roterende banner

dinsdag 27 november 2018

Helaas weer extern fiasco maar toch een verslagje

Helaas weer een extern fiasco: de uitwedstrijd ENPS 2 bij Fischer Z (2) eindigde in een 6 - 2 nederlaag zonder winstpartijen. Ik (bord 4) en Sanne (bord 1) verloren, ik als eerste, dus ik mocht het verslag schrijven :p ;-)
Sanne kreeg in een Meraner een correct loperoffer op h2 over zich heen, bij de analyse na afloop in het cafe werd een mogelijke redding met Lxf7 gevonden. Zelf had ik een openingsongelukje doordat geen rekening had gehouden met de zet Le5xf6... waardoor een soort combinatie niet werkte. De opening was Aangenomen Damegambiet met Lf4, dus Steve kan mij er niet van betichten dat ik een zwakke verdediging (Chigorin) gebruikte ;-) Overigens kwam Steve langs, waarvoor hulde, ook vanwege zijn opmerkingen als input voor dit stukje.

De andere partijen eindigden in remise, sommige na weinig (b.v. Martin op bord 8) andere na behoorlijk veel strijd, zoals Bas op bord 7, die aanvankelijk een pion kwijtraakte, maar door matdreiging op g7 het initiatief wist te bemachtigen.
Ook dacht ik dat Jildo op bord 2 goed stond aangezien zijn tegenstander een geisoleerde pion op d4 had, en nota bene het Russisch bestreed met (1. e4 e5 2. Pf3 Pf6) 3 d3 bestreed, maar dit is ook door Baadur Jobova recent gedaan. Jildo raakte echter een handvol pionnen op de damevleugel kwijt en mocht in zijn handen knijpen met een zwart remise aanbod.
Mark kwam op bord 3 met wit in een dichtgeschoven Caro-Kann doorschuifvariant terecht waarin eerder zwart alleen kansen leek te hebben. Hij kreeg een remise-aanbod dat hij graag aannam, de van de vrijheid gebruikmakend dat ons team heeft. Ik zei dus als waarnemend TL dat voor de wedstrijd hij zou moeten winnen, maar als hij daar geen zin in had mocht hij remise aannemen. Bert leek op bord 5 beter te staan in een soort Siciliaanse Draak waarin hij een paard op c6 plantte, maar blijkbaar was ook dat niet voldoende voor een winstpunt.

Jan had op bord 6 weliswaar een sterke loper op g7 en paard op f4, maar zijn damevleugel stukken bleven lang onontwikkeld waardoor ik van Steve de wijsheid leerde dat de waarde van de stukken op g7 en f4 betrekkelijk is.
Ook deze partij werd dus remise. De witspeler was Michael Abspoel die ik nog van vroeger ken van mijn tijd bij Zukertort Amstelveen: hij is in een grijs verleden voorzitter geweest, en heeft een gehandicapte schaker (Edwin van Erp geheten) die al jaren lid was en maar niet boven beginners/huisschaker niveau uitkwam, en aan wie alle nieuwkomers afgemeten werden (ze werden geacht van hem te winnen), eens remise cadeau gedaan bij een jubileum snelschaaktoernooi, een mooi gebaar.
Dat lid had ook een keer een grap uitgehaald tijdens een simultaan door de zetten van zijn buurman IM Sander Los te kopieren. De simultaangever (ik weet niet meer wie dat was) speelde het spelletje mee totdat hij in de partij tegen Sander Los teveel nadeel opliep.

Al met al was het dus voor onze TL Ronald toen hij later op de avond kwam geen vrolijke aangelegenheid qua uitslagen, maar het was wel als vanouds beregezellig in cafe Batavia.

Boudewijn

7 opmerkingen:

  1. 6-2?? Je moet het ook niet erger maken dan het is Boudy ,het was gewoon 5-3 en ik speelde Engels pf3-pf6 ,c4-c5 ,pc3-pc6 en dan d4 etc

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg jammer dat jullie niet hebben gestunt natuurlijk,
    maar 5-3, dat is een mooie score gezien de ratings!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelijk heb je Niek ,Fischer Z had op elk bord een rating overwicht dus een 8 nul overwinning zat erin maar zo ver laten de oudjes van E 2 het niet komen .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu blijkt inderdaad dat ik ook niet kan tellen :s dank voor je correctie Bert!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. we zijn opzoek naar een club psycholoog....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb je daar de hele dag over gedaan Boudewijn om mijn rekensommetje 5-3 in plaats van 6-2 na te tellen ? Zo ja hebben we inderdaad een psycholoog nodig .

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ENPS 6 scoort 3 uit 7.
    Niet slecht maar geen punten.
    Wel winst voor Rob en Robin.
    Remise voor Dick en Dick.
    NO heeft verloren. Die mag niet meer meedoen!

    BeantwoordenVerwijderen