roterende banner

woensdag 26 maart 2014

Tot Ons Genoegen

Op mijn notatieformulier zag ik dat schaakvereniging Tot Ons Genoegen (beter bekend als TOG, nog beter bekend als de 'dovenvereniging') een paar dagen later een jaartje ouder zou gaan worden: opgericht op 30 maart 1921. Bijna 93 jaar oud inmiddels, daar was ik wel even van de onder de indruk. Wij zijn morgen op de kop af 77,5 jaar oud en er zijn niet zo heel veel verenigingen die ouder zijn. Van deze club had ik dat zeker niet verwacht. Het maakte me nieuwsgierig naar de geschiedenis van de club, maar daar kon ik helaas niets over vinden op internet. Een eigen website heeft de club niet.

Afgelopen maandag stond de jaarlijkse wedstrijd van ons vijfde team tegen TOG 1 op het programma. Vijf minuten te laat was ik deze keer, terwijl ik plaatsvervangend captain was omdat Rimme er die avond niet bij kon zijn. Mijn laatkomen was al afgestraft: de wedstrijd was stipt om acht uur begonnen en bij het gebrek aan een opstelling had nieuwkomer Robin plaatsgenomen aan bord 1. Har was er ook, maar die was nog niet begonnen en wachtte op instructies. Ik zette hem aan bord 2 neer en mezelf aan bord 4, beiden met zwart. Terwijl ik de paperassen aan het invullen was kwam derde-bordspeler Dick binnenlopen, die zo met een achterstand van 8 minuten aan zijn partij kon beginnen. Dick is een chronische tijdnoodschaker, dus dat waren 8 kostbare minuten.

Robin op bord 1 vergat te rokeren, zijn koning stond wel erg open in het midden van het bord. Om half tien kon hij de hand van zijn tegenstander schudden, hij stond mat. Toen was het voor de andere spelers van TOG tijd om remise aan te gaan bieden. Har, Dick en ik kregen in stellingen waarin nog van alles kon gebeuren alledrie remise aangeboden. Mijn tegenstander hield het niet bij deze ene keer, hij bood later in de partij nog een aantal keer remise aan. Omdat ik een pionnetje meer had en wel vertrouwen had in een goede afloop heb ik dat elke keer afgewezen. Ook Har en Dick speelden (terecht) door. Har won vrij snel nadat Robin klaar was, waardoor de stand weer gelijk was: 1-1.

Aan Dick en mij dus de taak om minstens anderhalf punt uit het vuur te slepen voor de overwinning. Ik kwam zelf in een degelijke, maar een beetje saaie partij steeds beter te staan en toen ik uiteindelijk met de geforceerde afruil van het laatste stuk 6 pionnen overhield tegen de 3 van mijn tegenstander, gaf hij op. Dick had in de tussentijd al aan mij gevraagd of hij remise mocht spelen en dat mocht, ik ging er inmiddels vanuit dat ik zelf ging winnen. Maar Dick kwam zoals gebruikelijk in wat tijdproblemen terecht: hij 7 nog minuten, de tegenstander 41 in een vrijwel gelijkwaardige stelling. Het remiseaanbod van Dick werd afgeslagen. Maar toen liet de tegenstander pardoes een toren instaan en was het einde partij.

Met een 3-1 overwinning doen we tegen alle verwachtingen in toch weer mee in de titelrace, want het ligt ineens weer een beetje open in de poule van het 5e. Koploper Laurierboom-Gambiet liet tegen ZZ een matchpunt liggen. Daardoor staan wij nu bovenaan, maar wel met een wedstrijd minder gespeeld. Komende dinsdag wordt de wedstrijd Laurierboom-Gambiet - Boven-IJ (de huidige nummer 3) ingehaald. Als Boven-Ij die weet te winnen, zijn wij ineens de grootste kanshebber voor het kampioenschap. Maar die kans acht ik eerlijk gezegd niet zo heel groot.


Sander

3 opmerkingen:

  1. jammer dat ik er niet bij kon zijn! Sander hield me op de hoogte met sms. best spannend want toen hij liet weten dat Dick nog 7min had, met gelijke stand, nou, het liep me dun door de broek!knappe overwinning dus.
    en onverwacht wordt het dan ook nog spannend rond de eerste plaats. 25 april vlg match!
    gr.rr

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuke sympatieke club dat TOG!,doet me deugd dat ze nog bestaan ! Het is tog onze enigste zusterclub in de PIJP na het wegvallen van Caissa en Euwe want die spelen net niet meer in de PIJP ,Misschien kunnen we een soort samenswerkingsverband met ze aangaan Zij kunnen dan gratis bij ons spelen,zonder dat wij hun spelers inpikken !!!!! En wij bij hunnie,Ach een gebaar van goede wil van ons ! Zal ze goed doen dat er tog een club is die naar ze omkijkt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoera de ban is gebroken enps is weer terug in de winnersmodes.....

    BeantwoordenVerwijderen