roterende banner

woensdag 25 november 2015

E2 - de amstel

Afgelopen vrijdag verloor E2 van de Amstel, het zag er lang veel belovend uit, maar het draaide uit op een kleine deceptie. Borden die gewonnen leken waren dat niet en in anticipatie van de nog niet geboekte winst had de teamcaptain wellicht te makkelijk het sein remise is OK gegeven. Het seizoen duurt nog lang, maar hopelijk kunnen we het meer smaak gaan geven dan tot nu toe. We hebben weliswaar de twee top teams in de competitie gehad, maar het gevoel is nog niet goed en dat proberen we in ENPS style, als team, zien te keren.

Om iedereen een beetje op te vrolijken lees ik dit keer graag voor uit eigen werk: Mijn partij tegen Carel Kok liep al snel op rolletjes:

“.....zoals anderen zouden schrijven; Kees pakte met de Sicilian Kan de opening niet ambitieus aan. Rustig de stelling opbouwen is mijn style en mijn kansen liggen doorgaans meer in het eindspel. Opvallend aan de opening is dat c3 door wit onbespeeld blijft. Ik kende deze variant niet en in speelde daarom het incorrecte 6... b5, zolang Pc3 niet gespeeld is kan b5 beter wachten, met 7 a4 had wit voordeel kunnen halen, 7... b4 is nu minder sterk omdat het paard niet gespeeld hoeft te worden. Gelukkig speelt mijn tegenstander de opening mogelijk nog rustiger dan ik en komt na 10. f3 in een wat ongemakkelijke positie, er is na 10... Ld6 nog niet direct iets aan de hand, maar h3 geeft aardig wat gaten, zeker als ook het paardje via h5 kan gaan mee doen. Wit besluit 11 g6 te spelen en laat zich het offer graag bewijzen. Geen goede keuze, al was na 11... Lxg6, f4?! nog een mogelijkheid om iets te redden. De dame komt vernietigend binnen en de rest is de kunst van het ‘rustig’ uitspelen. Ik had mijzelf nog een hoop moeite kunnen besparen: Na 18 De1 is het met 18... Dxd2 volledig uit op 19 Dxd2 volgt 19... e3+."

Moraal van het verhaal, er komen nieuwe ronde met nieuwe kansen en met hopelijk een klein beetje meer geluk.

Forza ENPS2 Kees

5 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een slachtpartij, goed gedaan Kees!
    Na zet 15 had je tegenstander respectvol moeten opgeven (teamwedstrijd of niet, het is helemaal uit) maar ik liet mij vertellen dat hij verloren stellingen vaak onnodig doorspeelt.

    Over de opening: dit is geen Sicilian Kan (1.e4 c5 2.Pf3 e6 3.d4 cxd4 4.Pxd4 a6) maar een O'Kelly Sicilian, en 3.d4 heeft geen goede reputatie wegen 3...cxd4 4.Pxd4 e5. Beter voor wit is 3.c3 of 3.c4.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Uhm voor zover ik weet kun je geloof ik gelijk 4...e5 spelen met zeer goed spel voor zwart.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha dus tijdens mijn reactie heeft Steve al de boel verbeterd :)
      Succes aan mijn mede teamgenoten voor morgen toegewenst (ENPS 1)
      Ik neem aan dat ik wel even op hoogste wordt gehouden Niek??

      Verwijderen
    2. Dat ga ik doen Peter! Ik zal gaan Twitteren. (Niet veel want ik speel zelf ook natuurlijk)

      Verwijderen