roterende banner

vrijdag 13 december 2013

Bas Bos - Sanne Visser ½-½ Asha Bienko - Ron Heeneman 0-1
Wit aan zet. Natuurlijk heeft Stefan gelijk (zie de commentaren bij het vorige artikel) Het is geen mat maar paardverlies omdát er een matdreiging inzit.. daar waren we op de avond zelf ook al van op de hoogte, ik schreef mijn commentaar wat kort door de bocht tijdens de snelle ochtendroutine. Op die externe avond in Amsterdam Noord liet Ron Heeneman nog zijn avontuur van vorige week in de interne zien.
Asha had hier net het mindere 1. c4 gespeeld. Als de d-lijn dicht blijft staat wit niet slecht. Ron liet het vervolg zien dat begon met 1. ... dxc4 2. Le4 De toren op a8 gaat er af! 2. ... Lxe5 en verder weet ik het niet meer. Ron wist de partij mooi winnen. Ron, doe jij in het commentaar de rest uit de doeken?
Niek

5 opmerkingen:

  1. Opmerkelijk, en gelukig voor ons, heeft dhr Bas Bos zijn teamleider geen toestemming gevraagd om het remiseaanbod van Sanne aan te nemen aangezien de stand! Zijn baas moet boos zijn geweest (ok dat was makkelijk, maar het is niet elke dag dat ik woordspellen in het nederlands kan doen).

    Asha-Ron ging zo verder geloof ik: 3.g3 Dxg3 4.fxe5 c3 !! (De pointe! Hoewel Asha een toren en een loper voor staat valt haar stelling uit elkaar)

    Ik had tijdens de partij echt het indruk dat Asha de sensatie van het seizoen zou maken en dat Ron direct terug naar Japan zou keren.

    Steve

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de eerste versie van het stukje had ik 1. c4 een dubbel uitroepteken gegeven en 1. ... dxc4 een vraagteken. Ron had ook gezegd dat hij het torenverlies (door 2.Le4) had overzien. Maar ik keek nog even met de computer ernaar en die gaf juist het tegenovergestelde aan: 1. d4 krijgt een vraagteken en 1. ... dxc4 is dan de beste zet waarna het in alle varianten uit is. Maarja de computer heeft ook 2900+ rating hè. Arme Asha! Gelukkige Ron!

      Verwijderen
    2. In mijn verslagje meldde ik de reddende zet al (hoewel ik c4 ipv c3 schreef), maar het gaat mij te ver het een pointe te noemen, omdat ik er niets van geloof dat Ron de zet al gezien had voor hij Dxg3 speelde (hij zei namelijk dat hij Dxe5 van plan was, wat natuurlijk een reddeloze stelling en dé sensatie van het seizoen zou zijn geweest). Het pionzetje doemde gewoon plots op in een veel te moeilijke stelling. Amateurs als wij kunnen dat simpelweg niet zien aankomen (is mijn overtuiging) en Asha had dus eigenlijk gewoon pech dat ze niet van Ron won!

      Verwijderen
    3. De eerste zet was inderdaad 1. … dxc4, maar de stelling was niet ontstaan na 1. c4 Die pion stond er al. (ik had net een paard geruild op d4 en een schaakje op h4 gegeven)
      In de vooruitberekening had ik alleen rekening gehouden met 2.Lxc4 echter: 2.Le4, nu hangt de toren op a8. Als zo iets gebeurt, moet je natuurlijk met een pokerface doorspelen, en vooral niet laten merken dat je deze (eenvoudige) zet gemist hebt.
      Mijn eerste impuls was om nu Lxe5 te spelen, dat lijkt inderdaad goed genoeg voor zwart, maar ik vond het toch slimmer om eerst 2….La6 te spelen. Dan is die ook in het spel.
      Na 3. Lxa8, Lxe5 speelde wit het slimme 4.g3 en na Dxg3 5.fxe5 staat zwart twee stukken achter. Maar na 5… , c3! gaat wit mat! Als de dame wijkt valt het paard met schaak etc. Grappig dat al de zwarte stukken aan de aanval meedoen, terwijl die van wit allemaal in de hoek staan. Het lijkt er dus op dat wit de toren op a8 niet kan slaan. Misschien kan iemand dit even door de computer halen om te kijken of het klopt.

      Ron
      PS. Het is toch bekend dat schaken een geluksspel is!

      Verwijderen
  2. tegenstander vroeg twee zetten voordat ik het aanbood wel of hij remise mocht maken.
    Belachelijk dat die teamleider daarmee instemde.

    BeantwoordenVerwijderen