roterende banner

zondag 28 maart 2010

Ratingregels - Rating Amedee

Ik kreeg een vraag van Sanne over het ratingsysteem: Op welke rating gaat Amedee uitkomen?
Volgens mijn berekeningen staat hij nu op ongeveer 2005. Voor details, zie hieronder.

Voor spelers zonder rating - zoals Amedee - wordt een startrating bepaald:
Startrating = Gem. Rating Tegenstanders + 400 (2 * Aantal punten/Aantal partijen - 1).
Voor andere spelers  geldt de rating bij aanvang van het toernooi.

Amedee: 1694 + 400 * (12 / 7 - 1) =  1980.
 
Voor iedereen geldt:
Verwachte Winst = 1 / 1 + Macht(10; (Rating Tegenstander - Oude Rating) / 400))
Verversingsfactor = 25 voor spelers die al meer dan 50 partijen gespeeld hadden, 216/ Wortel uit het aantal partijen voor beginnende spelers en 216 voor spelers zonder rating.
Prestatierating = Rating waarbij het aantal behaalde punten gelijk zou zijn aan het verwachte aantal punten (over alle te verwerken partijen).
Theoretische Rating = Oude Rating + Som(Winst - Verwachte Winst) * verversingsfactor.
Deze Ratings liggen per definitie altijd aan dezelfde kant van Oude Rating (ofwel allebei groter, ofwel allebei kleiner).
Nieuwe Rating is degene die het dichtst bij de Oude Rating ligt.

Ik ga ervanuit dat Amedee op zijn prestatierating gaat uitkomen.
Voor de meesten van ons is de Prestatierating juist veel wilder dan de theoretische rating, dus voor ons geldt de laatste.

Partijen tegen spelers zonder Oude Rating (zoals Amedee) tellen niet mee, zoals ik vorig jaar heb ondervonden: Mijn mooie overwinning tegen dammer Hein Meijer leverde geen ratingwinst op.
 
Uitrekenen voor Amedee: Prestatierating =2005
Theoretische Rating = 1980 + 216 * 0,38 = 2062
Nieuwe Rating = 2005.
De laatste partijen kunnen nog grote veranderingen teweegbrengen!

N.B: KNSB bepaalt de rating van toernooi tot toernooi. De SGA-competitie wordt in delen aangeleverd. Oude Rating is steeds de rating aan het begin van het te verwerken deel. (Hier heb ik in mijn berekening geen rekening mee gehouden. Effect is toch marginaal.)

Bas

4 opmerkingen:

  1. Goed verhaal Bas. Dus op dit moment heeft Amedee een rating van ong 2000. Welliswaar erg volatiel, maar de 2000 staat er op dit moment gewoon totdat het tegendeel bewezen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volatiel: wat mij betreft nu al het mooiste woord van 2010! Maar ik kan het niet laten ook nog even te zuurpruimen n.a.v. Bas' artikel. Intern scoort Amédée namelijk 6 uit 12, met een tpr van slechts 1605,5. Dat is 400 punten minder en is gemeten over meer partijen. Regis schreef eerder over een franse rating van 1810, ik denk dat dat uiteindelijk meer in de buurt komt. Het neemt niet weg dat ik uiterst gelukkig ben met deze super-externe-kanjer-kandidaat. Op de populariteitschaal scoort ie natuurlijk enorm hoog zoals elke speler die extern uithaalt en intern niet (itt andersom!)
    Niek

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank Bas voor je stukje, goed oefenmateriaal voor zijn Nederlands.

    Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. en voor zijn wiskunde!
    Niek

    BeantwoordenVerwijderen