roterende banner

zaterdag 24 oktober 2020

Tom aan kop na ronde 8

Tom versloeg Martin Rekelhof, die tot nu toe de smaakmaker is van dit seizoen, en staat eerste. Ardin volgt op de voet, hij had gister geen enkel probleem met mij (Niek) ik moest al na een zet of 20 opgeven.

Uitslagen   
Stand
Kruistabel ronde 8

Deze keer haalt wéér de partij van Martin het blog. De lichess-grafiek laat zien dat Tom vrijwel geen kansen weggaf.
De statistiek laat wat mij betreft ook de degelijkheid van Martin zien. Qua fouten en blunders staat het -volgens LiChess tenminste- gelijk. Tom moest het dus van subtiliteiten hebben om te winnen.
Maar hij won wel overtuigend, kijk maar:

Een van die subtiliteiten is zet 16 van wit: Tfe1. Tom was in de analyse na de partij daar zeer tevreden over, tot vermaak van Martin en mij. Lichess ziet het ook niet als een bijzondere zet, maar dat is het natuurlijk wel: hierdoor is Tom sterker dan wij, gewone ENPS-ers.

Tom dus eerste, Ardin tweede. Kwa Keizerpunten staan ze bijna gelijk. Hun onderlinge wedstrijd is al geweest. We zijn net over de helft van het eerste deel van de interne competitie, die meestal 15 ronden duurt. Wie erstraks  eerste wordt hangt dus af van wat Tom en Ardin de komende rondes presteren tegen de rest van ENPS. Ik ben benieuwd!

Niek

8 opmerkingen:

  1. De natuurlijke orde is zich langzamerhand aan het herstellen :-)
    Martin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er bekend uit die opening, Tom... 😳. Lekker bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van beide kanten hoor! Veel te diep voor mij, ik zeg verder niets ;)

      Verwijderen
  3. Een centipion, betekent dat een waardering van 0,01 door een computer? Het staat niet in het woordenboek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Woordenboek? Alles staat in Wikipedia :)
      "Bij de waardering van stukken en stellingen door een schaakprogramma wordt gerekend met een kleinere eenheid, bijvoorbeeld centipionnen (een centipion is 1/100 pion)."

      Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Relatieve_waarde_van_schaakstukken

      Verwijderen
    2. Wat je daarmee kan is een andere vraag!

      Verwijderen
    3. Hoe kan het dan dat beide spelers gemiddeld centipionnen hebben verloren? De winnaar zou toch uiteindelijk moeten hebben gewonnen?

      Verwijderen
    4. Ja dat is een hele goede vraag. Ik ben ook nieuwsgierig naar het antwoord.

      Verwijderen