roterende banner

dinsdag 27 oktober 2020

Twee tips

Eventjes niks over Corona of de interne competitie, maar twee leuke films. Eén hele lange, een Netflixserie, en een hele korte, een YouTube filmpje.

Ik kreeg de eerste tip van Robin, The Queen's Gambit, een serie op Netflix, over het leven van een zeer getalenteerde Amerikaanse schaakster. Ik ben nog maar net begonnen, maar al na twee afleveringen kan ik zeggen dat het een aanrader is. Natuurlijk, schaken in films, er is altijd wat op aan te merken. Ooit zag ik twee topgrootmeesters er als een dolle op los acteren. Ze hadden totaal idiote motoriek en mimiek tijdens het spelen van een wereldkampioenschapspartij. Het einde was helemaal belachelijk. De geniale van de twee vond in een stelling een mat in één, de tegenstander totaal verbaasd en verpletterd achterlatend.

Zo erg is het hier bij lange na niet, eea wordt zeer smaakvol in een prachtige fifties en sixties setting opgedisd en de gespeelde partijen zien er uit als echte. Alleen het tempo, als ze een gewone toernooipartij spelen zie je de zetten vlotjes a tempo op het bord verschijnen, ondertussen babbelen de spelers luchtigjes of bijten elkaar venijnigheden toe. Maar voor de rest: heel goed en mooi. Kijken dus!


Dan een geinig filmpje op Youtube https://youtu.be/Xf3vbohT8bk Levy Rozman, een IM uit NY, met een gelaatskleur zo wit als papier, imiteert op bijzonder komische wijze bekende topschakers. Storm kwam met deze tip, die Rozman, artiestennaam Gotham, kun je ook kennen van twitch, waar ik eerder al over schreef

Niek

4 opmerkingen:

  1. Dank voor de tips! Erg gelachen om het tweede filmpje, serie idee kwam heel toevallig dezelfde avond mijn vriendin ook mee. Beetje te traag voor mijn smaak, maar verademing dat schaken idd normaal wordt weergegeven. /\/ark

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig imitaties van Rozman! Ik moest er erg om lachen.
    Bedankt Niek en Storm voor de link.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh wat lijkt die gozer met die bril op Harry Snotter ! Als hij ook nog eens erbij gaat kuchen en hoesten moet Roeland hem vooral niet binnenlaten op vrijdag avond !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had al een goede recensie van The Queen's Gambit gelezen, maar die imitaties had ik nog niet gezien. Vooral Grischuk en Seirawan vond ik geweldig leuk!

    BeantwoordenVerwijderen