roterende banner

zaterdag 3 november 2018

Boudewijn schittert op bord 1

ENPS 2 verliest

Na mijn frontale aanval op een teamgenoot en de schoffering van onze hoofdredacteur (zie de commentaren bij "Boudewijn strikes again") is een en ander op ondubbelzinnige wijze rechtgezet.

Natuurlijk, in de wandelgangen en aan de snelschaakborden kon men ons zien lachen en plezier maken zoals ENPS 'ers dat altijd doen. Maar de schier onzichtbare machinaties van de ENPS-apparatsjik hebben hun werk gedaan. En zo zit ik hier nu een verslag te schrijven van onze verloren wedstrijd tegen West 3. Ik moest maar snel remise aanbieden, was mij te verstaan gegeven, zodat ik mij kon concentreren op de verrichtingen van mijn teamgenoten. Waarschijnlijk heeft men mijn tegenstander grof geld geboden om het remise-aanbod te accepteren. En dat het een POSITIEF stuk moest worden, voelde ik heel fijn aan.
Zeven spelers - Jildo was al vroeg klaar

Welnu, mijn op papier sterkere tegenstander nam het remisevoorstel op zet tien aan. Hierna volgden uren van intense spanning. Tot Bas op bord acht ineens mat stond. Maar guess what? Hij ontkende! Wat een mentaliteit, wat een doorzettingsvermogen! Nog achter zijn matgezette koning gezeten wist hij doodleuk teamgenoot Boudewijn ervan te overtuigen dat het remise was geworden. Echter, zijn tegenstander, Scheermeijer de Verschrikkelijke, hield vol en uiteindelijk moest Bas, na een lange en dappere strijd, in zijn nederlaag berusten.

Invaller Martin, op zeven, ging langs het randje van de afgrond, maar hij wist op miraculeuze wijze een eindspel te bereiken dat volgens zijn tegenstander aan beide kanten van het bord tegen een IM niet te houden was. Hoewel Martin op schema ligt, is de IM-titel nog niet in zijn bezit en zat hij slechts aan één kant van het bord, waardoor één klein foutje in tijdnood hem de kop kostte.

Maar bij deze 2,5-0,5 achterstand rechtten de overgebleven manschappen de rug. En dit was nodig, want West, met de kanonnen Kooiman en Pronk op de topborden, rook zijn kans. Eerst werd kanon 2, Pronk, (half) onschadelijk gemaakt door Mark: remise. Een pure heldendaad van onze dappere strijder, die hiermee een enorm elo-verschil overbrugde.

Bert, die behalve door verwikkelingen op het bord ook nog eens werd beziggehouden door besognes in de bierkelder - daarbovenop kreeg hij na afloop door de mannen van West 3 voor de voeten geworpen dat er geen bitterballen waren! - kon het niet bolwerken tegen Jan Winsemius. Geen kanon, maar wel een sluipschutter.

De eerste vier
 Bij deze 4-1 achterstand moest nu alles goed vallen voor een gelijkspel. Ronald, teamleider, kreeg van mij, rookie, de opdracht te wachten in een (bijna) onmogelijk te winnen dame-eindspel. Of hij zijn kop in de strop moest steken, hing af van de uitkomst van het gigantisch spannende tijdnoodduel tussen onze Jan Velde en hun Ansgar Mohnkern. Jan had een pion geofferd voor beter stukkenspel, maar bleef, de ultieme correctheid zelve, vlijtig noteren in vliegende tijdnood, hetgeen hem uiteindelijk de kop kostte. Ronald nam remise.

De match was reeds verloren, maar toch was dit van ondergeschikt belang op deze GLORIEUZE AVOND, immers, het DGT bord, dat ruim binnen de daarvoor gestelde termijn van drie jaar is geïnstalleerd, door de noeste arbeid van eerst Niek, die het noodzakelijke voorwerk heeft verricht en daarna Kees, die in deze periode zijn gezin nauwelijks heeft gezien, is op deze avond voor het eerst aangesloten op het wereldwijde web, dat hierdoor aanzienlijk aan betekenis heeft gewonnen. Overal ter wereld kan men nu de verrichtingen aan het eerste bord van ENPS volgen. En zeg nu zelf, als je weet dat bijvoorbeeld Boudewijn van Beckhoven, die de primeur had, hierop de ene krachtzet na de andere uitvoert, dan wil je toch nergens anders meer zijn? Ik heb slechts in stille bewondering kunnen toekijken hoe hij kanon 1, Tobi Kooiman, vernietigde. Zonder commentaar.

Jildo

21 opmerkingen:

  1. Schitterend verslag, Jildo! Superlatieven schieten te kort...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Details kloppen niet, de volgorde is door elkaar gehaald, het aantal biertjes is onvermeld, wat een prutser die Jildo ;-) ..... Nee hoor,.... een geweldig verslag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik sluit me daar geheel bij aan! Nu begrijp ik ook goed waarom @Jildo je al vroeg remise aanbood, anders had je nooit zo'n leuk verslag met foto's in elkaar kunnen zetten. Het is me duidelijk geworden dat we als E2 ons in een situatie bevinden waarin het niet al te veel onder druk gezet moet worden, en korte remises meer dan anders mogelijk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We hadden natuurlijk wel bitterballen maar toen we al met 4-1 achter stonden ,vreesde ik dat West 3 ,die bitterballen tegen hun hoofd aan gesmeten kregen in plaats van het ze netjes aan te bieden ,ja de druiven waren zuur deze avond !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgende week wel Bitterballen + 22.00 uur . Zijn er een paar over ,sturen we die per post naar West 3

      Verwijderen
  5. Wie heeft het westrijdformulier ingevuld?

    Remise van Jildo tegen Magnus Hufener (rating zero). En het is zo overgenomen door de SGA! Lol

    BeantwoordenVerwijderen
  6. is een fout op SGA site, ik kan het niet anders dan dit invullen. wordt later aangevuld door de competitieleider....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe bedoel je? Thomas moet het zijn, niet Magnus!

      Dit moet een grap van Paul S. zijn :)

      Verwijderen
    2. Zoontje van Thomas Hufener ,net geboren 2017 heet Magnus .

      Verwijderen
    3. Ja en die Magnus Hufener is net een jaar oud ,dus hij heeft inderdaad zero elo .

      Verwijderen
    4. Ik vond die Paul al zo uitgelaten en vrolijk ,toen keek ik naar zijn broek zie je wel ,hij had zijn lolbroek aan ,ach een grapje op zijn tijd moet kunnen !

      Verwijderen
    5. oepsie, dan is het wel mijn fout
      ga ik recht zetten

      Verwijderen
    6. Ha ha ha ,toch een goede grap !!

      Verwijderen
  7. Vooruit dan maar, kamaraad Kalma, voor deze ene keer komt u er mee weg. Gezien de ontwikkeling is het centraal comitee tot vergeving bereid. We zullen niet meer terugkomen op eerdere misstappen. Er moet echter wel op gewezen worden dat toekomstige rebellie zeer zwaar zal worden gestraft. Een genadige taakstraf in de vorm van deze minimale schrijfopdracht is nadrukkelijk eenmalig, met name omdat u, kamaraad Klama, nog maar zo kort ENPS-partijlid bent. We nemen aan dat uw gedegenereerde mentaliteit een overblijfsel is uit de tijden van het bandeloze Grasmat en dat u nu hard werkt aan herstel. Toekomstig wangedrag van u, en welke andere ENPS-dissident dan ook, heeft een tewerkstelling als gevolg. Onze siberische goelag heeft altijd plaats voor rapalje zoals u.
    Het Bestuur

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig verslag!

    En Jildo als je wordt verbannen, kan ik een ontsnappingspoging naar Marburg aanraden. Is net iets aangenamer dan Siberie en de biertjes zijn ook nog eens groter dan in Nederland

    Groeten,
    Stefan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik dank degenen die de moed hebben gehad mij hier openlijk te complimenteren. En natuurlijk ben ik het bestuur dankbaar voor de tweede kans die mij is geboden en dat ik vrijdagavond om zeven uur weer gewoon stukken mag sorteren en om acht uur aan mag schuiven voor een partij. Tot slot wens ik het eerste veel succes in het verre Amstelveen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. overigens, van dat e-board: hoe is dat bord uiteindelijk betaald? ik herrinner mij dat er een crowdfunding aan de aanschaf vooraf ging. had ik destijds ook een bijdrage aan toegezegd, maar geloof niet dat ik die ooit heb overgemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Kijk kijk nou komt de aap uit de Spaanse mouw ! We hadden wat geld tekort en hebben dus minder betaald ,dan afgesproken .Toen heeft die leverancier ,firma Linke Loetje als represaille enige draadjes achtergehouden ,het kostte onze Kees 2 jaar om de juiste draadjes weer op te vatten ( Vandaar het spreekwoord weer de draad oppakken )En dat allemaal omdat Spanje niet op tijd over de brug kwam .

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zit gewoon een draadje los bij die Spanjaarden .

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De crow funding was destijds zo succesvol dat ik het geld sneller bij elkaar had dan lucky luck kan schieten. Er zijn nog een aantal crowdfunders die graag hadden willen bijdragen en uiteraard hoeven je goede bedoelingen niet verloren te gaan. Je kan een donatie doen aan het ENPS vrijwilligers fonds zodat we Johan, Bert, Bas, Peter, Adrienne en alle andere vrijwilligers waar onze club echt op draait in het zonnetje kunnen zetten met een drankje en een bitterbal!

    BeantwoordenVerwijderen