roterende banner

zaterdag 2 februari 2013

De zin van het leven

Ruud mailde vannacht om 3.00 uur:

“Het kampioenschap hoeft nog slechts te worden opgeraapt als een herftsblad. De verleiding is nu te denken dat wij kunnen schaken. Dat kunnen wij niet:
http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1032320
Is ons leven (als schaker) zinloos geweest? Inderdaad, maar dat was het altijd geweest, en dat is een troost. Kampioen worden is leuk en dat vertelt ons dat de zin van het leven de zin in het leven is. En wat de pot schaft, natuurlijk.
Ruud
(het eerste remise aanbod weigerde ik, maar toen kwam Sanne me vertellen dat ik het bij het tweede aanbod moest aannemen -aardige jongen trouwens, Theo Hendriks)”


Wat was het spannend. Stefan won op bord twee van Piet Geertsema, (volgens mij was het een mooie partij, stuur je hem Stefan? ) onze sterspeler is dit seizoen alweer voor het laatst, ik hoorde dat hij na de zomer in Detroit verder gaat met zijn onderzoek (“pret maken” aldaar zoals hij dat zelf omschrijft) aan de universiteit. Wat hebben sommige mensen het toch getroffen, maar jammer voor ons!

Toen alleen Pieter, Kees en Mark nog over waren stond het 3-2 voor ons. Kees stond verloren, ondanks wat voordeel dat hij uit een tijdnoodincident haalde, maar de punten leken te komen van de laatste boren van Pieter (7) en Mark (8) die beide gewonnen stonden.

Maar Pieter overkwam iets ergs. Ter lering (maar niet ter vermaak) geef ik het diagram links, knoop het in je oren, hopelijk zal in de toekomst geen ENPS-er dit ooit meer overkomen!

Pieter (zwart) is aan zet en heeft 8 minuten, de tegenstander 3. Th1 wint, maar na 4 koningszetten bood Pieter remise aan.

Dus moest Mark de klus klaren. Hij had een paard meer in een eindspel met verder nog pionnen en dames. Dat was het probleem niet maar de tijd wel. Hij had nog maar seconden over en de tegenstander comfortabele minuten. Het was ongelooflijk spannend, winst of verlies zou de tegelijk de matchuitslag zijn. Hij slaagde gelukkig onder toezien van de nagelbijtende toeschouwers van ENPS & Amstel. Hoera!

Ik las eens een stuk over de kans dat er in een klas met een man of 30 twee kinderen op dezelfde dag jarig waren. Die kans was verrassend hoog, 2/3 ofzo. De kans dat er drie verjaardagen opdezelfde dag vallen lijkt me daarentegen weer heel erg klein ... zijn er statistici onder ons (Bas?) die kunnen berekenen hoe klein? In elk geval was het gisteravond bij ons raak: Ron van Leeuwen, Chiel, en Tony vierden allen (op 1 februari) hun verjaardag en pakten uit met een overvloed aan taarten, chips, worst en kaas. Nogmaals dank!


Uitslagen interne:

Sanne had tot slot een leuk diagrammetje van een clubgenoot gevonden in de nieuwste "Chess Magazine" van januari 2013. Wie lost ‘m als eerste op?

Het was trouwens geen schande dat Clive verloor, Narciso Dublan is een GM!

Niek

11 opmerkingen:

  1. Wat een spanning en sensatie inderdaad gisteren. En gelukkig maar, want anders was het een saai spelletje. Ik had dan inderdaad dit trucje even niet paraat, maar mijn tegenstander ook niet, want hij had met zijn koning op g2 moeten blijven.

    Volgens de nieuwe rating had ons 1e gisteren een gemiddelde rating van 1963, een nieuw record voor ENPS!. Dat komt mede door twee kanjers die nu boven de 2000 zijn gekomen: Stefan en Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En niet te vergeten Ruud, die niet alleen literaire hoogstandjes weet op te noemen, maar ook weer boven de 2000 is gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De opgave: iets met fxe6 denk ik. Bijvoorbeeld: fxe6, fxe5 en dan Txf8. Zal wel iets opleveren, hoewel ik lastig vind te zien wat er gebeurt na Kxf8, Dh7. Dreigt mat, maar wat te doen na bijvoorbeeld Lf6?

    De leverworst: heeft iemand die nog mee naar huis genomen, of ligt die nu in de kelder te beschimmelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een literair hoogstandje doe je of maak je. Maar opnoemen, nee dat klopt niet.
    Literair duikelvluchtje van C.S. dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vermoed dat het Ruud zelf is die vergat zijn naam te vermelden bij de kritiek op Stefans vaardigheid in zijn tweede taal. Op het gevaar af dat ik ernaast zit, geef ik de hoogvliegende literator van de ENPS lik op stuk: "Is ons leven (als schaker) zinloos geweest? Inderdaad, maar dat was het altijd geweest, en dat is een troost." Ik hoef Ruud natuurlijk niet uit te leggen wat hier niet klopt.
    Vooruit, het zij hem vergeven. De eerste vogels zongen immers alweer...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ga jij eens aan het werk Reemer.
    Daar betalen we je voor!

    Het Paard

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd ENPS1,
    dat kan niet meer fout dit seizoen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oplossing diagram:
    1. fxe6 fxe5
    2. Tf8x Lxf8
    (2. .. Kf8x 3. Dh7 Lf6 4. Tf1 Ke7 5. Tf6x ) (was vraag Chiel)
    3. e7+! Lf7
    4. Lf7x Kf7
    5. ed8xD

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Johan heeft het goed. Ik moet zeggen dat t mij boven de pet ging.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Verjaardagenparadox heet het, en het staat natuurlijk uitgelegd op wikipedia:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Verjaardagenparadox

    BeantwoordenVerwijderen