roterende banner

zaterdag 29 oktober 2016

Tweede wint, met de hakken over de sloot en cupteam verliest

Hoe begon het ook al weer,...... neem een te enthousiaste teamcaptain met Amsterdamse branie, een Elo overwicht van het team van bijna 100 punten per bord, dan krijg je overmoedige aanmoedigen zoals 'we gaan zelfvertrouwen tanken bij Grasmat’. Ik was nog gewaarschuwd door Ronald en Jeannot, ze zijn niet voor niets derde geworden vorig jaar, het is een lastige tegenstander.....

Helaas maar al te waar, licht geschrokken hebben we het gelukkig nog gehaald, maar lang leek het er niet op. Eerst maar even een lichtpuntje noemen, het hele team was uitgenodigd om mee te eten voor de wedstrijd voor 5 euro, zo hartelijk heb ik het nog niet eerder meegemaakt en een groot compliment voor Grasmat hiervoor en in het bijzonder Adrienne.

Nu de wedstrijd; Na de opening maakte ik mijn eerste rondje langs de velden en zag tot mijn verbazing dat Pieter voorgift schaak speelde, hij had in de opening een stuk weggegeven. Het stond nog vroeg in de opening , maar dan zonder zwarte loper. Nu weet ik dat Pieter kampioen voorgift-schaak is dus ik maakte me nog geen zorgen. Op de overige borden stonden we niet bijzonder goed, maar dat hoeft natuurlijk ook niet zo vroeg op de avond. De enige die lekker uit de opening kwam was Peter Nitschke, hij speel strak op winst en was als eerste klaar. (Man of the Match) Ondertussen had Eric een comfortabele stelling bereikt in zijn geliefde damegambiet. Hij dacht 20 minuten na over een mooie combinatie die achteraf op de eerste zet niet bleek te kloppen. Het koste hem een vol stuk en zijn stelling 1-1. Jan Velde had een pion geofferd voor veel activiteit, dat pakte goed uit, hij had zo ie zo remise, maar zag winst kansen en.... mat in twee over het hoofd. 1-2 Stefan op bord 1 was inmiddels in behoorlijke problemen gekomen, Bas was een kwaliteit voorgekomen, leek eenvoudig te winnen, maar gaf zonder dat ik het door had de kwaliteit weer terug en leek te moeten berusten in remise, Boudewijn had lang goed gestaan, maar het speel leek zich te keren net als bij mij op het bord. Ook ik stond goed, maar kon niet profiteren en de kansen draaiden miraculeus. Stefan sleepte remise binnen, 2,5-1,5 voor grasmat met nog vier partijen te gaan. Hier sloeg de twijfel toe.... Boudewijn remise?, Bas remise?, Pieter remise? hoogste tijd voor mij om er een kooltje bij te gooien en dus prompt een stuk weg te geven en daarmee de partij.... wat een domper, het gaat niet goed! we gaan verliezen, WE GAAN VERLIEZEN ahhhhhh,... dit zou geen goede seizoensstart zijn.

Maar gelukkig..... Boudewijn zette een valletje voor Jeannot, Bas speelde strak door en had de meest vaste hand in het eindspel, Pieter won ook en vertelde later dat hij eerder dit jaar op dezelfde wijze een loper had weggegeven en wist dat het niet eens zo slecht was (-0.5). Ik rommelde door en had misschien nog zelfs een klein winstkansje, met dank aan de tijdnood van mij tegenstander remise.
5-3 de eerste overwinning is binnen, vraag niet hoe, maar dat zijn we vast snel weer vergeten, het enige dat blijft is het scorebord. gelukkig maar.

forza ENPS 2! Kees

KNSB-cup

Ons KNSB-cupavontuur is in de eerste ronde gestrand. Tegen een sterk Haarlems viertal kregen wij alle kansen, maar hadden pech in de afwerking. Twee citaten:
Tom: "Ik dacht te lang na. Toen het erop aan kwam had ik onvoldoende tijd om gewonnen stelling te winnen"
Sanne: "Wat een drama. Tom ging remise uit de weg op verschillende momenten en Arnth had toren plus twee verbonden vrijpionnen tegen toren."

8 opmerkingen:

  1. Bedankt. Lekker stuk en we zijn weer helemaal op de hoogte!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verslag Kees! Jammer van de beker, maar weer mooi voor het tweede. Sterk team, hoop dat we het ver gaan schoppen dit jaar.
    Komen er binnenkort weer live-verslagen op twitter als jullie daar tijd voor hebben? Dat mis ik een beetje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja Sander, de twitteraars moeten nu vaak zelf spelen. Jij zult wel onze grootste fan/volger zijn! Kijk jij uit naar ons e-board?

      Verwijderen
    2. Ik kan niet wachten Bas!

      Verwijderen
  3. Sorry Kees het had inderdaad wel wat efficiënter gekund aan mijn bord. Gelukkig kreeg ik een herkansing, vergezeld van een remise-aanbod ook nog. Al met al hebben al na een speelronde al onze achttallen een wedstrijd gewonnen. Een uitstekend begin!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat 4-4 meer recht doet aan de wedstrijd. IN een partij waar ik in het eindspel een betere stelling heb tegen Boudewijn met pluspion en veel tijdvoordeel reageer ik te snel op een schaakje die ik achteraf gezien anders moest pareren met paard f8 ipv het a tempo spelen van koning h7... maar goed dat is ook schaken. En to be honest is het toch ook mijn cluppie dat wint!! Het zij jullie gegund. Jullie zijn zeker een van de kanshebbers maar vlak grasmat niet uit :-) jeannot

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sportief opgevat wel mooi dat Adrienne van Eric wint en ja zeg maar tegen die ouwe Turk dat ie gewoon moet winnen als ie een stuk voorstaat Daar staat binnenkort de doodstraf op ! Een stuk voorstaan en toch verliezen.

      Verwijderen
    2. Ik weet het niet hoor, wat er met Eric aan de hand is...
      Tegen mij gaf hij in de interne een dame kado en nu in de externe een kado aan een dame??

      Verwijderen