roterende banner

zaterdag 10 oktober 2020

Interne ronde zes

Uitslagen   
Stand
Kruistabel ronde 6

We hebben een nieuwe lijstaanvoerder. Namelijk ikzelf! Ik won van Martin Rekelhof. Het was niet echt een partij om trots op te zijn. Uit schaamte zal ik de partij niet doorklikbaar weergeven, maar ik wil er toch graag wat over vertellen:

Ik kwam wel goed uit de opening, maar ging weer eens veel te hard in de aanval, alle schepen achter mij verbrandend. Ik kwam materiaal achter en moest dus wachten op hulp van Martin. En die kwam, want na de zetten:  1. e4 b6 2. Bc4 Bb7 3. Nc3 e6 4. d3 Ne7 5. Nf3 d6 6. O-O g6 7. Bg5 Bg7 8. Qd2 h6 9. Be3 Nd7 10. a4 a6 11. h3 g5 12. Nh2 e5 13. Qe2 Ng6 14. g3 Bc8 15. Kg2 Nf6 16. Nd5 Qd7 17. Nxf6+ Bxf6 18. Qh5 Bb7 19. Ng4 Bg7 20. f4? exf4 21. gxf4 d5 22. Bb3 O-O-O 23. Ne5 Bxe5 24. fxe5 Nxe5 25. d4 Ng6 26. e5 Nxe5 27. Rf6 Ng6 28. Raf1 

ontstond deze stelling:

de pion op f7 staat aangevallen. Wat zou jij doen als jij zwart was? En wat moet je vooral NIET doen? Martin deed het laatste waarop ik een aardige combinatie op het bord kreeg, en daarna zonder veel moeite won.

klik op het diagram voor de oplossing. Het diagram (en de oplossing) zijn gemaakt in onze nieuwe app Chessfellow. We zoeken daarvoor nog een aantal betatesters en ik wil graag zoveel mogelijk ENPS-ers binnen boord hebben. Er zijn al een hoop aanmeldingen, maar nog lang niet iedereen. Doe je mee? Schrijf je in op https://forms.gle/p3VyjmWCMhDSizj27 Je zult er geen spijt van krijgen, integendeel. Ik verwacht dat over een half jaar geen schaker meer zonder kan!

Niek

7 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd Niek, het lijkt erop als je (eindelijk!) aan het doorbreken bent ;)

    Ik zag wel de petite combinaison. Ik zou Pf4+ spelen. Geeft als ik het goed zie de 2 pionnen voorsprong terug maar de witte koning is onveilig en zwart heeft een gevaarlijk initiatief. Iets van 28...Pf4+ 29.Lxf4 gxf4 30.T1xf4 Tdg8+ gevolgd door Tg5 en torens verdubbelen op de g lijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie nu dat wit 30.Txf7 heeft ipv Txf4. 30...Dd6 dan en ik zou hier liefst met d zwarte stukken spelen

      Verwijderen
    2. Ik zou nog liever 28...Ph4 gevolgd door 29...The8 spelen(of 29...Dxh3 als de witte koning niet naar g3 0f h2 gaat).

      Verwijderen
    3. Na 28...Ph4+ en 29. Kh2 The8 speelt wit 30. Lf2. Er dreigt nu Txf7 en na Te7 Lg3 dreigt dat weer. Bovendien is de pion op c7 nu zwak geworden, kunnen de pionnen op de g en h vleugel opgeruimd worden en na c3, Ld1 en Lg4 heeft wit een prachtig loperpaar en staat alles op de zwart's koning gericht met een zwakke zwarte loper op b7 en een paard aan de rand op h4. Of ben ik te optimistisch voor wit?

      Verwijderen
    4. Mijn engine vindt mijn voorstel 28....Pf4 helemaal niets (van -2 naar 0), 28...Ph4 van Boudewijn is nog -1, en een heleboel zetten zijn -2: The8, Kb8,De7, Tde8, De8. Gewoon f7 weggeven dus. Zwart heeft een gezond extra pion en wits koning blijft zwak.
      Bij voorbeeld: 28...The8 29.Txf7 Ph4+ 30.Kh2 Te7

      Verwijderen
  2. Ik zal me onthouden van commentaren wat het hippopotamus systeempje van Martin betreft ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, ik zie simpel stukwinst over het hoofd bij zet 12. d5 ipv e5. De Hippo op dat moment iets te sjabloonachtig gespeeld. Voorts treuzelde ik te lang met het slaan op zet 22 op e5.
    De koning is dood. Leve de koning!


    Martin

    BeantwoordenVerwijderen