roterende banner

zondag 20 mei 2012

ENPS Finale eerste partij

Ik speelde het Frans voor het eerst sinds 20 jaar omdat ik wist dat Sanne de Najdorf zou vermeiden. Sanne vertelde na de partij dat hij inderdaad de Loper b5 variante had gekozen (1.e4 c5 2.Cf3 d6 3.Lb5) en daar had ik geen zin in.
Ik was out of book na zet 8, Sanne denk ik na zet 11, maar wij volgen een theoretisch bekende variant tot de 19de zet.
Op dit moment is de openingsfase afgelopen. Ik was niet ontevreden: mijn zwakke pion op e6 en mijn slechte loper zijn weg, ik heb een meerderheid op de damevleugel , mijn stukken staan op goede velden en ik heb een aanvalsdoel op d4. Maar wit staat naturlijk ook prima, zijn stukken zijn actief. Na een tijdje realiseer ik dat mijn witte velden zwak en kwetsbaar zijn, en wit heeft een witte loper. Ik wilde oorspronkelijk 19...a6 spelen tegen 20.Lb5 maar het kon niet vanwege 20.Lxa6. Ik begon in paniek te raken en ging in de denktank.
Een half uur later duik ik op met en slechte plan. Ik wilde mijn paard op c6 houden om druk op d4 te blijven oefenen, maar het had op e7 de pion op d5 moeten dekken. Na 19...Tc8 is de stelling gelijk .Sanne komt gewonnen te staan maar was inmiddels in tijdnoot geraakt. Hij lag de hele partij een half uur voor maar gebruikte veel tijd tussen zetten 25 en 30. En toen kwam de blunder van Sanne: 41.Kc5?? de enige zet die verliest on the spot.
Ik hoop dat ik volgende week niet zo veel geluk nodig heb om de titel te heroveren:)
Steve

Geen opmerkingen:

Een reactie posten