roterende banner

maandag 27 januari 2014

ENPS Les 2 STAPPENMETHODE



Afgelopen vrijdag hebben we in de les de toets stap 3, en de toets stap 4 besproken. Ik had de toetsen meegegeven als huiswerk. Hiernaast een paar van de diagrammen in een viewertje zodat de andere leden deze test ook kunnen doen. Alle 24 diagrammen staan in dit PDF-document. Reken per test (één test is 1 a4 met 12 diagrammen) 20 min. Je bent geslaagd als je er 10 goed hebt. Antwoorden over twee weken of zo ? Er zitten een paar lastige bij!
Ron

4 opmerkingen:

  1. Nou ik snap er niks van Ron, het eerste diagram is al te moeilijk voor me. Arme leerlingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Te makkelijk, daarom te moeilijk."

    Er waren meer mensen die moeite hadden met het eerste diagram, dat komt omdat je denkt dat er een winnende combinatie of iets dergelijks in moet zitten. Dat is niet zo! Je moet denken "wat zou ik hier spelen als dit mijn partij was". Dan is het makkelijk: nl. 1. ... Pb6 een simpele VERDEDIGENDE ZET.
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oooo, dat is het naturlijk. De rest is inderdaad een stuk gemakkelijker... leuke opgaven!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoals eerder gemeld verzorg ik vrijdag een les over zwakke pionnen. Omdat strategie onderwerpen best lastig zijn, prijs ik me gelukkig dat ENPS kampioen Peter Hoekstra komt helpen.
    Goed nieuws is ook dat ik Sanne en Steve bereid heb gevonden een les te geven. Op 7 februari heeft Sanne het over openingen en op 14 februari gaat Steve nader op het eindspel in. Heel positief dus te merken dat meerdere ENPS-ers bereid zijn om trainingen te verzorgen. Ik reken op een grote opkomst aan cursisten.

    BeantwoordenVerwijderen