roterende banner

maandag 7 mei 2012

Interne competitie ronde 15

Afgelopen vrijdag hoorden we eerst de merel zingen tijdens de 2 minuten stilte waarna 7 partijen werden gespeeld. Oorspronkelijk was de 2e voorronde rapid gepland, maar die was naar voren gehaald en Steve was daarvoor gekomen en dus teleurgesteld. En er was een groot probleem: de indelingscomputer lijkt overleden. Het kleine gele lampje brandde nog wel, maar verder was er geen leven in te krijgen. Hebben we misschien iemand binnen de gelederen die hem kan repareren of iemand die een werkende laptop wil doneren?

Leo speelde tegen Theo Hendriks en er gebeurde veel in korte tijd. Tijdens de partij werd er al geanalyseerd en na enkele blunders van beide zijden werd remise overeengekomen ondanks dat Leo beter stond. Leo gedroeg zich als een heer van stand en vond dat de partij geen winnaar verdiende.
Koploper Sanne speelde tegen Tony en die is de laatste weken goed in vorm. Ik hoorde Sanne na afloop mopperen over die rare openingen, maar dat mag geen excuus zijn. Sanne verloor en verliet de zaal als eerste en wedstrijdleiderloos bleven we achter.
Naast mij speelde Mark tegen Duck en de grappige opmerkingen waren niet van de lucht. De notatieformulieren waren op en Mark wilde niet verder nummeren dan 14 zetten, dus hij zei tegen Duck dat het binnen die tijd afgelopen moest zijn. Hij opende met Pc3, terwijl hij eigenlijk Pf3 wilde spelen en dat kwam doordat zijn dame en koning verkeerd om stonden. Na 53 zetten gaf Duck op.
Har speelde tegen Steve en ik weet er niet meer van dan dat Har een pion had weggegeven. Dat is voor Steve voldoende om te winnen. Ook van Asha-Rimme (0-1) heb ik niet veel gezien noch gehoord.
Ik speelde tegen Johan een Caro-Kann en na 17 zetten stond het als volgt:
wit: Kg1, Dd1, Ta1, Te1, Le2, Pf3, pionnen op a2, b2, c3, f2, g2 en h2
zwart: Kg8, Df6, Ta8, Te4, Lc7, Lg4, pionnen a7, b7, d5, f7, g7 en h6.
De vraag was of ik met Dxd5 een pion zou winnen. Zwart heeft allerlei dreigingen, waaronder Df4, Lxf3 en Tae8. Na 20 minuten denken besloot ik dat het kon. Na 20 minuten denken van Johan's kant besloot hij tot Txe2, Txe2, maar na Dd4 loopt de aanval van zwart vast. Met Tae8 of De7 had Johan voldoende kansen voor gelijk spel.
Theo Bakker en Albert speelde een lange partij tot de tijdnoodfase aanbrak. Met allebei een paard en 4-5 pionnen was de aanval van Theo te sterk en Albert ging door zijn klok.
De uitslagen:
Tony - Sanne 1-0
Mark - Duck 1-0
Pieter- Johan 1-0
Har - Steve 0-1
Leo - Theo H ½-½
Asha - Rimme 0-1
Theo B- Albert 1-0
Volgende week ronde 16.
Pieter

9 opmerkingen:

  1. er staat nog een extra laptop in de kelder.

    groet,
    kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij opende met Pc3, terwijl hij eigenlijk Pf3 wilde spelen en dat kwam doordat zijn dame en koning verkeerd om stonden.

    Tja. Jammer, dat de verenigingsnaam Donner al in gebruik is.
    Je kunt de oude meester zien en horen op youtube: TV Chess Master Game. Wat opvalt, is dat de grootmeesters zo weinig zien. Schaken is dus een gevoelskwestie.
    Je gevoel liet je hier danig in de steek, Pieter. Hoe kun je nu nemen op d5. Na Tae8 heeft zwart een droomstelling. Wat doe je dan nog? Na bijvoorbeeld Ld3 komt Lf3:, Le4:,Df4,g3, Te4: en je kunt niet nemen op f4.
    De mensen sterven en zijn niet gelukkig, heet het, maar voor ons ENPSers geldt dat de mensen weliswaar nog steeds sterven, maar er zijn vrolijke momenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een moment kan niet vrolijk zijn. (Laat dat meer zijn dan een semantische voetnoot...)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Na Df4 geen g3 , wit slaat met pion op f3 en zwart staat verloren. Iets anders , wie zorgt ervoor dat we vanavond notatieformulieren hebben ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Robbie Hartoch werd tegen het einde van zijn leven (dat einde voorzag hij niet, want hij dronk jenever) een steeds fanatieker schaker. Hij meende dat hij nog grootmeester kon worden.
    Toen ik voor het eerst tegen hem speelde had hij nog een 2300 rating, een aantal jaren geleden, vlak voor zijn dood, nog maar 2100. Met mij is het ongeveer ook zo gegaan, mutatis mutandis, maar ik heb nog nuchtere momenten en ga sinds kort weer regelmatig naar een sportschool.
    Descartes heeft namelijk ongelijk. Lichaam en geest zijn geen onafhankelijke entiteiten. Als je niet fit bent, zie je niets en dat is dus iets anders dan uit vorm zijn. In het afgelopen seizoen zag ik na twee uur spelen niets meer.
    In deze stelling is de zwarte pion op d5 het appeltje voor wits dorst.
    Op dit moment moet wit zich bevrijden van de zwarte druk die zeer onaangenaam dreigt te worden na Tae8. Ik zou hier Pd4 spelen om een der zwarte lopers af te ruilen. Pieter weet zijn dorst iha wel goed te bedwingen. Misschien is hij uit vorm.
    Zwart staat evenwel zeker niet minder en remise is een logische uitslag.
    Metonymisch woordgebruik, Chiel. Een stijlfiguur.
    En de stijl is de mens zelf.
    Na gf3 volgt Dh2:+; Kf1; Td8 en ik zie geen afdoende verdediging tegen Td2, Johan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. na Td8 Lh7+ (ok daar kom je als mens niet snel op)
    waarna het spel bv met .. Kxh7
    1. Df5+ - Kg8
    2. Te7 - Tf8
    3. Dg4 - LB6 .
    verder gaat. Maar goed m.i. had ik beter wel voor deze variant moeten kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik breng de notatieformulieren

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ruud,
    Ik vind het mooi dat je allerlei droomstellingen voor je ziet. Ik voel me gesterkt door de computer die Dxd5 duidelijk als beste zet zag, alhoewel het voordeel na Tae8 niet groot was.

    BeantwoordenVerwijderen