roterende banner

zondag 14 juni 2020

2e ronde online zomercompetitie

Vrijdagavond was de tweede ronde van de ENPS-zomercompetitie. Een partij werd een dag later pas gespeeld. Na ronde 2 zijn Albert en Dick de trotse koplopers met allebei de volle winst uit twee partijen. Daan en Gerben zich alsnog aangemeld, zij het dat Gerben dat pas na ronde twee heeft gedaan.

De opvallendste uitslag had de partij tussen Dick en Bas. Bas permitteerde zich wat onnauwkeurigheden in de Slavische opening. Dick profiteerde en trok ten aanval. Hij joeg de niet gerokeerde koning naar a7 en kon even later afwikkelen naar een toreneindspel met twee pionnen meer en actievere torens. Maar toen ging het even mis: Bas speelde loper slaat loper, Dick pende de loper en Bas sloeg daarop de pion eraf die nu van loperverdediger loperaanvaller was geworden. Hierop zag Dick af van het geplande toren slaat loper en stond een stuk achter, zij het met twee pionnen meer. In het vervolg deed Bas een te optimistische poging het initiatief over te nemen en liep na nog een blunder zelfs in een fraai matnet.

Dit was mijn eerste nul in klassiek online schaak. Ik heb een waanzinnige score opgebouwd: 10-1-1. (De volgende dag kon ik bijvoorbeeld tegen een Amerikaan (2052) na 17 zetten een dame opsluiten.) Dick heeft door deze scalp nu in een klap 2181? achter zijn naam staan. En dan telt zijn overwinning tegen Pieter nog niet eens mee!

Van de overige partijen heb ik niet veel achterhaald. Om de een of andere reden kan ik geen partijen inzien die na vorige week zaterdag zijn gespeeld. Ze zijn ermee bezig, zie ik nu. Wel heb ik de 'vrijblijvende' partij uit ronde 1 tussen Pieter en Dick alsnog gevonden. In deze partij kwam Dick in een gunstig toreneindspel terecht maar hij verspeelde zijn voordeel grotendeels. De partij werd beslist door een grote blunder: Dick had een pion op de zevende rij, die Pieter met een toren op de achtste rij moest tegenhouden. Niettemin plaatste hij zijn koning op dezelfde rij als een pion, waarop toren slaat pion met schaak en aanval op de verdedigende toren volgde. Die kon promotie nu niet meer verhinderen. Een klassiek motief!

Bij het doorgeven van de uitslagen gaf alleen Daan enige informatie prijs:
Hij stond gewonnen maar in tijdnood besloot hij via eeuwig schaak de route naar remise te volgen.

De uitslagen op een rij:
Dick    – Bas    1 – 0
Albert  – Rimme  1 – 0
Daan    – Eugen  ½ – ½ 
Victor  – Pieter 0 – 1
Maarten – Rob    1 – 0
Ailko bye
Arjen oneven
Nico teruggetrokken
Gerben bye

De stand:
1. Albert, Dick                                     2
3. Ailko, Arjen                                     1½
5. Bas, Pieter, Maarten, Daan, Gerben, Rimme, Eugen 1
12. Victor, Rob                                     0
Bas


Nagezonden partij:
Daan Poldermans - Eugen Merkul      1/2-1/2

[Event "ENPS online zomertoernooi"]
[Date "2020.06.13"]
[Round "2"]
[White "Poldermans, Daan"]
[Black "Merkul, Eugen"]
[Result "1/2-1/2"]
1. e4 d5 2. exd5 Nf6 3. Nc3 {veel te passief, beter Pf3 of d4} Nxd5 4. d4 Bf5 { ?! beter Pxc3 en g6} 5. Bd3 Bxd3 6. Qxd3 e6 7. Nf3 Nc6 8. a3 a6 9. O-O Be7 10. Ne4 Nf6 11. Ng3 {mwah, beter Te1} Qd7 12. c4 h5 13. Rd1 {Stom, gewoon h3 was veel beter...} O-O-O 14. Bf4 {Beter Pe2} h4 15. Ne2 h3 16. g3 {Beter was b4} Nh5 17. Be3 Bf6 18. Rab1 {Had Dc2 moeten doen...} Rdg8 {Slechte zet} 19. b4 g5 20. d5 {Verkeerde pion naar voren, had b5 moeten doen...} Ne5 {Slechte zet, aangewezen was g4} 21. Nxe5 Bxe5 22. Qe4 {Beter was b5} f6 23. Bd4 {Beroerde zet, gewoon b5...} Bxd4 24. Rxd4 {Het is een wederzijds foutenfestival. Beter de6, ik zag spoken na Lf2+, of Dxd4} e5 25. Rd2 g4 {Beter Dh7} 26. c5 { ? Waarom niet Pc3 en b5. Ik had hier nog maar 4 minuten, Eugen 12...} Rg5 { ? Hij had Dh7 moeten doen..} 27. c6 {Beter was b5} Qd6 {Hierna sta ik gewonnen, maar ja...} 28. cxb7+ Kxb7 29. b5 a5 30. Qa4 Qb6 31. Rc1 e4 32. Rc6 Qa7 33. Qc4 Rc8 34. d6 e3 35. Rxc7+ Rxc7 36. Qxc7+ Ka8 37. Qc8+ Qb8 38. Qa6+ { ? Hier mis ik d7 en het is uit, maar ik had minder dan 2 minuten...} Qa7 39. Qc8+ Qb8 40. Qc6+ Qb7 41. Qa6+ {?? Dit geeft de winst weg.} Qa7 {Ik krijg nog een kans....} 42. Qc6+ Qb7 43. Qa6+ {maar verkloot het weer...} Qa7 {En ik ezel claimde hier de remise wegens zetherhaling omdat ik de winst niet zag, ik zag spoken na exd2...} 1/2-1/2

3 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dat krijg je er van als je teveel bij die Klaagmuur in Jeruzalem bent geweest maare herr Poldermans ,deze stelling staat toch gewoon gewonnen voor jou ? Dames afruilen ,f2xe3 en vooruit met d6 .

      Verwijderen
    2. Wel goed lezen, Bertje. In het commentaar onder de partij schrijf ik dat ook...

      Verwijderen