roterende banner

woensdag 11 december 2013

Eindelijk winst voor ENPS 2

ENPS 2 won vanavond in Amsterdam Noord tegen Boven IJ 3. Het was niet echt een heroïsche overwinning, vele blunders voerden de boventoon. Prettig is wel dat de laatste blunder in ons voordeel was. Bij een stand van 3-4 was alleen Sanne nog bezig. Sanne stond gewonnen, hij had twee pionnen meer en, naar het leek, ook nog het initiatief. Hoewel ... Sannes paard en loper waren niet erg mobiel. De tegenstander had minder tijd, maar speelde een paar redelijke zetten. Sanne parreerde en fluisterde in de wandelgangen dat hij meer dan remise wilde. Boven IJ won een pion terug, en de witte dame kwam min of meer toevallig de stelling binnen door een torenruil.  Verschillende teamgenoten gaven aan dat een half punt genoeg zou zijn. De tegenstander speelde Td1-a1. Sanne met zwart speelde Td8-b8 en ... bood toch maar remise aan. Onderstaande stelling was bereikt.
Wit aan zet
De tegenstander dacht een minuut na en nam aan. 3½-4½ winst voor ons. Hoera! Maar al heel snel bleek dat de tegenstander voor het eerst in de partij beter stond, gewonnen zelfs, na één zet (of twee) zou Sanne opgegeven moeten hebben! Welke?
1. Erik van Rijkom (w) 1
2. Ronald Post (z) 0
3. Jan Velde (w) 0
4. Sanne Visser (z) ½
5. Niek Verweij (w) 1
6. Bas Jonkers (z) 1
7. Ron Heeneman (w) 1
8. Johan v.d. Maas (z) 0
Niek

5 opmerkingen:

  1. Ja ja kinders, zo doe je dat.
    Drie uur lang beter staan en zodra je verloren staat remise aanbieden.

    We hadden het allebei niet gezien.

    Om even tegengas te geven in de vorm van een quizvraag:
    Wanneer was de laatste keer dat ik een externe partij verloor.
    Wie het eerst datum en gelegenheid noemt krijgt vrijdag een drankje van mij.

    Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig,dat jullie gewonnen hebben! Ta7 lijkt mij niet verkeerd! De laatste keer dat je verloren hebt Sanne? Ik weet het nog precies ,het was een stormachtige dag in 1953,De dijken braken door in Zeeland maar het grootste drama vond plaats in amsterdam,Sanne Visser verloor van de hr So Ja Fan,die net een Chinees restaurant begon.sinds die tijd eet Sanne alleen Patat.! kom maar op met dat bier ! Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, die Bert. Mijn vrouw dacht dat ik gek geworden was vanmorgen, ik kon niet stoppen met schaterlachen! Morgenavond draag ik de beheergegevens van dit blog over aan Bert, zulke stukjes wil ik iedere week wel een of twee keer lezen.

    Ta7 is goed inderdaad, na Tb7 van zwart loopt ie mat als wit Ta8 doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zie het mat niet na Ta7 Tb7 Ta8 (alleen paard winst), want Tb8 kan er tussen. Maar een stuk meer zou genoeg moeten zijn.

    Stefan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb het zelf maar even uitgezocht aangezien Bert zijn antwoord 1953 plausibel klonk maar ik het niet zeker wist.
    Het blijkt tegen te vallen. Maart 2012 was mijn laatste verliespartij.


    Toch bier voor Bert omdat hij er het dichtst bij zat.
    Zo, nu aan de patat

    BeantwoordenVerwijderen