roterende banner

zondag 24 februari 2013

Spanning in de interne: ronde 7

De immer goedgemutste Pieter
Twintig schakers hadden de ijzige koude getrotseerd. Er waren wel een aantal sterspelers afwezig. Zo was de kampioen van vorig jaar op het tot mijn verbazing iets warmere IJsland een toernooi aan het spelen en was de winnaar van de 1e helft weliswaar van de andere kant van de aardbol teruggekeerd, maar speelde hij het PK net als Johan, Erik, Tony, Huib, Albert en Frans.

De avond begon met een toespraak van Rimme, die ons berichtte dat Sanne helaas zijn taak als intern wedstrijdleider had neergelegd en zich uit het bestuur heeft teruggetrokken. Naast persoonlijke omstandigheden speelde ook het gevoel dat hij op de clubavond te weinig spontane hulp kreeg en er te veel alleen voorstond. We laten te vaak onze schaakspullen staan, ruimen onze rommel niet op en vorige week heeft hij ook het gemorste bier van anderen staan opruimen. Eerder hebben anderen al om deze reden er de brui aan gegeven. Het bestuur gaat overleggen hoe dit in de toekomst te voorkomen, maar nu al werd ingevoerd, dat iedereen zijn eigen borden opruimt en dat iedereen zijn eigen rommel moet opruimen. En dat ging gisteren eigenlijk heel erg goed.

Kees, aanvankelijk
ook goed gemutst.
Dan de partijen. Ik mocht mijn koppositie verdedigen tegen Chiel, terwijl ik me op een strijd met Niek had ingesteld. We kwamen via een omweg in de Maroczy Bind van het Siciliaans (met een pion op c4) terecht, waar wel 6 hoofdstukken in mijn openingenboek aan zijn gewijd, maar wat nooit iemand speelt. Ik was de details dan ook vergeten en Chiel stond de hele partij ietsje beter, maar het werd toch remise. Kees was met zijn muts op tegen Sander aan het spelen en had besloten het rustig aan te doen. Hij stond goed en liet rustig zijn toren ongedekt staan en daarmee won Sander. Naast mij speelde Mark tegen Bas en Mark schreeuwde regelmatig moord en brand over de goede/gemene zetten van Bas. Je zou denken dat hij verloren stond en ik geloof dat dat ook zo was, maar toch won Mark. Stefan stond tegen Arjan op een gegeven moment in de verdrukking, maar wist dit toch op te lossen en won. Jan de Fries moest tegen Eric van Tuijl, de neef van Arjan. Eric verloor, maar wilde wel vaker komen. Op de vraag wat voor lidmaatschap hij dan wilde, zei hij (zonder het zelf door te hebben): nevenlid! Theo Hendriks bezorgde Har een makkelijke avond door een stuk weg te geven. Laurens en Asha deelden het punt, evenals Dirk en Theo Bakker. Leo won tenslotte van Roeland en Rimme won keurig van Victor.

In de stand staan de eerste vijf (Pieter, Chiel, Niek, Mark en Stefan) heel dicht bij elkaar. Bas staat 6e en Sander en Jan de Fries staan ook mooi hoog.



Pieter

3 opmerkingen:

  1. goed stuk, bedankt Pieter. nu een quizvraagje: zie je het fotootje van Pieter? wie zijn de drie figuren op de achtergrond? die eerste, da's Bas, makkie. maar wie zijn die andere twee?
    grimme...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Rechts: Korchnoi, midden: Maria Manakova.

    Heb ik iets gewonnen?

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor het verslag Pieter. Fijn droge humor.

    Wat betreft de foto: in die groene trui steek ik, die kale schedel is van Har. En, nee, Steve: je hebt ook vandaag weer niets gewonnen... (Kom op, hè, nog drie punten pakken!)

    BeantwoordenVerwijderen