roterende banner

maandag 4 oktober 2021

Fiesta en España

Jan, Sander, Niek, Mark, Rimme en Bas in Cuenca

Sander Schoonderwoerd was ooit een fanatiek lid van onze club maar inmiddels zal niet iedereen hem nog even goed kennen. Even introduceren dus: 23 jaar geleden, op 14-10-1998 werd Sander lid van ENPS. We speelden toen ook in een pastorie, die van de Oranjekerk op de Van Ostadestraat. De ENPS-bridgers zaten beneden, de schakers op de bovenverdieping, en in die tijd speelde Caissa ook nog in hetzelfde pand. Ik herinner me dat Sander op dag 1 al werd ingelijfd door toenmalig intern wedstrijdleider Mark Voorneveld. Hij wilde graag het stokje doorgeven. Sander deed jaren de interne en werd snel een van de notabelen van de club, ik weet niet meer precies welke, maar hij kreeg diverse bestuursfuncties en bouwde een website die hij jaren onderhield (totdat dit blog er kwam). Hij was heel actief dus, niet alleen in het bestuur, maar ook als speler en natuurlijk na de clubavond in vele cafés in de omgeving. Een leuk artikel uit 2006, met partij, lees je hier (klik hier door de partij: https://lichess.org/7V1sot14)

Maar Sander kreeg een spaanse vriendin en verliet in dec 2014 het land om in Spanje een gezin te stichten. Hoewel hij dus al een jaar of 7 in Spanje woont is hij ENPS altijd trouw gebleven en staat hij nog steeds op de ledenlijst.

Nu werd Sander in sept 50 en gaf een feest, en vroeg een paar van de oude ENPS vrienden. Niet iedereen kon natuurlijk, maar een paar ook wel. Ik vloog met Bas en Jan (de Vries) een paar dagen voor het feest naar Madrid. We waren vijf nachten in Spanje, vier volle dagen. Het programma was moordend: we liepen elke dag 10-20 km en dronken dagelijks 5 tot 10 eenheden alcohol (ik hoor je lachen Bert! maar voor mij is dat veel). En we hebben drie gezinnen leren kennen. Iedere dag werd de groep groter. Verslag van dag tot dag:

Do 30 sep: Madrid (met Bas en Jan)
We maakten een hele lange wandeling. We zagen mooie parken, paleizen, pleinen, leuke spanjaarden. Verder was er bier, wijn, sangria, orujo blanco, tapas, veel zon en een weergaloze sfeer. We zagen in de avond flamencodanseressen stampen en klappen of hun leven er van afhing. (Filmpje!)





Vr 1 okt: Cercedilla (bij Rimme)
We namen de trein naar Rimme. Die woont met vrouw en kinderen 1½ uur ten noorden van Madrid in een groot huis met tuin en zwembad. In een prachtige omgeving maakten we een bergwandeling en dronken ijskoud bier in een lokaal café met op de TV de hele avond live stierengevechten.





Za 2 okt: Feest (bij Sander)
Rimme chauffeurde ons in 2½ uur naar Cuenca. Sander was al jarig geweest, maar om 24:00 uur ook zijn dochter. We hadden twee T-shirts van amsterdams ontwerp voor ze meegenomen. Op een verlaten schoolterrein vol locals ontmoetten we ook Mark, die met vrouw en kinderen was ingevlogen. Sander is sleutelbewaarder van het kolossale schoolgebouw op het terrein. Het stond al 2 jaar leeg, maar het leek of de kinderen gisteren er nog voor het laatst waren. Spooky, een sfeer alsof we in The Shining rondliepen.




Zo 3 okt: Cuenca (met Mark)
Tot nu toe waren de dagen warm en zomers, maar vandaag werd het niet meer dan 17 graden. We liepen door de historische oude stad en toen de regen begon reden we met twee auto's de bergen in. Het was gruwelijk mooi, maar absoluut hoogtepunt was dochter Guusje, die de hele dag de regie niet uit handen heeft gegeven. (Filmpje!)




Guusje!


Niek

8 opmerkingen:

  1. leuk stuk Niek. ¡het was érg gezellig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er gezellig uit, leuk om de foto´s te zien. Ik zie ons nog met z´n allen in de Oranjekerk en de Quibus zitten. Behalve Mark dan, want die kwam pas later, die hoort er niet echt bij. :)

    En Sander nog van harte met je 50e!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en dan nog een dingetje, Niek. in de Ostadestraat speelden de schakers beneden. we verhuisden pas later naar boven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit zit er gezellig uit maar op geen enkele foto is er een schaakbord te zien.
    Weten Rimme en Sander de loop van de stukken nog ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Rimme: ja je hebt gelijk! Eerst waren wij groter dan de bridgers en zaten beneden, later was dat andersom

    @Chiel: word toch weer eens lid jongen! Jij woont niet eens in Spanje.

    @Steve: nee joh, dat kan thuis ook, we hadden het te druk :-)

    @iedereen: ik heb twee filmpjes toegevoegd

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Chiel: Dank je wel!
    @Steve: We hebben zondagavond bij mij thuis nog wel een beetje geschaakt hoor! Backgammon ook. Rimme en ik schaken trouwens allebei nog, ik organiseer elke twee weken een schaakevenementje hier en soms ook nog een toernooi.
    @ Niek: Ja, toen Mark Voorneveld me net een beetje had ingewijd verdween hij van de aardbodem, ik was toen geloof ik de enige nog met een beetje kennis van de indelingssystemen, dus ik moest wel. Maar dat gaf niet, ik vond het leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Mark Voorneveld verdween niet zomaar van de aardbodem ! Jammer op zich was het een aardige jongen ,verder zal ik er maar niet meer van vertellen .Toen ik in 2002 lid werd van ENPS speelden wij beneden ,later verhuisden wij naar boven ondanks tegenstand van Mastenbroek ( die zag dat trappenlopen niet zo zitten .Op het eind van ons verblijf in de Oranjekerk in 2006 dus ,speelden wij boven .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vanavond de partij :
    Victor Bartman vs Stefan Lehmann
    kopieer onderstaande link en plak deze in je browser.

    https://view.livechesscloud.com/#2384dba7-b90e-4a35-9a94-c76a3a11aad6

    BeantwoordenVerwijderen