roterende banner

maandag 1 februari 2016

Nieuwe KNSB-ratinglijst

Eens in de drie maanden wordt de ratinglijst bijgewerkt. Vandaag, 1 feb, is er weer een nieuwe, maar het is de vraag of we daar blij mee moeten zijn. We hebben het afgelopen kwartaal niet heel best gepresteerd en dat lees je af aan de cijfers. 17 leden zagen hun Elo stijgen, maar bijna het dubbele aantal van 32 heeft minder puntjes dan de vorige keer. Om het toch positief te houden geef ik de top-10 van de gelukkige stijgers:
Verrassend dat de twee Spanjaarden er tussen staan! Hier zie je de hele ranglijst.
Niek

11 opmerkingen:

  1. Mij een raadsel. Worden mijn prestaties in Spanje meegerekend? Die zijn de laatste tijd overigens niet best. Heb nu vier keer op rij verloren....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kom hier binnenkort op terug, schaken Spanje, deel 2!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja Rimme, je bent in Madrid niet veilig voor de lange arm van de KNSB!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij mij tellen ""ZE "" zeker de flesjes bier die ik op een avond tot me neem Bier is + Thee is - anders snap ik die + punten ook niet !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ailko -243 Elo !! Hoe kan dat met zo weinig gespeelde partijen? Wie kan dat uitleggen?

    Ron H.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij berustte die hoge rating op een fout en is die nu kennelijk hersteld.

      Verwijderen
    2. Volgens mij geldt in ieder geval voor Ailko dat zijn K- factor anders is dan weergegeven wordt (dus geen 25 maar iets met 100 geloof ik)
      Voor Stefan geldt dit misschien ook wel omdat hij al 2 jaar niet hier gespeeld had.

      Knsb zal nog wel met een correctie komen met de goede K-factor waarden waardoor het allemaal wat zinniger word.

      Verwijderen
    3. Ik weet wel hoe ik zo debiel hoog kwam. Ik had toen ik bij ENPS begon geen rating in Nederland. Er wordt dan gekeken naar het gemiddelde van je tegenstanders en dan afhankelijk van je winstpercentage krijg je er maximaal 400 bij. (Ze moeten iets) Zat ik ineens op 2000 en een beetje (uitgeknipt en boven mijn bed gehangen). Ik ga nu razendsnel weer naar beneden vanwege mijn hoge K-factor, die ook zo hoog is juist omdat ik relatief nog weinig gespeeld heb. Doen ze omdat nieuwe spelers de neiging hebben snel beter te worden en daarom laten ze nieuwe partijen van mensen die nog niet zoveel gespeeld hebben relatief zwaarder meewegen.

      Verwijderen
    4. En zo te zien heeft Bas iets meer gelijk. Voor deze berekening zijn ze zo te zien begonnen met mijn FIDE rating van 1716. Dat ik een FIDE rating had kwam uit toen ik me inschreef bij Tata.

      Verwijderen
  6. Ik denk dat hij al veel partijen gespeeld had onder een ander nummer. Ook dat achterhaalt de KNSB.
    Apart vind ik ook het lijstje van Stefan: hij trof vier tegenstanders twee keer, in dezelfde volgorde ook nog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad heel apart. Maar het klopt ook niet. Tigran Spaan bijvoorbeeld, speelde niet dat toernooi waar Stefan aan meedeed. Ze hebben er een potje van gemaakt!

      Verwijderen