roterende banner

zaterdag 22 maart 2014

Verliezen

Sanne klaagde gisteravond dat er de laatste tijd weinig te beleven viel op de website. Tsja, ik ben iets minder actief door mijn gebroken pols én als je verliest is er ook niet zo heel veel zin om een artikeltje te maken. Donderdagavond verloor ENPS 3 van VAS en gisteravond verloor ENPS 2 van Zuckertort uit Amstelveen. Nou vooruit. Heel even dan:

Twee weken geleden speelde Eric vooruit tegen de sterke Amstelvener Henk Boot (1949). Eric stond op het eind zo gewonnen dat de tegenstander op had kunnen geven op de vorige of volgende zet. Er was echter op dat moment in de stelling één zet die mat in één toeliet. Je raadt het vervolg al.
Gisteren ging het nog slechter en kwamen we er niet aan te pas. Er waren vier gastjes van een jaartje of 16-17 in het team tegenover ons. Ze hebben bescheiden ratings maar dat is slechts schijn. Die jonge jongens hebben natuurlijk altíjd virtueel een puntje of 150 meer, ze kunnen bij de KNSB hun progressie niet bijhouden. Sanne en ik verloren van het jonge tuig (nee hoor het waren hele beleefde en aardige jongens), Ron won van een broekje en Bert op bord acht maakte remise tegen een scholier. Bert maakte overigens een hoop pret, hij was goed op dreef en voorzag de hele avond alle gebeurtenissen van ongevraagd commentaar. De Amstelveners konden er ook om lachen. Al met al dus toch een goede avond.
(Bas ging er overigens snoeihard af tegen een Amstelvener van middelbare leeftijd, die kunnen het dus kennelijk helaas ook.)

Kees, hij verloor ook al, stuurde mij de bestanden van de intere competitie ronde 10:
Partijen - Ranglijst

Niek

15 opmerkingen:

  1. Gehoord op de wandelgang ! Laurens ,16 jaar tegen Dirk Goes ,,Ik zou vandaag een slappe tegenstander moeten krijgen ! Krijg ik die psychopaat van hun vierde tegen mij ! Ik vind het niet eerlijk !! Jammer dat ik hem geen bier mocht aanbieden ! Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De eerste overwinning van Johan op Kees, het einde der tijden nadert.....
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is dat dezelfde Johan die een dag eerder al na 13 zetten zijn dame kwijt was?
    Weet iemand trouwens de echte uitslagen van ronde 10?

    Het goede nieuws van donderdag is nog dat debutant Albert goed gespeeld heeft en dik verdiend won, evenals Andre, en dat Victor en Marco en in veel mindere mate Raf goed weg kwamen met remise. Na de vroege 1-0 geloofde ik echter geen moment in onze kansen. Niettemin verloor Theo (kan het niet wat sneller?) uiteindelijk alleen op tijd nadat hij tegen een tegenstander die werkelijk niets deed na een prachtig torenoffer dat terecht geweigerd werd een, twee pionnen voor kwam. Ik denk dat hij onderweg in tijdnood zelfs een keer de directe winst gemist heeft. Ik zag in ieder geval zijn koning de verkeerde kant op gaan. Erg jammer, want na verrassende ontwikkelingen op andere borden, met name die van Victor (huh, remise?), was een mooi resultaat toch mogelijk geweest. Maar echt spannend was het niet: ik kon Theo van kilometers afstand door zijn vlag zien gaan. Hij zag het niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kees heeft de uitslagen anders dan anders gegenereerd, maar ze staan er wel in hoor die van ronde tien. Je moet alleen helemaal naar beneden scrollen. Maar wacht, ik kopieer ze ff voor je, Bas:

      Partijen in Ronde 10 - 21-3-2014.

      1 Peter Nitschke - Arjan van Tuijl 1-0
      2 Peter Hoekstra - Steve Michel 1-0
      3 Johan van der Maas - Kees Bakker 1-0
      4 Erik van Rijkom - Mark Hecker 0-1
      5 Pieter Oldenhove - Theo Bakker 1-0
      6 Roeland Kief - Tom Korff de Gidts 0-1
      7 Laurens Luyken - Victor Bartman 0-1
      8 Raf Tjong Akiet - Har Lesmeister 1-0
      9 Albert de Roo - Tom Anthonie 1-0
      10 Asha Bienko - Jan de Vries ½-½

      Verwijderen
    2. Was trouwens heel goed van Kees, je kan nu ook zien dat "Albert de Roo - Pieter Oldenhove 0-1" uit ronde 9 is ingevuld, die ontbrak vorige week namelijk.

      Verwijderen
    3. "Het goede nieuws van donderdag is nog dat debutant Albert goed gespeeld heeft en dik verdiend won, evenals Andre, en dat Victor en Marco en in veel mindere mate Raf goed weg kwamen met remise."

      Ik zie dat toch anders.Ik herhaalde de zetten, terwijl ik een aantoonbare winnende voortzetting had. Dat had ik niet gezien en als ik het gezien had, zou ik het niet gespeeld hebben want ik had nog een halve minuut over, maar ik vind toch dat mijn tegenstander goed wegkwam met remise, niet ik. Raf

      Verwijderen
    4. Inderdaad had jij het beste van het eindspel, Raf, alleen geen tijd meer. Dat had ik wel gezien. Ik schreef ook: " in veel mindere mate". Mijn beoordeling van het voorgaande was niettemin dat jij wat in de problemen zat en bij het begin van de eindspel minder stond met minder tijd. Toen je koning mocht binnenkomen, keerden de kansen, maar het leek mij potremise. Heeft hij het toen zo slecht gespeeld dat je nog een winstkans kreeg?

      Verwijderen
    5. "Toen je koning mocht binnenkomen, keerden de kansen, maar het leek mij potremise. Heeft hij het toen zo slecht gespeeld dat je nog een winstkans kreeg?"

      Klopt, toen ik met de koning binnenkwam stond ik veel beter, ik moet het nog met de computer nakijken, maar wit gaat in alle varianten één à twee pionnen winnen en komt gewonnen te staan. Voordat ik binnenkwam met mijn koning had ik inderdaad een pion moeten geven, maar echt in de problemen zat ik niet, want door het pakken van die pion verloor zwart zoveel tijd dat ik met mijn koning kon oprukken. Al met al was remise toch wel terecht, het was het soort zwoegpartij waar ik niet van hou.

      Verwijderen
  4. Nou nee nog niet het eind der tijden. Ik had niet het gevoel tegen de ware Kees te hebben geschaakt. Misschien te zwaar geborreld de dag ervoor ?
    Voor de liefhebber mijn miniatuur tegen Vas :
    1. e4 - d6
    2. d4 - Pf6
    3. Pc3 - g6
    4. Pf3 - Lg7
    5. Ld3- Lg4
    6. h3 - LxP
    7. Df3x - Pbd7
    8. Ld3 - 0-0
    9. 0-0 e5
    10. De2 - Ph5
    11. d5 - a6
    12 Dd2 - Dh4??
    13. Lg5
    1 -0

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De partij tussen Peter Hoekstra en Steve Michel, de kampioenen van 2013 en 2012, verdient ook nog enige toelichting op deze site. In een Franse opening wist Peter het plan niet meer en dacht over de eerste 8 zetten 50 minuten na tegen Steve maar 2. Het plan dat hij had bedacht was kennelijk toch niet helemaal vlekkeloos, want Steve kwam beter en waarschijnlijk gewonnen te staan. Toen Steve met zijn laatste zet mat dreigde bij Peter, liet hij de dekking van zijn pion op d4 los en dat werd hem fataal. Peter sloeg die pion met de dame en het was mat aan de andere kant. Arme Steve, zo goed gespeeld en dan iets simpels over het hoofd zien, heel tragisch, maar het kan ons allemaal gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Steve heeft mij de partij laten zien en het was inderdaad tragisch. Om de geestelijke gezondheid van Steve niet verder in gevaar te brengen stel ik voor dat we het verder niet meer over deze vreselijke partij zullen hebben, of Peter moet de partij in haar geheel publiceren :)

      Raf

      Verwijderen
    2. Ik heb de partij ook gezien en waarschijnlijk gewonnen is een groot understatement. Ik denk dat de computer +20 of mat in een paar zal aangeven.

      Gaat het weer een beetje? Meneer Michel?

      Sanne

      Verwijderen
    3. Ja ja, ik heb naar mat in 2 trucjes in Stap 2 gekeken, het komt goed, ik zal er niet meer intrappen.
      Het was wel een interessante en ingewikkelde partij, met veel onevenwichten en spel over het hele bord. Wit en zwart hebben eigenlijk beide kansen gehad.
      Over verliezen gesproken, dit was een cruciale partij voor de tweede helft voor mij, dus op zo een manier verliezen is pijnlijk !

      Steve

      Verwijderen
  6. Zonder de partij gezien te hebben vind ik 12.. Dd8-h4 13.Le3-g5 wel een grappig einde.
    "Hallo mevrouw, wat was U van plan?" "Oeps"

    Zo zie je maar, Johan. Na zo'n blunder op zet 12 houd je een hoop energie over.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De meeste schakers sturen alleen hun gewonnen potjes op ! Dit is al de 2e verloren wedstrijd die Johan heeft opgestuurd en waarom ook niet ,natuurlijk niet leuk om zo te verliezen ! maar het is de bedoeling dat WIJ er van leren ! Goed zo Johan je bent in ieder geval GEEN egotripper !!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen