roterende banner

donderdag 24 april 2014

Veteranen en de SGA

Het is niet te geloven, maar zelfs nu het toernooi al ruim een dag geleden afgelopen is publiceert de SGA op haar site nog geen uitslagen of standen. Let wel, het gaat om de laatste ronde en de eindstand dus, ik vind het wonderbaarlijk. Zelfs de toernooiwinnaar wordt nog niet genoemd.

Ruud hield een praatje voor de zaal na afloop. Ik weet nu dus niet eens of het naar aanleiding was van een prijs voor hem, ik denk het, maar in elk geval vroeg een aanwezige of het stukje gepubliceerd zou worden. Hier is het, het zijn voor ons herkenbare Ruudgedachten en -thema's die voorbij komen in een even herkenbare stijl. Met gelukkig ook (terecht) lof voor de SGA:
Nec lusisse pudet, sed non incidere ludum, citeert Nicolaas Beets in zijn voorwerk bij de Camera Obscura Horatius. Beets meende dat je tenslotte de ernst des levens onder ogen moet zien, predikant worden, notaris of dokter en het spel terzijde leggen. Heeft hij gelijk? Ik denk van niet. Het is de zinloosheid van het leven die ons vrij maakt om te doen waar we zin in hebben, om te spelen, -al zuchten wij onder de tirannie van onze hartstocht als we de partij niet naar onze hand kunnen zetten. Waarom doen wij dat dan niet openlijk, maar alleen in het verborgene, in de catacomben van voormalige godshuizen? Ni dieu, ni maître, ni patron, ni mari. Zo staat geschreven op het Place Voltaire in Parijs. Tot mijn verbazing zie ik zie nu mijn vrouw in de zaal zitten, en ik slik deze woorden dus haastig in, ten bewijze van mijn stelling. Wij durven het niet. Het spel brengt evenwel niet als vanzelf het geluk. Milan Kundera zegt heel juist dat geluk bestaat uit het verlangen naar herhaling, maar wie van ons heeft ooit tweemaal dezelfde partij gespeeld? En wat zegt dat over onze voorbereiding? Het leven noch het geluk laat zich vatten, maar wij gaan onverdroten op weg naar het einde -en de uitgang begrijp ik. Dank aan allen die dit schaakfestijn mogelijk maakten.
Hij voegde er in zijn mail nog aan toe
Ik speelde matig en behaalde 4 uit 7 in de A groep. Ik denk dat ik maar praatschaker word. Zwetsen is het enige waar ik goed in ben.
Okay, we weten dus wat Ruud heeft gedaan, maar hoe verging het Victor? Heeft hij zijn groep nog kunnen winnen? En scoorden de anderen nog punten?

Niek

1 opmerking:

  1. veteranen. misschien is het de oude dag die wijs- en traagheid tot gevolg heeft? 'niet te snel op weg naar de uitgang' zullen ze wel denken bij de SGA.
    ENPS veel succes morgen met de externe ontmoetingen, het wordt vast een superleuke avond, voor jong en oud!
    gr.rimme

    BeantwoordenVerwijderen