roterende banner

donderdag 10 mei 2018

Vind de verkeerde zet

Het onderwerp van vrijdag a.s is: “Vind de verkeerde zet”. Een “interactieve les” dus. Grootmeester John Nunn schreef eens een hoofdstuk over de blunders van grootmeesters in onschuldige stellingen. Dit is een variant erop. Er wordt een spannende gelijkwaardige stelling getoond van een partij van 2 Grootmeesters. Bij elke stelling vragen wij ons af.
  1. Welke foutieve zet speelde de grootmeester en waarom? 
  2. Welke dreiging miste hij/zij/het cq wat is de weerlegging? 
  3. Wat had de grootmeester dan wel moeten spelen? 
Een vb : In de diagram gaat Karpov met zwart aan zet in de fout. Wat speelde hij?
Het antwoord, ook tegen wie hij speelde, volgt vrijdag.

Johan

4 opmerkingen:

  1. Jeetje Johan is dit echt een gelijkwaardige stelling? Ik zou enorm bang zijn voor de gevolgen van Tg4 en Ld4.
    Zwart moet daarom denk ik óf Te6 óf Kh8 zetten in die stelling. Een van die twee zal denk ik dus de verkeerde zijn.
    Ik gok dat Kh8 de goede zet is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wacht! ik zie
    1. ... Tc8
    als
    2. Tg4 Kh8
    dan kan 2.Ld4 niet wegens 3.Tc1 mat

    Misschien was dat de blunder? Want
    2. Dg4 wint dan de toren.
    maar zo dom zal Karpof niet zijn toch?
    Of was het een simultaanpartij, en lette ie ff niet op?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zwart gaat in de fout zei Johan!

      Hier is mijn poging: Karpov speelt 1...Te6 om f6 te dekken. Wit speelt 2.Lh6: dreigt niet alleen de toren op f8 maar ook Dg4-g7mat of Tg4+ en Lg7. Schaak geven op e1 helpt niet lijkt me dus dan 2...f6-f5 maar, en na 3.Lxf8 heeft wit een positioneel voordeel.

      Verwijderen
    2. EDIT: sorry Niek, ik had je verkeerd gelezen. Tc8 lijkt me zowiezo onwaarschijnlijk! Het gaat toch om Karpov!

      Verwijderen