roterende banner

zaterdag 21 december 2013

2x extern, laatste ronde interne

Het was weer een veelbewogen en spanende ronde. Er waren 40 schakers; 8 interne borden, 8 externe voor ENPS3 en 4 voor het cupviertal. We wonnen beide externewedstrijden met het kleinst mogelijke verschil. De eerste competitiehelft van de interne is afgerond en is gewonnen door Peter Hoekstra, met een klein (ook al!) verschil met de nrs 2 en 3. Ik moet nog een kleine slag om de arm houden, we wisten niet hoe het 'doorkeizeren' of 'itereren' moest, dat schijnt te moeten bij de laatste ronde. Ik zal het morgen nog even uitzoeken en eea updaten als nodig. Het blijft dus nog even een beetje spannend.
Uitslagen en standen van de 15e en laatste ronde van de eerste competitiehelft:
Partijen - Ranglijst - Kruistabel  
Niek

UPDATE 21/12/2013 14:50 uur 
Ingezonden foto, van gisteravond laat neem ik aan. De VAE heeft duidelijk gewonnen, en de Tea-Party gaat er sportief in mee: if you can't beat them, join them!

Leuke foto ook omdat het precies een mooie illustratie van de beschreven felicitaties in de commentaren van Pieter en Peter is.
Dankjewel Rimme!

6 opmerkingen:

  1. Peter Hoekstra is volgens mijn berekeningen inderdaad winnaar van de 1e competitiehelft. Ik had hem gisteren al gefeliciteerd (hij mij overigens ook, want we wisten niet wie het was geworden) en hij is natuurlijk ook onze beste schaker. Het was erg close: als je bij het berekenen Peter bovenaan zet en hij 75 punten waard is, dan staat hij 8 punten voor. Als je mij bovenaan zet staat hij 0.7 punten voor. Dit kan overigens nog een paar punten veranderen, want ik heb bij de berekeningen geen rekening gehouden met wijzigingen in de positie van andere spelers door itereren.

    Verder is interessant te melden, dat als de competitieleiders de waarde van de nummer 1 op 100 hadden gehouden zoals in de vorige seizoenen (of zelfs 120), dat ik dan deze competitiehelft zou hebben gewonnen. De wiskundige reden hiervoor is dat in mijn score 10.33 keer deze waarde zit (7 winst, 2 remise, 3 afw club en 1 afw zonder melding) en bij Peter 9 5/6 (5 winst, 1 remise, 4 afw club en 5 afw zonder melding). Een verhoging met 25 punten kevert mij dus 12.5 punten meer op en dat was precies genoeg geweest.

    Verder niet gezeurd of getreurd, Peter nogmaals gefeliciteerd, allemaal fijne kerstdagen en ik hoop dat ik veel flessen wijn mag uitdelen voor fantastische prestaties op Chesstempo alhoewel ik tot nu toe niet onder de indruk ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank Pieter. Mocht jij toch nog eerste geworden zijn dan uiteraard alsnog gefeliciteerd, hoewel ik er nu wel van uitga dat ik eerste ben geworden (of heeft de Tea party nog een verrassing in petto). Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht dat ik nog eerste zou worden aangezien 6 partijen spelen normaal gesproken wel erg weinig is om een rol van betekenis te kunnen spelen. Ik kan nu in ieder geval naar hartelust stedentripjes boeken en geduldig afwachten wie mijn eventuele uitdager gaat worden. Ik heb het vermoeden dat dit een spannende strijd gaat worden tussen de cracks van onze club (Pieter O, Marc, Steve, Kees, Peter N, Bas, Niek enz...).

    Uiteraard allemaal nog fijne feestdagen en een prettige jaarwisseling toegewenst.

    groet,

    Peter H.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Peter, van harte gefeliciteerd, ik ga mijn best doen je uitdager te worden. Bas en ondergetekende hebben de nummer 1 op 75 gezet, de reden hiervoor is dat met zo'n 40 interne spelers 100 voor nummer 1 veel te hoog is. Het moet een evenwicht blijven tussen veel winnen en veel komen. Nummer 1 op 2* het aantal deelnemenrs geeft naar onze mening zulks evenwicht. Dit hadden we misschien wel even moeten melden aan iedereen, sorry daarvoor. Het misschien wel goed om de regel vast te leggen voor toekomstige generaties. Maar groter nieuws is natuurlijk de spectaculaire overwinning van E3, oostertoren is veruit de sterkste in onze poule en vooraf achtige we ons redelijk kansloos. Ik pink een traantje weg, wat een mooi resultaat. Zo zie je maar weer dat een trainers wissel ook voor schaakteam goed kan uitpakken. Super de luxe! Forza enps, kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een complex verhaal Pieter, een beetje moeilijk te volgen voor mij, maar het klopt vast. In de wereld van ALS is er zó veel mogelijk! Zo had ík eigenlijk eerste moeten worden! Mijngedoodverfde tegenstander van gisteravond was Chiel. Hij is de enige uit de niet externspelende top tien die ik nog niet had ontmoet. Chiel kwam wel, maar dat was later om te supporten, hij had niet zo'n zin gehad om zelf te schaken zei hij.. en dus werd ik tegen Har ingedeeld, die ruim 10 plaatsen onder Chiel staat. Tien plaatsen, dat zijn toch 10 keizerpunten? ALS ik tegen Chiel had gespeeld en ALS ik van hem had gewonnen, dan had ik het gaatje van 8,9 keizerpunt met Peter H misschien wel geslecht!!

    Nou ja Peter is naturlijk veruit de beste, met zijn TPR van 200 punten meer dan de nr. 2! :-)

    1 Peter Hoekstra 2160
    2 Niek Verweij 1965
    3 Pieter Oldenhove 1947
    4 Erik van Rijkom 1918
    5 Ronald Post 1893
    6 Steve Michel 1886
    7 Bert Wijchgel 1884
    8 Bas Jonkers 1878
    9 Peter Nitschke 1868
    10 Kees Bakker 1854

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Naar jezelf toe redeneren heet dat in het jargon.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het derde had ook wel een beetje geluk afgelopen vrijdag Kees. OostenToren is inderdaad elofavoriet en dat komt vooral door hun beresterke top drie: Moene, Rijninks en Klooker. Samen scoorden zij tot nu toe maarliefst 7 uit 8 voor Oosten Toren. Maar van het drietal speelde alleen Moene (Elo: 2144!) tegen ons mee.

    Op verzoek van Theo B pasten we trouwens een 'tactische' wissel toe. Onze sterker geachte eerste bordspeler Peter Kersten (1779) mocht op bord vier met wit een punt scoren, en Theo Bakker (1654) werd opgeofferd aan Moene op bord 1. Eea pakte niet zo tactisch uit, want zowel Peter als Theo verloren. Geen probleem natuurlijk, als de overige zes 4½ punt scoren! :-)

    BeantwoordenVerwijderen