roterende banner

donderdag 26 december 2013

Kerstvakantie

Voor deze kerstvakantie was ik van plan ons scorebord op te knappen. Ik vind het een speciaal bord omdat het lang geleden en duidelijk met veel liefde door een handige schaakliefhebber in elkaar gezet moet zijn. Het geeft me een prettig gevoel van nostalgie dat ik bij ENPS vind passen. Zo een beetje uit de jaren 40 of 50 stel ik mij voor, waarbij ik een stel sigarenrokende heren in hun goede pak naar het clublokaal zie gaan om, onderwijl met hun Raadsheren, Kastelen en Koninginnen spelend, een drankje te drinken en een sterk verhaal te vertellen. In de hoogtijdagen van Botwinnik, Bronstein, Keres, Tan en Mastenbroek. Mét natuurlijk een degelijk vervaardigd scorebord.

En dit scorebord was dus aan een opknapbeurt toe. Er ontbrak een latje en zaten butsen in. Het was niet meer helemaal duidelijk welke kleur het bord ooit geweest was, dikke lagen vuil en rookaanslag deden iets lichtbruins vermoeden. Ik heb gekozen voor een nieuwe kleur die in de verfwinkel 'gember' heet, een soort donkergeel dat ik er wel ouderwets uit vind zien.

Nadat ik het tweemaal met een warm sopje had gewassen kwam ik bij het schuren een verrassing tegen. Het ontdekken had iets spannends, het leek wel archeologie, alsof ik voorzichtig aardlagen wegpeuterde en plotseling in het verleden kijken kon. Eerst zag ik vage streepjes, later bleken het woorden te zijn, en het werd pas langzaam duidelijk wat er stond. Voorzichtig verder schurend las ik boven de eeste kolom 'Het Paard' en boven de tweede 'TegenPartij'. Het bord komt dus oorspronkelijk bij een andere club vandaan! Waarschijnlijk een club waarmee we later zijn gefuseerd en die vergeten is geraakt. Ik kan me vaag wel herinneren ergens iets gelezen te hebben over "ENPS-Het Witte Paard" ofzo. Weet iemand meer ervan? Helaas kan ik het niet nazoeken, want zoals bekend is ons archief verloren gegaan. Oh,oh, wat een onbeschrijvelijk groot verdriet is dat toch. Wat had ik graag dit soort dingen eens nagekeken.

De letters waren met de hand geschilderd en waren strak en sierlijk tegelijkertijd, waarschijnlijk door een ambachtsman die dat vaker had gedaan. Een grappig idee vond ik ook dat er in een grijs verleden een andere ENPSser het zelfde klusje deed als ik en het bord heeft overgeschilderd, maar dan met het doel de mooie letters weg te halen. Ik zal de clubnaam ENPS boven de eerste kolom zetten, waar vroeger Het Paard stond. Jullie zullen het resultaat spoedig zien in het nieuwe jaar.

Wit aan zet, mat in 5
Een andere nostalgische kerstvakantiebezigheid is het oplossen van de kerstpuzzel. Ik ben er geen tegen gekomen dit jaar, het is ook een uitstervend verschijnsel lijkt me. Nou ja, deze dan maar. Zie diagram. Het is een moeilijke, vrijwel onoplosbaar, in elk geval weet mijn computer er gek genoeg geen raad mee! Het is mat in vijf, de oplossing is gekunsteld maar duizelingwekkend. Alleen de laatste zet is normaal, de eerste vier zijn uiterst merkwaardig.

Fijne kerst! Gelukkig nieuwjaar!

Niek

13 opmerkingen:

  1. Mooi werk Niek, fijne feestdagen.

    Peter K

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kunt het heel goed zien aan de SGA cup uitslagen. In 1971/72 kom ik zowel ENPS als HWP tegen. In 1972/73 ging het erg slecht blijkbaar, ze deden beiden niet mee! In 1973/74 doet HWP weer een keer mee. 1974/75 voor het eerst ENPS/HWP.
    Dat was kennelijk de fusie tijd! Het jaar erop 75/76, ging het erg goed met ons, we haalden de halve finale van de SGA cup. Overigens.... ben ik een beetje schuldig aan het verliezen van de naam HWP. Met de reddingsaktie van 1990 haalden we de sponsor Quibus binnen, de naam werd ENPS/Quibus. Als we het helemaal goed hadden gedaan..... zouden we nadat we van de sponsor afscheid hadden genomen.... weer ENPS/HWP moeten heten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En HWP heette voor de oorlog De Rode Toren maar die naam moest door de bezetting veranderd worden. Daar kwamen de Rode Torenavonden vandaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aparte stelling . Een dame promotie op d8 kan niet vanwege een pat beeld. Er volgt dan een dolle toren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De eerste vier zetten zijn VIER MINORpromoties! Hoe is het mogelijk. Telkens is het een loperpromotie die het mat in 5 mogelijk maakt, damehalen zou inderdaad leiden tot dolle toren en/of pat. Omdat penningmeester Johan de enige was die deze (deel)oplossing heeft gevonden is hij de one and only winnaar van de kerst puzzel. Als beloning maak ik nu direct mijn contributie over, en ik zal vrijdag mijn boerenjongens met je delen (en met de rest van de aanwezigen).

      1.d8L (Dreigt Lf6 mat)
      1 ..... Txd8 2.cxd8L Txd8 3.b8L (Dreigt Lxe5 mat)
      3 ..... Txd8 4 axb8L Lxf7 5. Lf6 mat.

      Een andere winnaar is Steve Michel, die de door Pieter uitgeschreven wedstrijd won door 2100 Elo op (een android versie van) Chess Tempo te halen. Hij krijgt vrijdag een fles wijn van kleur naar keuze uitgereikt!

      Verwijderen
  5. Nou (veel) te moeilijk dan maar de comp die vind hem gelukkig wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vond het al zo leuk dat de bordjes met de punten erop overgeschilderd waren. Nu wordt het helemaal een mooi bord!
    Leuk Niek, het zijn de kleine dingen die het doen die het doen.

    Ietwat laat, maar immer relevant: Fijne dagen allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat Ronald schreef ,kan ik mij nog herinneren,ik pendelde toen nog regelmatig tussen Caissa en Enps voornamelijk om Klaas een beetje te pesten ,toen plotseling de naam Quibus opdook.Ronald legde toen uit dat cafe Quibus sponsor is geworden.Dus volgens Bartje en niet Bertje is de juiste naam van de club nog steeds ENPS- HWP Overigens mooie restauratie Niek ! Selamat tahun baru 2014 Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier nog even snel een verlate kerstpuzzel ! prijs een pot boerejongens en een pot boeremeisjes Bij elkaar doen en je krijgt Boerekinderen De vraag is WIE stond er jarenlang achter de bar bij de Quibus? Prijs aftehalen bij mij ! ps Ronald,Marike Andre en Victor mogen niet meedoen !!!! 3 januari staan de 2 potten op de wedstrijd tafel . gr Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jeetje dus we zijn voor de helft Het Witte Paard.. of De Rode Toren. Dan ben ik nu weer nieuwsgierig naar de geschiedenis daarvan! Wanneer was die club opgericht, waar was zoal hun clublokaal en wie waren hun grote namen? En zijn er nog meer fusies geweest?

    Mij welbekend is het tegenovergestelde, de splitsing uit de jaren 80, waarbij ENPS uiteenviel in ENPS en ES80. De details ken ik daarvan niet, het wordt hoog tijd die eens op te schrijven, anders gaat die kennis ook weer verloren. Wie kan dat het beste doen, Ronald? Bert? (Of Marike! Gezien je opmerking ken je je historie.. De Rode Torenavonden, ik ken ze niet, wat was daar het verhaal achter Marike?)

    Een of twee jaar geleden kregen we trouwens een fusieverzoek van ES80, waar we niet zo happig op reageerden. De naam had dan moeten worden ENPS/ES80 ofzo. Gezien de geschiedenis had dat natuurlijk gewoon weer ENPS moeten worden hè! Dat had nog eens leuk geweest.. helaas het heeft niet zo mogen zijn. ES80 is met De Pion in zee gegaan en ze heten nu EsPion.

    Bert, en zie er achter de bar stond... het was voor mijn tijd, maar André was volgens mij de man! Hmm.. kom maar op met de Boerengezinnetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Juist ja dr Verweij,je hebt toch maar een archeologische ontdekking gedaan ! Ronald en co kunnen dan wel de naam Quibus er achter geplakt hebben ! maar of dat statutair goed te praten valt ! Ik betwijfel dat ! Dat paard hoort bij Enps,ENPS viel niet uiteen in 198O maar moest afscheid nemen van de Deken clan.Oktober 198O richtte Paul en co ES 8O op eerste leden Wijchgel en Ignacia,Ignacia is 7 voudig Caissa kampioen,Wijchgel werd de allereerste ES 8O kampioen. Overlopers??? Welnee eerder allemansvriendjes,Ik kwam in die tijd bij zowel Caissa,ENPS als ES 8O.Wat mij wel diep getroffen heeft ,was toen in Paul Deken tegenkwam,hij wilde weer schaken bij ES 8O na al die jaren,maar kreeg maar een woord terug NEE !!!! Bert ik heb die club opgericht,!! en nu mag ik op mijn oude dag daar niet meer schaken,vreselijk maar ja ik weet er ook het fijne niet van ! En ja Dr Verweij de twee potten are yours ! Andre was jaren barkeeper bij de Quibus gr Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar waarom ging 'de Deken clan' dan weg Bert? Daar zal toch wel wat aan vooraf gegaan zijn, je gaat toch niet weg omdat het allemaal zo gezellig was. En wat sterk dat Paul Deken zelf later niet meer welkom was bij ES 80! Waar zou dat dan weer aan heben gelegen?! Vragen, vragen. En waarom heb je hem niet gelijk doorgestuurd naar ENPS, bij ons mag ie zo weer lid worden hoor. Dan kunnen we het hem ook allemaal zelf vragen :-)

      Ik kijk uit naar de boerenjongens!

      Verwijderen
  11. Rode Toren-avonden waren op de laatste vrijdag van de maand, geloof ik. Je kon dan voor een gulden meespelen in de interne competitie.
    Jan Velde heeft de geschiedenis van ENPS beschreven toen we 60 jaar bestonden. We hadden toen een toernooi (ENPS 60 jaar!!!) in de kerk van Oosten Toren. Het boekje is aan alle leden uitgedeeld destijds.

    BeantwoordenVerwijderen