roterende banner

zaterdag 16 november 2019

ENPS wint bekerwedstrijd met 3-1 van Boven IJ

ENPS heeft zich - zoals het aan zijn stand verplicht is - geplaatst voor de tweede ronde van de Gouden SGA-Beker. In de Vredeskerk werd Boven IJ met 3-1 verslagen. Onze tegenstander slaagde er niet in het tweede bord bezet te krijgen waardoor Wim Luberti voor niets kwam. Even dacht ik nog dat het niets uit zou maken als Ardin Bosboom nu direct naar huis zou gaan ("Als het zo gaat, hoeft het voor mij niet meer") want zou bij een gelijkspel zou zijn score niet immers geschrapt worden? Voordat ik naar Ardin deze licht sarcastiasche opmerking kon plaatsten, bedacht ik me dat ik eigenlijk helemaal niet zeker wist of dat de tiebreak-regel wel was, er zijn er meer in zwang geweest bij de SGA: vluggeren of zelfs 'het team uit de laagste klas gaat door'. Ik hield met een incident ooit tijdens het NK Meisjes in mijn achterhoofd mijn mond maar. Bovendien: wat als bijvoorbeeld Aran Köhler op bord èèn remise zou spelen en ik op bord drie zou verliezen? Dan zou een overwinning van Bosboom toch wel handig zijn.

Heel lang geleden zou er op een NK Meisjes een KNSB-bestuurslid hebben rondgelopen dat tijdens de laatste ronde èèn van de titelkandidates, we noemen haar Lisa, verteld zou hebben dat ze weliswaar op winst kon spelen, maar dat ze met remise nog altijd verzekerd was van een tie-break. Op zich al vreemd een 'advies' op een dergelijk moment maar daar bleef het niet bij. De partij van Lisa wèrd remise en er eindigden drie meisjes onder wie Lisa op de gedeelde eerste plaats. Een tiebreak dus? Een tiebreak werd het, maar niet voor Lisa: de drie meisjes hadden evenveel weerstandspunten maar Lisa beschikte over een half Sonnenborg Bergerpunt minder dan de andere twee. Daar kon nog een mouw aan gepast worden als de andere twee meisjes ermee akkoord gingen dat Lisa tòch mee zou doen aan de beslissingkamp, aldus de wedstrijdleider. Een van de twee vond dat prima, de andere, haar club- en klasgenote Leonore (en volgens mensen in de wandelgangen haar vriendin) niet. Mag een wedstrijdleider spelers moreel wel zo onder druk zetten?

Anyway, terug naar de Vredeskerk. Ardin speelde gewoon en gelukkig wél want het werd helemaal geen walk-over. Köhler overzag een tactische finesse nadat hij zijn tegenstander Eric Tetteroo (2024) wel strategisch overspeeld had. Ik overzag op bord drie een schaakje tegen Peter Sassen (1770) maar er bleek niets aan de hand en won en tijdens de analyse volgde het nieuws dat Bosboom van Ron van Dijk (1873) had gewonnen. Het duurde even voordat ik op de SGA-site de consequenties van deze overwinning kon doorgronden maar als ik dat niettemin goed gedaan heb, is het nieuws: we moeten in de tweede ronde tegen De Amstel!

Tom

8 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met jullie overwinning! Ik was verbaasd over de rating van Tetteroo en Sassen, allebei hebben dik 200 punten elo verloren in een paar jaren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verslag Tom. Over remise "adviseren" gesproken, ik moest denken aan wat gebeurd is op de club een aantal jaren geleden, toen mijn landgenoot Amédée nog bij ENPS speelde. Hij blunderde een volle toren in de opening tegen een opa met een rating 500 lager dan zijne in een externe wedstrijd, speelde toch door en kon op een gegeven moment wonderbaarlijk zetten herhaling afdwingen. Op dat moment liep oud vorzitter en team captain K.B langs zijn bord en riep "draw is enough!". Amédée maakte dus remise, maar constateerde een paar seconde later dat hij eigenlijk gewonnen stond! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Was dat niet tegen De Raadsheer? Evengoed fijn dat de oude man niet verloor, dat had helemaal zielig geweest. En hoe zou het met Amédée gaan? Goeie gast was dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaja, het is met wat met die officials met zogenaamd verstand van zaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tjonge jonge jullie snappen ook niks ! Die oude opa met een rating van 500 minder was niemand minder dan de opa van die oud voorzitter en team captain K.B. k.b.staat volgens mij voor koekenbakker .Volgens K.B had zijn opa niets eens door dat hij een volle toren voor stond .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. order! order! order!

    koekenbakker is geen familie van Theo, het team heeft destijds gewonnen, amadee heeft een biertje gekregen en het was allemaal niet dramatisch..... het past zeker niet in het rijtje domme officials....

    Meneer Koekenbakker

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja ja is goed meneer Koekenbakker ,ga nu maar snel weer warme broodjes bakken !

    BeantwoordenVerwijderen