roterende banner

zaterdag 8 oktober 2022

Partij Michiel en Arjen

Met commentaar van Arjen:
Na 17…c4 krijg ik positioneel iets de overhand. De velden b3 en d3 worden erg zwak.
22. Df3, trukendoos van Michiel gaat open, dreigt te slaan op h6, waarna mn paard op f6 hangt. Die moest ik dus helaas naar veld h7 terugtrekken
30…Pd3, hier mis ik kwaliteitsoffer Txe3, waarna de c pion supersterk wordt. Bovendien speel ik na het logische 31. Te1 mijn paard in de penning voor mijn toren op e8
31…b5. Te traag. Vanaf nu neemt Michiel’s aanval de partij over. Ta3 was beter geweest.

34…Pf4, cruciale zet in de partij. Ik dacht mijn penning op te heffen. Michiel was inmiddels onder de 5 minuten grens qua tijd gedoken, dus ik hoopte dat hij geen tijd zou hebben om een correct antwoord te vinden in deze complexe stelling. Gelukkig voor mij miste Michiel Txg7+. Als ik met de koning neem, wint hij een tempo en mn toren op e8 door Db7+. Neem ik met de loper, komt Txe8 met schaak en een tempo om zn dame veilig te spelen.
35…Txe8, ik zet mn plan door, waar na Michiel met Df7+ weer gewonnen komt te staan. Beter voor mij was Ph3+, waarna ik mat dreigingen krijg die Michiel kan afwenden door eeuwig schaak. Een afwikkeling niet gezien door een simpele sterveling uit ENPS 4, met 5 minuten op de klok.
37. g6, removing the defender van de loper. Mat volgt dan snel, lijkt. Logische zet, maar de verliezende. Winnend was geweest gxf6. Nu krijg ik de kans om de verdediger van f2 te slaan en de positie van de witte koning wordt onhoudbaar.

4 opmerkingen:

  1. Vanavond speelde ENPS 5 tegen Zwart Wit 1 uitslag Zwart Wit won met 5,5-2,5 .Roeland remise ( Ja ik stond gewonnen ) Kjell Bottema wint en Aisha ook ! Helaas teleurstellende nederlagen van Victor ,Rob ,Martin en Bart en Dick Lagrand was afwezig ! Michiel had iedereen afgebeld maar had 1 persoon vergeten op te bellen ! Wie dan ? Nou mijn persoon ! Ik ben gerechtigd om in het vijfde te spelen .Maar Michiel dacht natuurlijk "" Dat doet die Bert nooit ! "" O.K zand erover maar ik was wel gekomen ! Ja dat team van Victor ,Aisha ,Roeland ,Rob Lange en Bart ,Martin en Kjell heeft toch een streepje voor bij mij .Kwam op de terugweg nog die "" Stomme '' Braziliaan tegen ! He Marcello waarom speel je niet in het vijfde ?"" Kreeg een verwarrend antwoord terug ,maar volgende keer is Marcello er weer !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi spel is het ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. https://view.livechesscloud.com/#1775495d-590f-4fa6-8f42-7fbe42f1e1d0
    David Slagter vs Tom Bottema

    BeantwoordenVerwijderen