roterende banner

zaterdag 30 oktober 2021

Ronde 9 interne en winst voor ENPS2

Interne    Uitslagen    /   Kruistabel    /     Stand

Vermakelijke partijen (niet teveel naar het computeroordeel kijken):
Niek Verweij (B) - Peter Nitschke 1-0
Johan vd Maas (B) - Bas Jonkers 0-1

Externe

Hele strakke partij van Mark tegen een sterke Caïsiaan:
Mark Hecker (1865) - Kees Sterrenburg (1918) 1-0
Steve verloor snel en schrijft daarover:
Ik heb een combinatie gemist vanavond en moest na amper een uur spel de handdoek in de ring gooien. In deze stelling (diag1)
moest ik eerst 18...g6 spelen en dan verder gaan met mijn plan met Pc5. Ik speelde meteen 18...Pc5, mijn tegenstander antwoorde a tempo met 19.Df6!! en na 19...g6 20.Pf5! (diag 2)
gaf ik op.

Toen ik weg ging zag het er heel goed uit voor de rest van het team: Mark en Michiel stonden een gezonde pion voor : Dxb7 voor Mark, Dxb2 voor Michiel. Jildo stond een pion achter maar had veel compensaties voor: een gevaarlijke aanval, een stuk van de tegenstander buitenspel en een grote tijd voorsprong. Ron's lieveling Colle -Zuketort systeem leidde tot een sterk aanval met alle stukken en nog wat pionnen pionnen gericht op de zwarte koning.

9 opmerkingen:

  1. Op het eerste diagram staat de zwarte dame op b6 ipv c7.
    De aanval is niet gelukt bij Jildo en Ron dus, jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het diagraam is aangepast Steve!

      Verwijderen
    2. Dank je wel Niek.

      Je winst tegen Peter maakt de interne competitie nog spannender!

      Verwijderen
    3. Klopt, de hele top 10 mag nog dromen van de eerste plaats!

      Verwijderen
    4. Mooie combinatie!

      maar 18...Dxd4? Mis ik iets of werd het paard gedekt door een pion op c3?

      Verwijderen
    5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    6. Jij hebt gelijk Arjen, foutje op mijn diagrammen :-/ (verkeerd aan Niek doorgegeven, mijn schuld!), een toren staat op d1 ipv a1, het paard is gedekt dus.

      Verwijderen
    7. De goede diagrammen staan op hun plek!

      Verwijderen
    8. Ok bedankt Niek.
      Mijn opening was sowieso mislukt en ik moet zeggen dat ook na 18...g6 19.h4 was mijn stelling moeilijk geweest.
      Mislukte opening, ik moet weer in mijn boeken kijken hoe het moet allemaal ;)

      Verwijderen