. De moeilijkste klus van de avond kwam daarmee voor rekening van Rene. Daan speelde tegen Marcel Duijm (1573) en Bert tegen Bert Kaizer, de teamcaptain van onze gastheren (1679).

Bert opende de score met een vlotte overwinning, na nog geen twee uur spelen. Daarna bleven beslissingen lang uit en toen ze vielen ging het gelijk op. Rene verloor door een onnauwkeurigheid op een bord vol stukken. 1-1. Invaller Michiel Smit scoorde zijn derde punt voor ENPS 4 tegen veteraan Jacques Meulmeester. Hij won op gewiekste wijze materiaal, een levensgrote dreiging tegen zijn koning ontwijkend. 1-2. Daan opende met het Morra-gambiet (1 e4 c5 2 d4), ontwikkelde grote activiteit en een koningsaanval, maar ging ten onder in een tegenaaval. 2-2. Albert won van de geduchte Hans Koonings. 2-3. Har had voortdurend de overhand en stond naar mijn idee gewonnen, maar verspeelde een kwaliteit en verloor. 3-3.

Restten twee partijen. Johan stond hoopgevend tot gewonnen. Hij stond aanvankelijk beklemd, maar werkte zich mooi los en brak door met een vrije d-pion. En geheel tegen zijn gewoonte in had hij deze keer minder tijd verbruikt dan zijn tegenstander, Peter van de Merwe. Dirk had voortdurend goed gespeeld, maar moest na een iets te optimistische manoeuvre achter de vijandelijke linies zijn dame geven voor een toren en een paard.

Het was uiteindelijk Johan die de spanning brak en het kampioenspunt aanbracht. 3-4. ENPS 4 was kampioen op bordpunten. Dirks tegenstander zou nu wel remise aanbieden was de verwachting, maar hij speelde onverminderd gemotiveerd door. Zonder succes: Dirk won. 3-5.

Een prachtige uitkomst, die door onze tegenstanders zeer sportief werd opgenomen. Overvloedige felicitaties en een bos bloemen voor ieder teamlid waren ons deel. Ook mochten we de felicitaties in ontvangst nemen van een paar zeer welkome supporters. Zij hadden moeten kiezen tussen deze wedstrijd en die om de SGA-cup tegen Zukertort aan de andere kant van de stad, en gaven ons de Twitter-booschappen door die ook daar een ENPS-overwinning verkondigden. Hartelijk gefeliciteerd, ENPS-cupteam!

Victor, 19/5 2017

21 opmerkingen:

  1. een mooi verslag van een spannende avond.
    Gefeliciteerd met het kampioenschap en promotie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch mag ik die teamcaptain van Oosten/Toren wel ! Erg fanatiek mannetje vind ik leuk ,hij kwam zelfs spioneren bij Boven IJ -ENPS ,jammer voor hem dat ie mij trof ,ik had 15 minuten bedenktijd gebruikt en hij 55 minuten ,ik zit ook zelden langer dan 5 minuten aan het bord merendeel hang ik aan de bar ! Lijkt me uiterst irritant om tegen zo,n speler te moeten schaken .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. als ik tegen zo'n tegenstander schaak, ga ik gewoon naast hem aan de bar hangen ;)
      Gezellig!

      Verwijderen
    2. Ha ha ha !!! En maar zeggen dat Duitsers geen humor hebben !

      Verwijderen
  3. Gefeliciteerd heren! Eerst Feyenoord en dan het 4de en de SGA-cup. Wat een week!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er is een leuk verslag van de wedstrijd Oosten/Toren - ENPS op hun website,misschien kan Niek deze overbrengen op onze website .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja..na mijn stomme blunder in gelijke spannende stelling was ik meteen met de noorderzon vertrokken en ging slapen in de veronderstelling dat wij gingen verliezen gezien stellingen die circa 23 uur om mij heen zag ?! . Wat een verrassing de volgende morgen , baal alleen dat ik geen nuttige zinnige bijdrage heb geleverd gisteren aan het kampioenschap...Rene Nooteboom

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kom kom Rene! Je speelde wel tegen een 1953 elo speler Je hebt goed gescoord voor E4,je was inderdaad snel weg !Ik zei nog tegen Victor "Waar is Rene?" Wist ie ook niet.Vind het alleen jammer dat ik jouw tegenstander niet had gekregen ! Kijk ik speel als de vietcong destijds tegen de Amerikanen ,sneaky en smerig .Je hebt een hele goede bijdrage geleverd aan dit kampioenschap !!

      Verwijderen
    2. Hoi herbert , bedankt voor je morele steun! en ik ben niet bang van 1950 , ik ben een wisselvallige speler maar win regelmatig van sterke spelers, twee weken geleden in het Kennemer Open nog een mooie aanvalspartij gewonnen van een 1860-er. Ik voelde mij wel schuldig dat ik eerder vertrok maar , geen smoes , ik moest/wilde de volgende morgen vroeg mijn vriendin Margret naar Schiphol brengen vandaar. Bedankt voor je altijd inspirerende avonturen op bord 1 naast mij !, Rene Nooteboom

      Verwijderen
  6. Gelukkig hebben de meeste van mijn teamgenoten gedaan wat ik naliet: winnen! Sorry, want ik had de spanning als ik analyseer niet zo hoog hoeven laten oplopen. Na een wat matige opening van mijn kant had ik op zet 17 een goede aanval, maar op mijn 20ste zet had ik gewoon Lg3 moeten doen in plaats van het zwakzinnige De4 en dan sta ik hartstikke goed (zie verder de analyse c.q. het verslag van de partij op de site van Oosten/Toren).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. zijn er nog resultaten van gisteren?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Aran won van Peter in een enerverende partij, het tweede verloor 3,5-4,5 van de wachter en Aran brak een lans voor het vlugger na elke 2-2 stand in de finale van de beker. Volgende week vrijdag is er een verhaal over Donner en een zomerschaakavond.....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Games in Round 24 - 19-5-2017.

    1 Jeannot Tuynman (bw) - Mark Hecker 0-1
    2 Michiel Smit (bw) - Steve Michel 0-1
    3 Niek Verweij - Martin Randt 0-1
    4 Daan Poldermans (bw) - Johan vd Maas (bw) 1-0
    5 Arjen Wiering (bw) - Marcelo Ribeiro (bw) ½-½
    6 Duck Wals (bw) - Rob Lange (bw) ½-½
    7 Victor Bartman (bw) - Ron van Leeuwen (bw) ½-½
    8 Robin Blenderman (bw) - Dick Lagrand (bw) 1-0
    9 Har Lesmeister (bw) - Sanne Visser 0-1

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ach ja en ik blunderde eerst een waarschijnlijk gewonnen stelling weg en vervolgens blunderde ik ook nog eens een paard waardoor het zelfs geen remise werd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die Martin Randt kan best wel een goede aanwinst voor ENPS wezen !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jeannot Tuijnman-Mark Hecker is 1-0 (ipv 0-1). Graag corrigeren dank.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed gedaan dan Jeannot ! Die Jeannot kan ook best wel een goede aanwinst voor ENPS wezen !

      Verwijderen
    2. Excuses voor dat, maar niemand heeft vrijdag zijn uitslag ingevuld dus ik moest op van horen zeggen afgaan.

      Verwijderen
  13. Ik heb het al gezegd tegen Victor ( teamcaptain E 4) Als Oosten/Toren gewoon had gehandeld ,Dus hun sterkste man ( Pieter van Dijke ) tegen onze sterkste man ( Bert W ) Was er niks aan de hand ! Waarom ,waarom heeft Oosten/Toren dat niet gedaan ?? Bang Bang !! dat was het ! Waarom ? Zo sterk was ENPS 4 niet ,eigenlijk was Oosten/Toren sterker ! Inderdaad ENPS had een hele goede speler Bert W maar op de rest van het front was Oosten/Toren veel en veel sterker !!

    BeantwoordenVerwijderen