roterende banner

dinsdag 13 november 2018

Sterven in Schoonheid

“It’s not about winning, but how you play the game”, is een Engels gezegde. Onzin natuurlijk, het gaat wel om winnen, maar hóe je speelt is weldegelijk belangrijk. Voor je eigen speelvreugde, en voor de tribune.

ENPS 1 verloor afgelopen vrijdag teleurstellend, met grote cijfers ook nog, maar lichtpuntje was zoals vaak de partij van Aran. Hij verloor, dat wel, maar ondanks dat is het mooi om na te spelen. Aran rokeert niet, koning en torens blijven op hun beginvelden. Aran ontwikkelt de torens door resp. de a- en de h-lijn te openen. Met gedurfd aanvalsspel komt hij erg goed te staan, de computer geeft steeds iets tussen de +1 en +2. Ook na een mislukt offer staat Aran vaak nog 0.0 of in de plus. Helaas laat hij zich toch de kaas van het brood eten, hij gaat in schoonheid ten onder, de tegenstander krijgt (veel) meer dan hij verdient. Zelf schrijft Aran erover:

"Hier mijn partij tegen David Slagter (2200). Op de 15e zet slaat het me in de bol met het stukoffer Lxg6, er was natuurlijk niets op tegen om gewoon fxe3 te spelen, maar ik kon mij niet bedwingen. De verwikkelingen zijn leuk en interessant. Mijn laatste kans is op de 26e zet waar ik beter Pxg5 had kunnen doen, met in de kritieke variant nog ongeveer gelijk spel."

6 opmerkingen:

  1. Creatief en gedurfd gespeeld. Het enige commentaar dat ik ook zonder engine had durven geven, is dat mijn instinct zou zijn om na 19...Lg5+ de witte koning via de e-lijn naar f1 te brengen. Bij de flankaanvallen in mijn openingsrepertoire staat hij vaak het veiligst op f1 of f2. Maar natuurlijk zijn er in deze specifieke stelling argumenten om het anders te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie pot, beetje te ingewikkeld voor mij. Waarom slaat zwart niet gewoon met Lh5: na 10. h5 ? In combinatie met f5 vormt de loper dan een prima extra verdediger en nog steeds aanvaller.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 10.....Lxh5 11.Txh5 gxh5 12.Ph4 ziet er niet goed uit voor zwart.

      Deze partij staat trouwens op de site van Zuketort : http://www.zukertortamstelveen.nl/nieuws.html#n1860

      Mijn pijnlijke nederlaag wordt vreemd genoeg ook gepubliceerd.

      Verwijderen