roterende banner

zondag 19 januari 2014

ENPS Les 1 ELEMENTAIRE MATBEELDEN

Volgens Ron was het een geslaagde les afgelopen vrijdag, de 1500- training, hij vond het leuk om te doen en aan de reacties te merken vonden de leerlingen het ook leuk en nuttig. Ron mailde me ook het lesmateriaal ik heb er een overzichtje van gemaakt, zie rechts.

Klik op het plaatje voor een volgend diagram met steeds een nieuw matbeeld mét zijn klassieke benaming. In het begin zijn het alleen nog maar voorbeelden, en daarna moet je soms zelf ook een paar zetten zelf bedenken. Een letter W naast het bord betekent 'wit aan zet', B betekent 'zwart aan zet'.

Soms staat er VV in de titel, ik denk dat dat de initialen van de auteur zijn, als die een niet-officieel matbeeld of titel bedenkt.

Dit zijn de foto's die Rimme op de avond maakte:
Niek

7 opmerkingen:

  1. VV staat voor Vladimir Vukovic. De diagrammen van Ron's les komen uit het (zeer goed) boek " Improve your chess now " van Jonathan Tisdall, maar een aantal waren echter eerder in het klassieker "The art of Attack" van Vukovic verschenen.

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie tip Steve, ik vond het boek op amazon.com en in de preview mode zie je alle voorbeelden terug met oplossingen en extra diagrammen. Zie
      http://www.amazon.com/Improve-Your-Chess-Now-Tisdall/dp/1857441567#reader_1857441567 (klik op de cover om de preview te belijken)

      Verwijderen
  2. interessante opgaven. sommige vind ik best moeilijk, maar vooral mooie oplossingen. Philidor is mijn favoriet!
    rr

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ondertussen staat Kees gedeeld eerste in zijn groep met 3.5 uit 5 na een nederlaag in de eerste ronde.

    Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sorry. In Wijk aan Zee dus. In de tienkamp. In groep 4h

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Afgaande op een commentaar van Bert op deze site verwachtte ik allemaal jongedames te zien in de les, maar dat viel tegen (niets ten nadele van de aanwezige cursisten, overigens).
    Raf

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dames krijgen priveles van Ron

    BeantwoordenVerwijderen