roterende banner

zaterdag 3 oktober 2020

5e ronde interne: Martin Re aan kop

Uitslagen   
Stand
Kruistabel ronde 5

Martin won verrassend, maar heel verdiend van kampioen en lijstaanvoerder Ardin en staat meteen op de eerste plaats. Ik heb de partij ingevoerd in lichess, en in de grafiek zie je dat Ardin er niet aan te pas is gekomen deze partij.

De statistieken laten zien dat Ardin meer fouten en een blunder teveel maakte:

En hieronder de analyse van LiChess van het kritieke stukje van de partij, met de drie blunders:

Jeannot heeft dit seizoen nog niet gespeeld, maar deze avond kwam hij even kijken met twee vrienden, twee van de beste snelschakers van Nederland Hing Ting Lai en Manuel Bosboom. De bosbooms speelden een paar vluggertjes, onze Ardin won er zowaar ook nog een.

Tot slot: Kees Bakker gaf van 19:00 tot 20:00 uur les aan een groepje van 7. Het is een beginnerscursus, het was een groot succes hoorde ik. De opening werd behandeld. Volgende week worden de vragen behandeld die gedurende het uur gesteld werden. In de lessen daarna komt o.a. het eindspel en combinatiethema's aan de orde, ook allemaal beginnersniveau. Fijn dat Kees dat zo aanpakt!

En dan een laatste Tot slot, hartstikke off-topic: ik zag op schaaksite een foto van Euwe die ik ontzettend leuk vond. Als een popster omgeven door een horde hysterisch blije meisjes:

Niek

7 opmerkingen:

  1. Leuk verslag Niek.
    En gefeliciteerd Martin!

    Ardin heeft risico's genomen in de opening want het is algemeen bekend dat double fianchetto = double trouble...voor de double fianchetto speler!

    Ik zou de analyse van de engine van Lichess met een korreltje zout nemen. 18...Tg8 en 19.exd6 verdienen meer een "?!" of een "?" dan een keiharde "??" denk ik.
    23...Td5 was wel een blunder, meteen afgestraft door Martin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk Steve, dat korreltje zout klopt vast. Maar je krijgt de analyse er gratis in een paar seconden bij, te mooi om niet te gebruiken. En misschien niet 100% correct, het geeft je wel informatie over waar je op moet letten bij het naspelen van de partij, ik vind het erg prettig!

      Verwijderen
    2. De opening was niet zozeer het probleem (al was Pe5 een beroerde zet), ik was te optimistisch daarna. Ik heb 18...O-O wel een tijdje overwogen en dat was natuurlijk beter geweest en ik heb 24.Pf6 gewoon helemaal gemist, als gevolg van mijn overoptimisme :)

      Alle credits naar Martin natuurlijk, hij heeft het mooi afgestraft

      Verwijderen
  2. morgenavond weer een online teambattle.
    Doet ENPS weer mee?
    https://www.schaaksite.nl/2020/10/03/gc-teambattles-2e-golf/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet wie de leiding heeft met het virtuele ENPS maar het lijkt erop dat het zo goed als dood is.

      Verwijderen
  3. Nee Steve het slaapt. We zitten nu weer op de club in plaats van achter de computer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. helaas misschien volgende week.
    Dan speel ik wel voor mijn oude club Moira Domtoren

    BeantwoordenVerwijderen